وزارت خارجه اسرائيل: تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط با کشورهای منطقه ادامه دارد

طی سال‌های گذشته، دولت آمریکا تلاش کرده است تا میان متحدان اصلی خود در خاورمیانه یعنی عربستان سعودی و اسرائیل، همبستگی ایجاد کند

تا پیش از امضای «پیمان ابراهیم»، تنها مصر و اردن از میان کشورهای عربی منطقه به‌طور رسمی با اسرائیل رابطه داشتند- REUTERS/Ronen Zvulun

وزارت خارجه اسرائيل در بیانیه‌ای اعلام کرد که الی کوهن، وزیر خارجه این کشور، درباره روابط کنونی اسرائیل با سایر کشورهای خاورمیانه با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، گفت‌‌‌وگو کرده است. گام‌های عملی با هدف «عادی‌سازی» روابط اسرائيل با کشورهای منطقه براساس پیمان صلح ابراهیم، محور گفت‌‌‌وگوهای دو طرف عنوان شده است.

بیانیه جدید وزارت خارجه اسرائيل بعد از آن منتشر شد که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، پیش از سفر به اسرائيل گفته بود تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی از محورهای گفت‌وگوهای او با مقام‌های ارشد سعودی بوده است.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه نهم ماه مه (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲) در گزارشی به‌نقل از بیانیه وزارت خارجه اسرائیل، نوشت که وزرای خارجه اسرائیل و ایالات متحده درباره «اقدامات بیشتر» با هدف «عادی‌سازی» روابط اسرائیل با کشورهای منطقه براساس پیمان صلح ابراهیم صحبت کردند. از دیگر محورهای این گفت‌وگو، ادامه تلاش‌ها برای ثبات در منطقه عنوان شده است.

«پیمان صلح ابراهیم» در سپتامبر ۲۰۲۰ با حمایت‌های دولت وقت آمریکا، برای عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و دو کشور امارات متحده عربی و بحرین امضا شد. بعدتر دو کشور مراکش و سودان نیز به آن پیوستند. 

رویترز در بخش دیگری از گزارش روز سه‌شنبه خود به‌نقل از مقام‌های وزارت خارجه اسرائیل نوشت الی کوهن، وزیر خارجه دولت اسرائيل، روز دوشنبه نیز در اورشلیم با  آموس هوکشتاین، فرستاده ویژه دولت آمریکا، درباره «پیشبرد اقدامات دیپلماتیک در منطقه» گفت‌‌وگو کرده است. 

تا پیش از امضای «پیمان صلح ابراهیم»، تنها مصر و اردن از میان کشورهای عربی منطقه، به‌طور رسمی با اسرائیل روابط دیپلماتیک و تجاری داشتند.

هرچند در بیانیه روز دوشنبه وزارت خارجه اسرائیل به‌طور مستقیم اسمی از عربستان سعودی برده نشده است، اما پیشتر تصاخی هانگبی، از مقام‌های ارشد امنیتی دولت بنیامین نتانیاهو، در گفت‌وگو با کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل، ابراز امیدواری کرده بود که سفر سالیوان به عربستان سعودی، به عادی‌سازی روابط با ریاض کمک کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توافق سیاسی-دیپلماتیک اخیر میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی و بازگشت دوباره سوریه به اتحادیه عرب، از نگرانی‌های جدی اسرائيل در منطقه عنوان شده است.

طی سال‌های گذشته، دولت آمریکا تلاش زیادی کرده است تا میان متحدان اصلی خود در خاورمیانه، به‌طور مشخص عربستان سعودی و اسرائیل، نوعی همبستگی ایجاد کند.

در دو سال گذشته، پیش و بعد از سفر تابستان گذشته جو بایدن، رئيس‌جمهوری آمریکا، به عربستان سعودی حتی گزارش‌های منتشر شد با این مضمون محوری که ایالات متحده تلاش می‌کند یک ائتلاف نظامی منطقه‌ای میان متحدان خود در خاورمیانه ایجاد کند. با این حال، این گزارش‌ها بعدا تکذیب شد و عربستان سعودی و اسرائیل نیز هنوز به‌طور رسمی روابط دیپلماتیک ندارد.

عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی، از اهداف اصلی سیاست خارجی دولت بنیامین نتانیاهو اعلام شده است. ماه گذشته نیز وزیر خارجه اسرائيل به‌صراحت گفت چنین هدفی در دستور کار آن کشور قرار دارد.

با این حال، به‌نوشته رویترز با توجه به تنش‌های دولت بایدن با عربستان سعودی، تجدید روابط دیپلماتیک ریاض و تهران و قدرت‌گیری مجدد نتانیاهو در راس یک دولت دست‌راستی در اسرائیل، چشم‌انداز روشنی از توافق میان ریاض و اورشلیم دیده نمی‌شود.

در بهمن‌ماه گذشته، شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، در یکی از آخرین موضع‌گیری‌های خود درباره روابط با اسرائيل به‌صراحت به خبرگزاری بلومبرگ گفت: «تا هنگامی که فلسطینی‌ها صاحب کشور مستقل نشده‌اند، پادشاهی عربستان سعودی مناسبات خود را با اسرائیل عادی نخواهد کرد.»

بیشتر از جهان