جلوه‌هایی از مد در مراسم تاج‌گذاری؛ مهمانان شاه چارلز چه پوشیدند

اعضای خانواده سلطنتی با جلال و شکوهی سنتی وارد کلیسای وست‌مینستر شدند که نشان‌دهنده جایگاهشان در خانواده سلطنتی بود

از مهمانان تاج‌گذاری خواسته شده بود ترکیب‌هایی ساده‌تر و کم‌رنگ‌تر انتخاب کنند-ODD ANDERSEN/AFP

انتخاب لباس «درست» در رویدادهای سلطنتی بسیار اهمیت دارد و از نظر تاریخی، تاج‌گذاری یک پادشاه جدید مهم‌ترین رویداد زندگی در حرفه‌ای یک حکمران است.

 به گزارش سی‌ان‌ان، از مهمانان تاج‌گذاری خواسته شده بود به جای لباس‌های خیلی تشریفاتی، ترکیب‌هایی ساده‌تر و کم‌رنگ‌تر انتخاب کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعضای خانواده سلطنتی با جلال و شکوهی سنتی وارد کلیسای وست‌مینستر شدند که نشان‌دهنده جایگاهشان در خانواده سلطنتی بود. شاهزاده ولز یک یونیفرم تشریفاتی از گارد ولز به تن داشت، در حالی که شاهدخت ولز در لباس رسمی از کرپ ابریشمی عاجی‌رنگ کار الکساندر مک‌کویین که با نقوش رز، خاربن، نرگس و شبدر، نمادی از چهار ملت بریتانیا، نقره‌دوزی شده بود و شنلی به رنگ‌های آبی و قرمز ظاهر شد. الکساندر مک‌کویین طراح بریتانیایی موردعلاقه ولزها است. لباس عروس جذاب کیت در سال ۲۰۱۱ نیز کار سارا برتون، مدیر خلاقیت الکساندر مک‌کویین، بود.

کیت یک جفت گوشواره مروارید اشک‌مانند به گوش داشت که زمانی متعلق به شاهزاده خانم دایانا بودند. سربند مجلل کیت ساخته‌شده از شمش نقره‌کاری‌شده نیز هنر جس کولت و الکساندر مک‌کویین بود. در مراسم تاج‌گذاری، شاهزاده خانم شارلوت نیز لباسی مشابه مادرش از کارهای مک‌کویین پوشید و مدل کوچک‌تر سربند او را بر سر گذاشت.

لباس ملکه کامیلا سنتی بود. او پس از رسیدن به کلیسا، ردای ایالتی از مخمل زرشکی و پوست قاقم پوشید و لباس تاج‌گذاری او به رنگ عاجی و نقره و طلادوزی‌شده اثر طراح بریتانیایی بروس اولدفیلد از زیر ردا دیده می‌شد.

شاهزاده هری حضوری کوتاه و بی‌سرو‌صدا در لندن داشت. دوک ساسکس به جای لباس نظامی با کت‌شلوار سه تکه از دیور در مراسم تاجگذاری پدرش شرکت کرد. در حالی که اعضای ارشد خانواده سلطنتی لباس‌های نظامی خود را به تن داشتند.

به گفته خانه مد فرانسوی، کت‌شلوار هری طرحی سفارشی از کیم جونز، مدیر هنری مردانه دیور بود.

جیل بایدن، بانوی اول آمریکا، کت‌دامن رالف لورن آبی به تن داشت که با پاپیون موی او هماهنگ بود و نوه‌اش فینیگن بایدن با لباس شنلی زرد کم‌رنگ و شیک مارکاریان او را همراهی می‌کرد. این دو داخل کلیسا کنار اولنا زلنسکی، بانوی اول اوکراین، که پیراهنی آبی یخی و کتی هم‌رنگ پوشیده بود، نشستند.

اما تامپسون، هنرپیشه بریتانیایی، با یک مانتو قرمزرنگ با گل‌ رزهای چاپی از کارهای امیلیا ویکستد، روی یک پیراهن مشکی، به مراسم آمد. او مدال خود را که عالی‌ترین نشان امپراتوری بریتانیا (ام‌بی‌ئی) است به عنوان تزیین به سینه زده بود.

نیک کیو، موزیسین استرالیایی، با یک کت‌شلوار مشکی کلاسیک سه‌تکه و کفش‌های لوفر گوچی بسیار شیک به نظر می‌رسید.

کیتی پری هم یک کت‌دامن صورتی و گردن‌بند چوکر مرواریدی از کارهای ویوین وست‌وود، طراح فقید بریتانیایی که دسامبر ۲۰۲۲ درگذشت، را انتخاب کرده بود. پری با انتخاب چوکری از سه رشته مروارید احتمالا به ملکه کامیلا ادای احترام کرده است. کامیلا گردنبندهای مروارید سه رشته‌ای متعددی دارد؛ از جمله قطعه آکوامارین که از دهه ۱۹۹۰ به طور مداوم به گردن انداخته است.

ادوارد انینفول، سردبیر وگ بریتانیا، که با یک جلیقه آبی یخی و کراوات خال‌خالی به همراه یک دست کت‌شلوار مشکی در مراسم حاضر شد، پری را همراهی می‌کرد.

در میان مهمانان، رهبران جهان، سیاستمداران و اعضای دولت‌ها حضور داشتند. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، در حال پیاده‌روی به‌سمت کلیسای وست‌مینستر، زیر باران دیده شد. همسرش سوفی گرگوار ترودو، یک لباس ساتن به رنگ صورتی کدر از مارک تد بیکر با آستین‌های ارگانزا به تن داشت.

آکشاتا سوناک، همسر ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا که یک کت‌شلوار صبحگاهی کلاسیک پوشیده بود، یک پیراهن آستین‌پفی آبی گل ذرت از کلر میشوانی را به تن داشت.

لیدی لوئیز وینزر هم پیراهنی گل‌دار به رنگ‌های سفید و بنفش از نشان سوزانا لندن پوشیده بود.

شاهزاده خانم آن با لباس نظامی سنگین با قیطان‌دوزی طلا در مراسم حاضر شد تا به عنوان «نگهبان عصای طلایی» که مسئول امنیت شخصی پادشاه بود، ایفای نقش کند. شاهدخت آن که با لباس نظامی غریبه نیست. او سرهنگ چندین هنگ بین‌المللی است.

خانواده‌های سلطنتی از دیگر کشورها نیز حضور در این رویداد را برای به نمایش گذاشتن لباس‌های سنتی کشورشان مغتنم دانستند. شاهزاده آکیشینو، ولیعهد ژاپن، و همسرش کیکو به ترتیب با کت‌شلوار صبحگاهی و کیمونو ابریشمی طرح‌دار با کمربند اوبی ظاهر شدند.

شاه جیگمه خسار نامگیل وانگچوک و ملکه جتسان پما از بوتان نیز لباس‌های سنتی خود را برگزیده بودند. پادشاه یک گو بوتانی پوشیده بود؛ در حالی که ملکه یک کیرا به رنگ یاسی به تن داشت.

در مراسم تاج‌گذاری ظاهرهای شیک و سلطنتی زیاد دیگری هم وجود داشت؛ ملکه لتیزیا از اسپانیا که اغلب به عنوان یکی از شیک‌پوش‌ترین مقام‌های سلطنتی جهان معرفی می‌شود، بینندگان را ناامید نکرد و با کت‌دامن صورتی آمیتیسی سفارشی از کارولینا هررا با جزئیاتی گلدوزی‌شده و یک کلاه هماهنگ در مراسم حاضر شد.

مسنت مهات سیسو، ملکه لسوتو، که همراه لتسی سوم، پادشاه لسوتو، در مراسم حاضر بود، لباسی جذاب به رنگ آبی یاقوت کبود با شانه‌های برهنه به تن داشت.

پرتی ینده، خواننده سوپرانو آفریقای جنوبی، یک پیراهن از مارک استفان رولند به رنگ زرد آفتابی و خیره‌کننده پوشیده بود که با یک گردنبند الماس زرد و سفید ۱۳۸ قیراطی گراف و گوشواره‌های الماس سفید ۳۵ قیراطی هماهنگ شده بود.

بیشتر از مُد و زیبایی