تأملی در اجلاس اخیر سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس

حل بحران روابط با قطر، مستلزم تلاش های بیشتری است

چهلمین دوره اجلاس سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض. عکس از: ‏AFP‏ (اندیپندنت عربی)

با توجه به تحولات اخیر و افزایش آشفتگی ها در منطقه، برگزاری چهلمین دوره اجلاس سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس حائز اهمیت فراوانی بوده و مصوبات آن می تواند در ایجاد همبستگی و تحکیم روابط میان کشورهای عضو نقش به سزای داشته باشد. مشارکت تمام اعضای این شورا در نشست اخیر سران که روز سه شنبه گذشته، 10 دسامبر در ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار شد، موفقیت دیگری به شمار رفته و نشان از همسویی میان کشورهای عضو دارد.

یکی از عمده ترین مسائلی که در اعلامیه ای پایانی اجلاس سران، به آن تأکید شده است، تلاش برای حفظ وحدت و تشدید هماهنگی میان کشورهای عضو است، زیرا ناهنجاری های سیاسی و امنیتی اخیر، ثبات و امنیت حوزه خلیج فارس را دچار چالش کرده است.

پایان دادن به بحران روابط با قطر، یکی دیگر از موضوعاتی بود که انتظار می رفت در چهلمین دوره نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مورد بحث و بررسی قرار گرفته و راه حل آن، هموار شود، اما عدم حضور شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در این نشست، مانع رسیدن به این مأمول شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته حضور شیخ عبدالله بن ناصر آل ثانی، نخست وزیر قطر در اجلاس اخیر نیز حاکی از گرایش دوحه برای پایان دادن به بحران قطر بود، به ویژه این که عربستان سعودی، نخست وزیر قطر را این بار به گرمی بی سابقه ای استقبال کرد. به رغم این که پیش از برگزاری نشست سران در ریاض، امیدواری های برای حل بحران قطر در افق پدیدار بود، اما با توجه به موجودیت برخی موانع، زمینه ای حل بحران روابط با قطر در این نشست فراهم نشد. البته شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین و دکتر انور قرقاش، وزیر دولت در امور خارجه امارات متحده عربی، با اشاره با این مسئله، اظهار داشتند که برخی ناسازگاری ها تا هنوز مانع دستیابی به حل بحران روابط با قطر می شود. اما لحن گفتار ملک سلمان بن عبد العزیز آل سعود، پادشاه عربستان سعودی در نشست ریاض، بیانگر گرایش همه ای طرف ها برای آشتی و پایان دادن به بحران روابط با قطر بود.

البته شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت نیز با تأکید بر لزوم تحقق آشتی، اظهار داشت که اعلامیه ریاض، به عنوان راهبرد اساسی برای همبستگی بیشتر کشورهای عضو است و نشست های آینده سران، دستاوردهای چشمگیری خواهد داشت.

همچنان در نشست ریاض، اعضای شورای همکاری خلیج فارس، تلاش های کویت در راستای تحقق وحدت و آشتی را که از سال 2017 تا کنون ادامه دارد، مورد ستایش قرار داده و نقش کویت را در گسترش روابط میان کشورهای منطقه ارزشمند خواندند. شکی نیست که قدردانی از تلاش های کویت بدین معنا است که همه کشورهای عضو این شورا، خواستار تحقق آشتی و همسویی می باشند.

البته باید اذعان کرد که بحران روابط با قطر، یک مسئله ای پیچیده و نگران کننده است، بنابر این، حل این بحران با روش های سنتی و قبیله ای امکان پذیر نیست و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بایستی به منظور ایجاد تعلقات پایدار، طرح جدیدی را ارائه کنند تا در آینده با چنین چالش های رو به رو نشوند.

پیامدهای بحران روابط با قطر، شکاف بزرگی را به میان آورده است که پر کردن آن به زودی فراتر از تصور است و بعید است که این بحران به آسانی بتواند پایان یابد. به باور بنده اگر این بحران برای مدتی در حاشیه قرار داده شود تا حساسیت های مرتبط به آن فروكش کند، شاید تحولات آینده بتواند مسیر حل این بحران را هموار کند.

شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس عقیده دارند که لحن رسانه های خبری در بازتاب این بحران، نقش منفی در ماهیت روابط میان کشورها داشته و لازم است از این پس رسانه های خبری، روش بازتاب این بحران را تغییر دهند تا زمینه حل بحران روابط با قطر فراهم گردد.

کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در آینده نزدیک میزبان رخدادها و برنامه های بین المللی بزرگی خواهند بود که توجه جامعه جهانی به این منطقه را افزایش می دهد، برگزاری نشست آینده گروه 20 در ریاض، ورود شرکت آرامکو به بازار بورس جهانی، برگزاری نمایشگاه اکسپو 2020 در دبی و برگزاری جام جهانی فوتبال 2022 در قطر، از جمله رویدادهای بزرگی است که نقش منطقه خلیج فارس را در تحولات جهانی پر رنگ می کند. تردیدی نیست که این دستاوردهای بزرگ می تواند نقش موثری در ایجاد آرامش و آشتی در سراسر منطقه داشته باشد و زمینه ای پایان دادن به ناسازگاری ها را فراهم کند.

برگزاری چهلمین دوره اجلاس سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض توانست مشعل امیدواری ها را فروزان نگه دارد، اما برای رسیدن به ساحل آرامش و آشتی، تا هنوز راه دراز و مسیر پر تلاطمی را پیش رو داریم.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه