کانادا از احتمال وجود تعداد بیشتری ایستگاه‌ چینی پلیس خبر داد

دولت ترودو برای بررسی دخالت چپن در کانادا بازپرس ویژه تعیین کرده است

افسر پلیس سواره‌نظام سلطنتی کانادا- AFP / Dave Chan

وزیر امنیت عمومی کانادا روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت (۱۴ مه) به یک شبکه تلویزیونی کانادا گفت که ممکن است «ایستگاه‌های پلیس چینی» بیشتری در کانادا فعال باشند.

پلیس کانادا ماه‌ها پیش اعلام کرد که در حال بررسی‌ این موضوع‌اند که ممکن است از دو مرکز اجتماعی در مونترال برای ارعاب یا آزار کانادایی‌های چینی‌تبار استفاده شود.

به گزارش رویترز، مارکو مندیچینو، وزیر امنیت عمومی کانادا گفت:‌ «من مطمئنم که پلیس کانادا اقدام ملموسی برای متوقف کردن هرگونه دخالت خارجی در ارتباط با آن «ایستگاه‌های پلیس» انجام داده است و اگر ایستگاه‌های پلیس جدیدی کشف شوند، آنها در این مورد دخالت خواهند کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه مارس، پلیس کانادا گفت که در حال بررسی وضعیت برخی مراکز در مونترال است. اوایل ماه جاری نیز، «کانادین پرس» نوشت که با وجود اظهارات وزیر مبنی بر بسته‌شدن تمام ایستگاه‌های مخفی در کانادا، این مراکز به‌طور عادی کار می‌کنند.

چین اتهامات مربوط به دخالت در امور کانادا را رد کرده است.

اظهارات مندیچینو، به دنبال اخراج‌‌های دیپلماتیک متقابل از طرف اتاوا و پکن مطرح شده است.

هفته گذشته، کانادا «ژاهو وی»، دیپلمات چینی که به تلاش برای هدف قرار دادن یک قانونگذار کانادایی منتقد رفتار چین با اقلیت مسلمان اویغور متهم شده بود را از این کشور اخراج کرد.

روز بعد از این اخراج، چین به تلافی این رفتار کانادا، «لین لالوند» دیپلمات کانادایی را از شانگهای اخراج کرد.

دولت جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، تحت فشار قرار گرفته است تا مداخله‌های مشکوک چین را متوقف کند و تحقیقاتی عمومی در این زمینه انجام دهد. در پی این فشارها، دولت ترودو یک بازپرس ویژه برای بررسی این موضوع تعیین کرده است.

رسانه‌های کانادایی گزارش‌های متعددی را با استناد به ادعاهای منابع اطلاعاتی ناشناس مبنی بر اجرای طرح‌هایی از طرف دولت چین برای مداخله در دو انتخابات اخیر کانادا منتشر کرده‌اند. پکن این اتهامات را رد کرده است.

ترودو هفته گذشته گفت که کانادا از اقدامات تلافی‌جویانه چین مرعوب نخواهد شد.

پیش از این در فروردین ماه، دو ساکن نیویورک به اتهام اداره ایستگاه پلیس به نفع دولت چین در محله چینی منهتن نیویورک بازداشت شدند.

به گفته وزارت دادگستری ایالات متحده، دو مردی که متهم به ایجاد این ایستگاه پلیس شده‌اند، تحت هدایت و کنترل یک مقام دولتی چین فعالیت می‌کردند و پس از اطلاع از تحقیقات پلیس آمریکا، محتوای تماس‌های خود با مقام دولتی چین را از تلفن‌های خود حذف کردند.

دادستان فدرال بروکلین گفت که این دستگیری‌ها و همچنین متهم کردن برخی مقامات چینی، مبارزه با «طرح‌های سرکوب فراملی است که اعضای جامعه چینی تبعیدی در شهر نیویورک و سایر نقاط ایالات متحده را هدف قرار می‌دهند».

بیشتر از جهان