واکنش طالبان به حقابه هیرمند؛ با افزایش بارندگی نیاز تامین می‌شود

مقام‌های طالبان به ندرت درباره حقابه ایران از رودخانه هیرمند صحبت می‌کنند

وزیر خارجه طالبان در موسسه مطالعات استراتژیک اسلام‌آباد سخنرانی کرد-AAMIR QURESHIAFP

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت (هشتم مه)‌، اعلام کرد که حقابه ایران از رودخانه هیرمند را قبول دارند و نمی‌خواهند که در حوزه آب با ایران مشکل داشته باشند.

خبرگزاری ایرنا، وابسته به جمهوری اسلامی ایران گزارش داد که امیرخان متقی در حاشیه نشست مرکز مطالعات استراتژیک اسلام‌آباد، گفته است که با بارندگی بیشتر در افغانستان، نیاز آب ایران هم رفع خواهد شد.

او افزود: «امیدواریم امسال شاهد بارندگی‌های بیشتری باشیم و این خیروبرکت باعث افزایش ذخایر آبی و تامین نیاز افغانستان و ایران شود.»

مقام‌های طالبان به‌ندرت در مورد حقابه ایران از رودخانه هیرمند صحبت می‌کنند. آن‌ها در دیدارها و مصاحبه‌هایشان بر گسترش روابط با جمهوری اسلامی تاکید دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حدود ۲۱ ماه از تسلط طالبان بر افغانستان می‌گذرد، اما طالبان آب رودخانه هیرمند را بر‌اساس تقاضای مقام‌های جمهوری اسلامی رها نکرده‌اند. طالبان استدلال می‌کنند که میزان بارندگی در افغانستان کاهش یافته و این کشور با خشک‌سالی شدید مواجه است.

البته لحن طالبان درمورد حقابه ایران از هیرمند در مقایسه با حکومت پیشین افغانستان به رهبری اشرف غنی، ملایم‌تر است. غنی به‌صراحت از جمهوری اسلامی برای سرازیر کردن آب بیشتر از حقابه هیرمند، نفت و پول تقاضا می‌کرد.

شماری از نمایندگان استان سیستان و بلوچستان طی هفته جاری با امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، دیدار کردند و خواستار تامین حقابه هیرمند شدند. وزارت خارجه جمهوری اسلامی در توییتی نوشت که این نمایندگان از دستگاه دیپلماسی خواسته‌اند که موضوع حقابه هیرمند را پیگیری کند.

استان سیستان و بلوچستان با کمبود شدید آب مواجه شده و بخشی از زمین‌های کشاورزی این استان، به آب هیرمند وابسته است. قرار است هیئتی از جمهوری اسلامی برای گفت‌وگو با طالبان پیرامون حقابه هیرمند، به کابل سفر کند.

افغانستان و طالبان تنها درباره رودخانه هیرمند به توافق دست یافته‌اند و توافق و پیمانی در حوزه‌های دیگر امضا نکرده‌اند. براساس معاهده ایران و افغانستان برای تقسیم آب رودخانه هیرمند که سال ۱۳۵۱ بین حکومت‌های وقت دو کشور امضا شد، حقابه ایران سالانه ۸۱۷ میلیون مترمکعب است.

بخش زیادی از آب‌های رودخانه هریرود و فراه‌رود به ایران سرازیر می‌شود و حکومت قبلی افغانستان بر ایجاد سد روی این دو حوزه آبی تاکید داشت، اما طالبان برای مهار و مدیریت آب‌، با مشکل مواجه شده است. طالبان نه پول، نه نیروی متخصص و نه امکانات برای سدسازی و مدیریت سدها دارد، اما گاهی مقام‌های بلندپایه این گروه از رودخانه‌ها در مرز با جمهوری اسلامی بازدید می‌کنند.

هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است و نارضایتی مردم افغانستان از سیاست‌های این گروه روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند. 

بیشتر از جهان