افغان‌ها پشت دیوار ترامپ در آرزوی رسیدن به آمریکا

ده‌ها شهروند افغان با استفاده از ویزای بشردوستانه برزیل به آمریکا رفته‌اند

در میان مهاجرانی که برای ورود به خاک ایالات متحده تلاش می‌کنند، شماری از شهروندان افغانستان نیز حضور دارند-SANDY HUFFAKERAFP

برای قاچاقچیان انسان محدودیت و قوانین معنی ندارد. هر مانعی که در مسیر عبور قاچاقچیان انسان ایجاد می‌شود، آن‌ها مسیر تازه‌ای را پیدا می‌کنند. با بسته شدن بیشتر مسیرهای مهاجرت غیرقانونی به اروپا، حالا مهاجران مسیر تازه و جذابی را پیدا کرده‌اند و قاچاقچیان انسان از این مسیر برای انتقال هزاران مهاجر استفاده می‌کنند.

رسیدن به آمریکا و کانادا، مسیر تازه‌ای است که قاچاقچیان انسان پیدا کرده‌اند و مهاجران افغان از آن به‌خوبی استقبال کردند. نخستین قدم این مسیر را خود مهاجر برمی‌دارد و آن‌ هم رسیدن به برزیل با استفاده از ویزای بشردوستانه است. برزیل نیز مانند چند کشور دیگر غربی، در سال ۲۰۲۱ تصمیم گرفت برای تعدادی از شهروندان افغانستان ویزای بشردوستانه صادر کند و تعدادی را به شهروندی بپذیرد، اما این کشور برای افغان‌هایی که رویاهای بزرگ‌تری در سر دارند و می‌خواهند در کشورهای ثروتمند زندگی کنند، کشور ایده‌آلی نیست.

برزیل از اوت ۲۰۲۱ حدود شش هزار ویزای بشردوستانه برای افغان‌ها به‌صورت رسمی صادر کرده است. اما در واقعیت تعداد این ویزاها بسیار بیشتر است، زیرا افغان‌ها از ویزای بشردوستانه برای رسیدن به آمریکا استفاده می‌کنند و این مسیر جدید، علاقه‌مندان زیادی پیدا کرده است. البته رسیدن به آمریکا چندان هم ساده نیست و در حال حاضر صدها مهاجر از سراسر جهان ازجمله مهاجران افغان‌، چندین هفته‌ است که پشت دیوارهای ترامپ (دیواری که در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ میان آمریکا و مکزیک کشیده شد و به دیوار ترامپ مشهور شد) منتظرند تا بتوانند وارد آمریکا شوند.

به گزارش رویترز، حدود ۴۰۰ مهاجر که عمدتا از کشورهای افغانستان، ویتنام و کلمبیا آمده‌اند، پشت دیوار ترامپ خیمه زده‌اند. با پایان اجرای قانون ۴۲ که در زمان ترامپ تصویب شد و اجازه هرگونه مهاجرت قانونی را از شهروندان خارجی می‌گرفت، هیجان‌ها در پشت دیوار ترامپ بیشتر شده است.

اجرای این قانون در یازدهم ماه مه تمام می‌شود و پس ازآن مهاجران وارد‌شده به خاک آمریکا، اخراج نمی‌شوند. اما به نظر می‌رسد، امید مهاجران برای رسیدن به آمریکا عبث است، زیرا دولت بایدن قوانین سخت‌گیرانه‌تری را جایگزین قانون ۴۲ کرده است و مهاجران غیرقانونی دوباره از آمریکا اخراج می‌شوند و برای پنج سال هم اجازه ورود به آمریکا را نخواهند داشت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با آن، دولت کانادا نیز با دولت آمریکا به توافق رسیده است که هر مهاجر غیرقانونی که از آمریکا وارد کانادا شود، دوباره اخراج می‌شود. با این حال، مهاجران امید خود را از دست نداده‌اند. حشمت‌الله حبیبی، مهاجر افغانستانی که توانسته است خود را به دیوار مرزی جنوبی در مکزیک برساند، در انتظار پذیرفته شدن و ورود به آمریکا است. او به رویترز می‌گوید: «ما نمی‌توانستیم در افغانستان باقی بمانیم به امید این‌که وضعیت در آنجا بهتر شود. به همین دلیل دست به مهاجرت زدیم. اما حالا اینجا شش روز است که بدون آب و غذا به سر می‌بریم.»

حشمت‌الله حبیبی می‌گوید که یک خواهر مریض دارد و امیدوار است که او را بپذیرند، در غیر آن، آینده او و خانواده‌اش تاریک خواهد بود. هجوم به دیوارهای مرزی میان مکزیک و آمریکا افزایش یافته است. در ماه آوریل حدود ۱۰ هزار تن از مرز میان دو کشور رد شده‌اند که نسبت به ماه مارس دو برابر شده است.

به گزارش رویترز، در حال حاضر تاسیسات مرزی میان مکزیک و آمریکا حدود ۲۸ هزار نفر را در خود جای داده که بیش از ظرفیت است. البته اکثریت این افراد شهروندان مکزیک‌اند که می‌خواهند وارد آمریکا شوند. دولت آمریکا برای کنترل مهاجرت غیرقانونی، ۲۴ هزار نیرو را در منطقه بسیج کرده و ۱۵۰۰ نیروی فعال را نیز در امتداد مرز مستقر کرده است. دولت مکزیک نیز نیروهای بیشتری به مرز فرستاده است، اما تمام این تدابیر مانع هجوم مهاجران ازجمله اتباع افغانستان به پشت دیوار ترامپ نشده است. 

مهاجران افغان می‌گویند قوانین تازه‌ای که دولت جو بایدن در مورد مهاجرت غیرقانونی تصویب کرده است، بیشتر شهروندان کشورهای آمریکایی جنوبی را در برمی‌گیرد. با یک مهاجر افغان که در حال حاضر در ایران است و ویزای بشردوستانه برزیل را برای خود و خانواده‌اش تهیه کرده است، در مورد قوانین جدید گفت‌وگو کردم. او که خود را به اسم مستعار صمیم معرفی کرد، می‌گوید قوانین برای افغان‌ها فرق می‌کند، زیرا ما از قاره‌ دیگری می‌آییم و آمریکا نمی‌تواند ما را اخراج کند. به گفته صمیم، صدها نفر در ایران منتظر زمان پایان قانون ۴۲ بودند. آن‌ها در همین روزها به سوی برزیل حرکت خواهند کرد.

در عین حال سفر به برزیل اولین قدم برای رسیدن به آمریکا است. مهاجران افغان حداقل از ۱۰ کشور آمریکای جنوبی باید بگذرند، تا به آمریکا برسند. این مسیر خطرناک‌ترین مسیر برای مهاجران محسوب می‌شود. افغان‌هایی که با عبور از این مسیر به آمریکا رسیده‌اند، قصه‌های وحشتناکی از سفر خود دارند. آنان می‌گویند که اجساد فراوانی از مهاجران کشورهای مختلف در داخل جنگل‌های پاناما دیده‌اند که رویشان با برگ درخت پوشیده شده است.

عبدالله، یک مهاجر افغان که به آمریکا رسیده است، به بی‌بی‌سی فارسی گفته پنج شبانه‌روز را در جنگل‌های پاناما پیاده‌روی کرده‌اند. مسیر برزیل تا آمریکا برای مهاجران افغان حدود یک‌و‌نیم ماه طول می‌کشد و هزاران خطر بر سر راه مهاجران وجود دارد. با این حال، هیچ یک از این خطرها، افغان‌ها را از مهاجرت به آمریکا منصرف نکرده است، آن‌هم در وضعیتی که آمریکا مهاجران غیرقانونی را نمی‌پذیرد.

بیشتر از جهان