جنگ و بلایای طبیعی در سال گذشته بیش از ۷۱ میلیون نفر را آواره کرد

مجموع ۷۱.۱ میلیون آواره داخلی در سراسر جهان ۲۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ بوده است

سیل در سوریه، بر شمار آوارگان ناشی از جنگ داخلی افزود. ارودگاه آوارگان داخلی در نزدیکی رقه- DELIL SOULEIMANAFP

جنگ در اوکراین باعث شد که در سال گذشته مجموع مردمی که به دلیل درگیری یا بلایای طبیعی در داخل کشورها آواره شده‌اند، به رکورد ۷۱.۱ میلیون نفر برسد.

بر اساس گزارشی که مرکز نظارت بر جابه‌جایی داخلی شورای پناهندگان نروژ روز پنجشنبه، ۱۱ می، منتشر کرد تا پایان سال ۲۰۲۲، و در پی تهاجم روسیه، ۵.۹ میلیون نفر از شهروندان اوکراینی ناچار به ترک محل زندگی خود و نقل مکان به نقطه‌ای دیگر در اوکراین شدند.

این امر باعث شد که مجموع آوارگان داخلی به دلیل درگیری و خشونت در سراسر جهان به بیش از ۶۲ میلیون نفر برسد که افزایشی ۱۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد.

سوریه به‌دلیل جنگ داخلی و پس از بیش از یک دهه جنگ داخلی، ۶.۸ میلیون نفر  آواره‌ داشت که ناگزیر از ترک محل زندگی خود و رفتن به نقطه‌ای دیگر در داخل کشور شده‌ بودند. این رقم در سال ۲۰۲۱، به‌دلیل بلایایی مانند سیل و قحطی به ۸.۷ میلیون نفر رسید که به معنای افزایشی  ۴۵ درصدی است.

مجموع ۷۱.۱ میلیون آواره داخلی در سراسر جهان ۲۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آواره داخلی به افرادی گفته می‌شود که مجبور به نقل مکان در داخل مرزهای کشور خود شده‌اند. گزارش مرکز نظارت بر جابجایی داخلی، کسانی را که به کشورهای دیگر گریخته‌اند، در نظر نگرفته است.

پس از سالی که درگیری در اوکراین، سوریه، اتیوپی و  دیگر نقاط ادامه داشت، سال ۲۰۲۳ نیز با بحران‌های جدید آغاز شد.

آژانس مهاجرت سازمان ملل این هفته اعلام کرد که در چند هفته اخیر به‌دلیل درگیری‌ها در سودان، ۷۰۰ هزار نفر آواره شده‌اند.

مرکز نظارت بر جابه‌جایی داخلی، پدیده آب و هوایی لا نینا را که در سال ۲۰۲۲ برای سومین سال متوالی ادامه یافت، به عنوان عامل اصلی جابه‌جایی‌های ناشی از بلایای طبیعی دانسته است.

در این گزارش گفته شده است که این میزان جابه‌جایی در پی سیل در پاکستان، نیجریه و برزیل و بدترین خشکسالی در سومالی، کنیا و اتیوپی به ثبت رسیده است.

یان اگلاند، دبیر کل شورای پناهندگان نروژ گفت: «در سال ۲۰۲۲ یک طوفان تمام عیار از درگیری و بلایای طبیعی رخ داد که منجر به آوارگی در مقیاسی شد که قبلاً دیده نشده بود.»

بیشتر از جهان