اعدام ۱۹ بلوچ در پنج روز هم‌زمان با قطع اینترنت در سیستان و بلوچستان

سازمان‌ها و فعالان حقوق بشر از جامعه جهانی خواستند حکومت ایران را برای پایان دادن به قطع اینترنت تحت‌فشار بگذارد

با اعدام یک زندانی بلوچ دیگر، شمار اعدام‌شدگان بلوچ در پنج روز گذشته به ۱۹ نفر رسید. هم‌زمان با ادامه تظاهرات روزهای جمعه، قطع اینترنت در این استان همچنان ادامه دارد و فعالان حقوق بشر، دلیل آن را جلوگیری از اخبار نقض گسترده حقوق بشر در استان سیستان و بلوچستان دانسته‌اند.

نوراحمد زاروزهی (نهتانی) اهل زاهدان،  سحرگاه روز پنج‌شنبه ۱۴ اردیبهشت در زندان وکیل‌آباد مشهد و به اتهام جرایم مربوط به مواد مخدر اعدام شد. از روز نهم اردیبهشت ۱۴۰۲ تاکنون، دست‌کم ۱۹ شهروند بلوچ با اتهام‌های مربوط به جرایم مواد مخدر و قتل اعدام شده‌اند. گزارش شده که دو تن از اعدام‌شدگان زن بوده‌اند.

«کمپین فعالین بلوچ» با اظهار نگرانی درباره نقض حقوق انسانی شهروندان و استفاده از آن برای «بازی‌های سیاسی و ایجاد فشار و رعب و‌ وحشت در بین مردم»، اعدام گسترده شهروندان بلوچ را محکوم کرد. این کمپین، در عین حال، موج جدید اعدام زندانیان را نشان‌دهنده سیاست رسمی حکومتی دانست و نوشت پیش از این نیز در چند دوره اعدام‌ها در بازه‌های زمانی مشخص و به صورت یک موج هم‌زمان صورت گرفته‌ است.

موج تازه اعدام شهروندان بلوچ، در شبکه‌های اجتماعی نیز بازتاب گسترده‌ای یافته است و کاربران با «نسل‌کشی» خواندن این اعدام‌ها، خواستار توقف اعدام شهروندان ایرانی از جمله شهروندان بلوچ شده‌اند.

قطع اینترنت با هدف سرپوش گذاشتن بر نقض گسترده حقوق بشر

در همین حال، شماری از سازمان‌ها و فعالان حقوق بشری به همراه ائتلاف کیپ‌ایت‌آن با انتشار بیانیه‌ای، «قطع هدفمند اینترنت» در استان سیستان و بلوچستان را محکوم کردند و خواستار توقف آن شدند. امضاکنندگان این بیانیه‌ با تاکید بر اینکه قطع اینترنت با هدف سرپوش گذاشتن بر نقض حقوق بشر در ایران انجام می‌شود، از جامعه جهانی خواستند برای پاسخگو نگه‌ داشتن جمهوری اسلامی ایران به آن‌ها ملحق شوند.

ائتلاف کیپ‌ایت‌آن متشکل از ۳۰۰ نهاد حقوق بشری در ۱۰۵ کشور جهان است که برای پایان دادن به قطع اینترنت تلاش می‌کند. در بیانیه این ائتلاف و دیگر سازمان‌ها و فعالان حقوق بشری به اختلال شدید اینترنت به‌خصوص در جمعه‌های اعتراضی اشاره شده و آمده است که مردم زاهدان هر جمعه، هم‌زمان با نماز جمعه و تظاهرات، با قطع اینترنت مواجه می‌شوند. این اختلال مداوم برای جامعه‌ محلی که برای فعالیت‌های روزانه خود به‌شدت به ارتباط‌های آنلاین متکی‌اند، چالش‌های مهمی ایجاد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان‌ها و فعالان حقوق بشری جمعه خونین زاهدان در هشتم مهر ۱۴۰۱ را که به کشته شدن دست‌کم ۱۰۳ نفر از جمله ۱۴ کودک و زخمی شدن ده‌ها تن منجر شد، یادآوری کردند و افزودند از آن زمان تاکنون مردم زاهدان و سایر شهرستان‌های بلوچستان هر جمعه به خیابان‌ها می‌آیند و خواستار اجرای عدالت می‌شوند اما حکومت ایران در واکنش به اعتراض‌ها، به اقدام‌های مختلفی برای سرکوب متوسل می‌شود که قطع اینترنت تلفن همراه به‌ویژه در مناطقی که معترضان حضور دارند، از آن جمله است.

در این بیانیه از اتحادیه بین‌المللی مخابرات که ایران هم در آن عضویت دارد، خواسته شده است جمهوری اسلامی را برای پایان دادن به قطع اینترنت تحت‌فشار بگذارد.

سرویس جهانی نت‌بلاکس که وضعیت اینترنت را رصد می‌کند، طی ماه‌های اخیر به‌تناوب از قطع و اختلال شدید اینترنت در زاهدان، هم‌زمان با سخنرانی‌های انتقادی مولوی عبدالحمید خبر داده است. پخش زنده‌ سخنرانی‌های این روحانی پرنفوذ اهل سنت در حساب‌های کاربری منتسب به او هم متوقف شده است.

مولوی عبدالحمید بارها در سخنرانی‌هایش بر مجازات عاملان و آمران جمعه خونین زاهدان تاکید کرده و از مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای به‌شدت انتقاد کرده است. او همچنین چندین بار خواستار آزادی زندانیان سیاسی و برگزاری رفراندوم شده و تصریح کرده است حکومت باید به خواست مردم تن دهد.

در بیانیه سازمان‌ها و فعالان حقوق بشر به سوابق طولانی جمهوری اسلامی ایران در سانسور و قطع اینترنت هم اشاره شده و آمده است: «ما خواستار بررسی بیشتر نقض حقوق بشر دولت ایران از جمله تلاش برای ساکت کردن شهروندانش هستیم. مردم سیستان و بلوچستان مستحق این‌اند که آزادانه و بدون ترس از قصاص اظهارنظر کنند.»

به گزارش وب‌سایت گروه میان، شیرین عبادی و فریبا بلوچ افراد حقیقی امضاکننده این بیانیه‌اند. انجمن پن آمریکا، اتحاد برای ایران، خبرگزاری حال‌وش و کمپین فعالین بلوچ نیز از نهادهایی‌اند که این بیانیه‌ را امضا کرده‌اند.

خبرگزاری حال‌وش روز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت در گزارشی، اعلام کرد شماری از روحانیون اهل سنت شهرستان‌های راسک و سرباز با حضور در دفتر مولوی عبدالحمید حمایت خود را از او و مواضعش در قبال اتفاق‌های اخیر در سیستان و بلوچستان و ایران اعلام کرده‌اند.

این روحانیون نیز در بیانیه‌ای مشترک، بر لزوم «آزادی علمای اهل‌ سنت و بازداشتی‌های حوادث جمعه خونین زاهدان، بازداشت و مجازات آمران و عاملان فجایع جمعه‌های خونین زاهدان و خاش و پاسخ حاکمیت به مطالبات مردمی از راه‌های مسالمت‌آمیز» تاکید کردند.