مصاحبه اختصاصی با جین تیلور: هنرمند کلاه‌ساز در تاجگذاری شاه چارلز سوم

عشق جین تیلور به مجسمه‌سازی، هنر و منسوجات، او را به سمت حرفه‌ای در صنعت ساخت و ساز سوق داد

کلاه‌ها و سرپوش‌های زیبای جین تیلور را برخی از تاثیرگذارترین زنان جهان پوشیده‌اند - facebook / janetaylorlondon

تاجگذاری پادشاه چارلز سوم، که در روز شنبه ششم ماه مه انجام شد، یک رویداد بزرگ بود که توجه مردم سراسر جهان را به خود جلب کرد. از لباس‌های حیرت‌انگیز خانواده سلطنتی گرفته تا کلاه‌های زیبا و سرپوش‌هایی که مهمان‌ها می‌پوشند، همه جزئیات با دقت طراحی شده‌اند تا موقعیتی به‌یادماندنی ایجاد کنند. در میان بسیاری از طراحان با استعدادی که در این رویداد مشارکت داشتند، جین تیلور، یک کلاه‌سازی مشهور است که برخی از تاثیرگذارترین زنان جهان از کلاه‌ها و سرپوش‌های زیبای او استفاده می‌کردند.

در مصاحبه اخیر، از جین تیلور نظراتش در مورد سابقه خودش، روند خلاقیتش و چالش‌های ساخت کلاه برای چنین مراسم پرمخاطبی را جویا شدیم.

پیشینه و الهام

عشق جین تیلور به مجسمه‌سازی، هنر و منسوجات، او را به سمت حرفه‌ای در صنعت ساخت و ساز سوق داد. او قبل از گذراندن دوره کلاه‌‌سازی در کالج چلسی و کنزینگتون، در مدرسه هنر منچستر دوره گلدوزی را گذرانده بود. او مهارت‌های خود را با آموزش دیدن نزد ماری اورگان، کلاه‌ساز مخصوص ملکه، بهبود بخشید. در سال ۲۰۰۳، او کسب و کار خود را به نام «جین تیلور لندن» تاسیس کرد که از آن به بعد، این نام مترادف با کلاه‌ها و سرپوش‌های شیک و زیبا شده است.

در طرح‌های جین از طیف وسیعی از موضوعات از جمله معماری، طبیعت و هنر الهام گرفته شده است. هدف او ایجاد قطعاتی است که هم زیبا و هم کاربردی باشند، زیبایی طبیعی فرد را افزایش دهند و هم لباس شخص و مناسبت خاص را تکمیل کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرآیند خلاقیت

برای تاجگذاری اخیر، جین تیلور حدود ۲۵ کلاه سفارشی طراحی و اجرا کرده بود، از جمله قطعاتی برای پنی موردانت، دوشس ادینبورگ، همسر شاهزاده ادوارد، خانم پیپا میدلتون، لیدی لوئیز دختر شاهزاده ادوارد، و خانم مورتی همسر نخست‌وزیر.

طراحی کلاه برای پنی موردانت

پنی موردانت برای تاجگذاری پادشاه چارلز سوم، لباسی از برند لندنی سفیا (Safiyaa) را به رنگ آبی پوشیده بود.

لباس و شنل آبی رنگ او با قیمت ۱۱۹۵ پوند به فروش می‌رسد، البته بدون تزییناتی که از طرف آتلیه تخصصی هند اند لاک (Hand and Lock[i]) گلدوزی شده بود. این آتلیه به‌دلیل همکاری با خانواده سلطنتی و کار بر روی چندین لباس سلطنتی برای تاجگذاری شناخته شده است.

شمشیردار پنی موردانت اولین زنی بود که مسئولیت حمل شمشیر دولتی و اعطای شمشیر نگین‌دار به پادشاه را بر عهده گرفته بود. این نقش همواره به رئیس شورای خصوصی داده می‌شود که امروز خانم موردانت مسئولیت آن را بر عهده دارد.

به این ترتیب، وزیر دفاع پیشین تصمیم گرفت با انتخاب خود با ظاهری «زنانه»، همانطور که به نشریه پولیتیکو گفته بود، سنت‌شکنی کند.

به طور سنتی، رئیس شورا باید یک لباس مجلسی مشکی و طلایی  بپوشد. موردانت رنگ آبی با گلدوزی‌های طلایی را برای این مراسم انتخاب کرد. موردانت در صحبت با پولیتیکو گفت که «احساس می‌کرد درست نیست» لباس معمولی دربار یعنی مشکی و طلایی را بپوشد. او از تمایل خود برای نشان دادن ظاهری «مدرن» و «زنانه‌تر» که مناسب موقعیت و نقشش است، صحبت کرد.

هنگام طراحی برای پنی موردانت، جین از طرح هدبند بزرگ خود، «ماه کامل» الهام گرفت که کاملا مکمل لباس و مناسبت بود. همکاری با سفیا (Safiyaa)، طراح این لباس، بدون نقص بود و به ساخت یک سرپوش خیره‌کننده منجر شد.

سایر کلاه ها و سرپوش‌ها

برای سرپوش دوشس ادینبورگ، جین و تیمش برگ‌هایی را دست‌ساز ساختند تا با توری و گلدوزی لباس مطابقت داشته باشد. برگ‌ها با کریستال‌های سواروسکی پوشانده شده بودند و در پشت سر پیچ خورده بودند تا از همه جهات به ارتفاع و جذابیت دوشس اضافه کنند. گلوله برف‌های نقره‌ای که الی اُکانل (Eliy O'Connell) طراح جواهر، آن را ساخته بود، عنصر نهایی و تکمیل‌کننده این سرپوش بود.

جین تیلور برای خانم پیپا میدلتون، لیدی لوئیز، و خانم مورتی، کلاه‌ها را به گونه‌ای طراحی و ساخته بود که ظاهر افراد را با توجه به رنگ و شکل لباس و متناسب با چهره و شکل آن‌ بهبود بخشد.

چالش‌های ساخت کلاه برای یک مراسم پرمخاطب

به نظر جین تیلور، ساختن کلاه برای یک مراسم بزرگ و پرمخاطب مانند تاجگذاری پادشاه چارلز سوم با چالش‌های خاص خود همراه است. تیم جین تیلور کوچک اما بااستعداد است و هر قطعه را با استفاده از تکنیک‌های سنتی می‌سازند و با بالاترین استانداردهای کیفیت به پایان می‌رسانند. این تیم ساعت‌های طولانی در طول شبانه‌روز برای ساخت ۲۵  قطعه برای این مناسبت کار کرده که نیاز به توجه به جزئیات و پرداخت دقیق داشت.

کلاه‌ها و سرپوش‌های زیبای جین تیلور را برخی از تاثیرگذارترین زنان جهان پوشیده‌اند و تاجگذاری اخیر پادشاه چارلز سوم نیز از این قاعده مستثنی نبود. طرح‌های خلاقانه او با الهام از هنر، طبیعت و معماری، به زیبایی هر لباس و مناسبتی می‌افزاید. کلاه‌های سفارشی که او برای مراسم تاجگذاری خلق کرد، هنر و استعداد او را به نمایش گذاشت و اهمیت صنایع دستی سنتی در مد مدرن را برجسته کرد.

بیشتر از مُد و زیبایی