شورای مقاومت ملی: تعامل با طالبان، منجر به تقویت تروریسم در افغانستان می‌شود

مشارکت‌کنندگان در نشست دوحه بر ضرورت ایجاد نقشه راهی به‌منظور تعامل با طالبان تاکید کردند

آمنه محمد معاون دبیرکل سازمان ملل متحد -AminaJMohammed/Twitter@

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان با انتشار اعلامیه‌ای نوشت هرگونه تعاملی که منجر به بقای قدرت طالبان در افغانستان شود، فاجعه جاری را در این کشور عمیق‌تر می‌کند و باعث تقویت تروریسم خواهد شد.

این شورا که متشکل از چهره‌های ضد طالبان است، روز جمعه، ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، در اعلامیه‌ای، ضمن ابراز نگرانی از تلاش سازمان ملل متحد و دولت‌های جهان برای تعامل با طالبان، افزود: «باور ما این است که قضیه افغانستان مساله سیاسی است و خرده مسائلی مانند مشکلات اقتصادی، بخشی از معضل سیاسی است نه کلیت آن.»

در نشست دو روزه دوحه که با میزبانی سازمان ملل متحد و مشارکت نمایندگان ۱۸ کشور و سازمان بین‌المللی در مورد افغانستان برگزار شد، نمایندگان برخی کشورها بر تداوم تعامل با طالبان و ایجاد چارچوب و نقشه راهی در این زمینه تاکید کردند. حنا ربانی کهر، وزیر مشاور دولت پاکستان امور خارجی، در این نشست گفت بدون در نظر داشتن ماهیت حکومتِ کابل، باید به افغانستان کمک‌های اقتصادی فراهم شود.

در حالی که طالبان دختران و زنان را از حق آموزش و کار محروم کرده و از تشکیل دولت فراگیر خودداری کرده‌اند، سازمان ملل متحد تعامل با این گروه را تنها راهِ کمک به جمعیت نیازمند در افغانستان می‌داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در پایان نشست دو روزه در دوحه گفت قرار است نشست بعدی در آینده نزدیک برگزار شود. شورای مقاومت ملی در این مورد نوشت: «تعامل با طالبان در آینده و نشست بعدی سازمان ملل که هنوز دستورکار آن مشخص نیست، سبب نگرانی عمیق مردم افغانستان و جریان‌های سیاسی مخالف طالبان گردیده است.»

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان نسبت به پیامد سلطه طالبان بر افغانستان هشدار داد و نوشت: «دیر یا زود جامعه جهانی مورد حملات تروریستی با استفاده از حاکمیت طالبان بر افغانستان قرار خواهد گرفت.»

این شورا همچنین پیشنهاد کرد سازمان ملل به جای تاکید بر تعامل با طالبان، توافقنامه دوحه را که منبع مشروعیت طالبان است لغو کند. این توافقنامه در ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ میان نمایندگان ایالات متحده آمریکا و هیات مذاکره کننده طالبان در شهر دوحه به امضا رسید و پس از آن حملات طالبان به نیروهای خارجی متوقف و در شهرهای افغانستان افزایش یافت. این توافقنامه که به طالبان مشروعیت سیاسی داد، باعث تضعیف دولت جمهوری در افغانستان شد و در ماه‌های بعد بسیاری از روستاها و شهرستان‌های افغانستان به سرعت به دست طالبان افتاد.

به باور شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان، در صورتی که توافقنامه دوحه لغو شود، مسیری برای راه‎‌اندازی روند جدیدی از گفت‌وگوهای صلح میان افغان‌ها باز می‌شود. 

نشست دو روزه سازمان ملل متحد در دوحه واکنش‌های زیادی در افغانستان و خارج از این کشور به‌دنبال داشت. افغان‌ها در شماری از شهرهای کشورهای مختلف جهان با راه‌اندازی اعتراضات از سازمان ملل خواستند حکومت طالبان را به دلیل سرکوب زنان و نقض گسترده حقوق بشر به رسمیت نشناسد.

روز پنجشنبه، توماس وست، فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان، با انتشار رشته توییتی در مورد نشست دو روزه دوحه، نوشت: «این نشست در مورد به رسمیت شناختن [طالبان] نبود. تمرکز بر شناسایی منافع مشترک و چگونگی پیشبرد آنها به شکل جمعی بود. مبارزه با تروریسم، سرکوب زنان و دختران، بحران بشری ویرانگر و قاچاق مواد مخدر از دیگر موضوعات مورد بحث بود.»

توماس وست همچنین افزود رزا اوتونبایوا، رئیس دفتر هیات سازمان ملل در افغانستان (یوناما)، نیز در این نشست حضور داشت و « به کار حیاتی بشردوستانه خود و تعامل با طالبان ادامه می‌دهد.»

بیشتر از جهان