شاهزاده رضا پهلوی: مردم خواستار اصلاح نیستند؛ آنها جمهوری اسلامی را نمی‌خواهند

ولیعهد پیشین ایران به نیوزویک گفت مشتاق بازگشت به کشور است

تمرکز شاهزاده رضا پهلوی معطوف به رفع فشار حداکثری رژیم بر مردم است - PIERRE VERDY / AFP

شاهزاده رضا پهلوی،‌ ولیعهد پیشین ایران در گفتگو با مجله نیوزویک در مورد اعتراض‌های مردمی آبان‌ماه در ایران گفت:«این اعتراض‌ها در تمایل مردم ایران برای تغییر رژیم ریشه دارد و کافی است برای درک اینکه مردم چه می‌خواهند به شعارهایی که در خیابان‌ها سر دادند گوش فرا دهیم: آنها خواستار اصلاح نیستند، آنها جمهوری اسلامی را نمی‌خواهند و صدها نفر از آنها در راه آزادی جان خود را از دست دادند».

او در پاسخ به این پرسش که جایگزین رژیم کنونی در ایران چیست،‌گفت:«برای چهار دهه طرفدار سیستم دمکراتیک و سکولار در ایران بوده‌ام که نه تنها ضامن حقوق بشر است بلکه از نگاه من مردم ایران نیز خواستار چنین سیستمی هستند». او همچنین گفت تمرکزش بر رفع فشار حداکثری رژیم بر مردم ایران است.

رضا پهلوی در پاسخ به این پرسش که آیا هم‌اکنون گروه اپوزیسیونی در ایران برای تحقق این هدف قابل اعتماد است، گفت:«مردم دمکراسی سکولار می‌خواهند و در همین راستا تصمیم‌ خواهند گرفت که چه گروه یا فردی می‌تواند در آینده کشورمان سازنده باشد. آینده ایران را مردم ایران تعیین می‌کنند نه مشاوران هیچ یک از رهبران خارجی».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آخرین ولیعهد ایران در مورد اینکه آیا می‌خواهد به ایران بازگردد و در روند ایجاد یک سیستم سیاسی جدید مشارکت داشته باشد، گفت:«من خود را در نقش حامی مردم ایران می‌دانم و مشتاقم به کشورم بازگردم و همواره برای دفاع از حقوق بنیادین و غیر قابل انکار مردم در کنار آنها باشم و به هر شکلی که راهبردی مناسب برای گذار به سیستم سکولار دمکراسی باشد، کمک می‌کنم».

او در پاسخ به این پرسش که آیا مردم ایران از بازگشت نفوذ سلطنت استقبال می‌کنند با اشاره به اینکه هم اکنون موضع سیستم جمهوری یا سلطنتی مطرح نیست تاکید کرد، آنچه اهمیت دارد تلاش برای پس گرفتن ایران از نیروی اشغالگر ضد ایرانی است.

رضا پهلوی در مورد استراتژی فشار حداکثری آمریکا علیه ایران نیز گفت:«مردم در خیابان‌ها علیه تحریم‌ها شعار ندادند، ‌آنها در صدها شهر علیه رژیم شعار می‌دادند».

او همچنین گفت در طول ۴۰ سال گذشته همواره برای رهبران جهان شامل آمریکا یک پیام داشته و آن این بوده که زمانی که روی معامله با یک رژیم غیر مشروع متمرکز هستند، نمی‌توانند سیاستی را برای آینده توسعه دهند. آنها باید به خواست مردم ایران توجه کنند و به امتیاز دادن به این رژیم پایان دهند. 

در جریان اعتراض‌های مردمی آبان‌ماه ۹۸ در ایران، به گزارش عفو بین‌الملل ۲۰۸ نفر کشته شدند. اما برخی گزارش‌ها تعداد کشته‌ها را تا بیش از ۴۵۰ نفر و تعداد بازداشتی‌ها را بیش از ۷ هزار نفر برآورد می‌کنند. اعتراض‌ها ۲۴ آبان‌ماه پس از افزایش سه برابری قیمت بنزین آغاز شد و به سرعت به تظاهراتی گسترده علیه سیاست‌های جمهوری اسلامی و وضعیت وخیم معیشتی تبدیل شد. از همان روز نخست اعتراض‌ها نیروهای امنیتی به روی مردم تیراندازی کردند و شورای عالی امنیت ملی در روز دوم اعتراض‌ها اینترنت را تقریبا به طور کامل قطع کرد تا ارتباط مردم ایران با جهان خارج از بین برود. 

مقامات جمهوری اسلامی هنوز تعداد قربانیان این سرکوب خشن را اعلام نکرده‌اند و اعتراض‌های مردمی را نیز به معاندان و سلطنت‌طلب‌ها ارتباط می‌دهند. 

بیشتر از