جای ناشران افغان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خالی است

طالبان در کمیسیون ارزیابی محتوای کتاب‌های آماده برای شرکت در نمایشگاه تهران را بررسی کردند، اما اجازه خروج از کشور را ندادند

در نمایشگاه کتاب تهران امسال شمار زیادی از ناشران مطرح ایرانی نیز حضور ندارند - @aa_persian/twitter

در سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، هیچ انتشاراتی از افغانستان حضور ندارد. منابع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفتند که طالبان مانع شرکت ناشران افغانستان در این نمایشگاه شدند. دلیل اصلی این ممنوعیت مشخص نیست، اما طالبان به ناشران گفته‌اند که ایران هزینه اقامت و امکانات رفاهی برای ناشران را نپذیرفته است. 

یک منبع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان قبل از برگزاری این نمایشگاه، از ناشران افغان خواسته بودند فهرست کتاب‌هایی را که قرار است به این نمایشگاه ببرند، به وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان تحویل دهند. این منبع آگاه افزود که مسئولان طالبان به آنان گفته بودند پس از بررسی کتاب‌ها در کمیسیون ارزیابی متشکل از نمایندگان اداره استخبارات (اطلاعات)، اداره امنیت ملی طالبان و وزارت اطلاعات و فرهنگ این گروه، به کتاب‌هایی که در کمیسیون تایید شدند، اجازه شرکت در نمایشگاه داده می‌شود.

اما در نهایت طالبان اجازه ندادند که ناشران افغانستان در این نمایشگاه شرکت کنند. برخی منابع آگاه گفتند که طالبان اخیرا به ناشران گفته‌اند که با دولت ایران در‌مورد تامین امکانات رفاهی و مکان اقامت برای ناشران افغانستان بدون پرداخت هزینه، صحبت کرده‌اند، «اما چون دولت ایران این درخواست را نپذیرفته است، ناشران افغانستان نباید به نمایشگاه بروند.»

این منبع آگاه گفت در حالی که برخی از ناشران کتاب آماده پرداخت هزینه‌ها به‌صورت شخصی بودند، اما طالبان اجازه خارج کردن کتاب‌ها از افغانستان را ندادند. 

البته این تنها محدودیتی نیست که برای کتاب و ناشران افغانستان پس از سلطه طالبان رخ داده است. هم‌زمان با به قدرت رسیدن این گروه، ده‌ها کتاب‌فروشی و انتشارات کوچک در سراسر افغانستان به‌دلیل وضع محدودیت‌ها درمورد محتوای کتاب‌ها و نیز فروپاشی بازار فروش کتاب، به کارشان پایان دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان برای کنترل محتوای کتاب‌ها در انتشارات و کتاب‌فروشی‌های افغانستان، کمیسیون ارزیابی کتاب ایجاد کردند که هر هفته محتویات کتاب‌های مختلف را بررسی می‌کند و در صورتی که در تضاد با منافع و ارزش‌های این گروه باشد، نشر یا فروش آن را منع می‌کند. 

ناشران افغانستان همچنین پس از سلطه طالبان، از ممنوعیت عمومی صادرات کتاب به خارج از کشور شاکی‌اند. آنان می‌گویند علاوه بر این‌که میزان مالیات بر کتاب‌های وارد شده به افغانستان شدیدا افزایش یافته است، ناشران افغان اجازه صادر کردن کتاب به خارج از کشور را نیز ندارند.

منابع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفتند که پس از سلطه طالبان بر افغانستان، میزان نشر کتاب در این کشور شدیدا کاهش یافته است و «در شش ماه گذشته، تعداد کتاب‌های منتشر شده از سوی ناشران مطرح و معتبر، انگشت‌شمار بوده است.»

در همین حال، کتاب‌فروشان کابل که روزگاری مغازه‌هایشان پر از مشتری و پاتوق برخی از فرهنگیان و اهل کتاب بود، از افت شدید بازار در دو سال گذشته شاکی‌اند و می‌گویند حتی توان پرداخت اجاره مغازه‌هایشان را ندارند. 

فروپاشی اقتصادی افغانستان، بیکاری و بهای زیاد مواد غذایی و مایحتاج روزانه، سبب شده است که مردم توانایی خرید کتاب و محصولات فرهنگی را نداشته باشند.