کارگران زیر خط فقر؛ حقوق نمایندگان بیشتر شد

وزیر کار به کارگران توصیه کرد قناعت کنند تا زندگی آبرومندی داشته باشند

خط فقر در ایران ظرف سه ماه، از ۱۸ میلیون به ۲۱ میلیون تومان رسیدــ باشگاه خبرنگاران جوان

هم‌زمان با اعتراض‌های گسترده کارگران در نقاط مختلف ایران در پی مخالفت دولت با افزایش دستمزد بر مبنای نرخ تورم، نمایندگان «مجلس انقلابی» که از حمایت ویژه علی خامنه‌ای برخوردارند، حقوق سال جاری خود را تا ۲۰ درصد افزایش دادند. این خبر را جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مجلس، اعلام کرد و گفت این افزایش حقوق به تبعیت از مصوبه دولت برای افزایش حقوق کارمندان انجام شد.

حقوق نمایندگان مجلس در ایران طی سال‌های اخیر بارها سوژه‌ داغ رسانه‌ها شده است. این افراد علاوه مبلغ خالص دریافتی، ماهانه بابت مواردی مانند حق ماموریت، حق اداره دفاتر نمایندگی در شهرستان‌ها، رهن و اجاره مسکن مبالغی دریافت می‌کنند. گاه مجموع این مبالغ از ۲۰۰ میلیون تومان هم فراتر می‌رود.

حدود یک ماه پس از تشکیل مجلس یازدهم، حسین جلالی، نماینده رفسنجان، اذعان کرد که ۲۳۱ میلیون تومان به حسابش واریز شده که ۲۰۰ میلیون تومان آن کمک‌هزینه رهن مسکن، ۲۰ میلیون تومان هزینه دفتر نمایندگی و ۱۱ میلیون تومان حقوق است.

مجموع گفته‌های نمایندگان مجلس نشان می‌دهد که حقوق آن‌ها در سال ۱۳۹۹ دست‌کم ۲۰ میلیون تومان بود که در سال‌های بعد همچنان افزایش یافت.

آبان ۱۴۰۱، هنگامی که حقوق و مزایای نمایندگان مجلس بار دیگر جنجال‌آفرین شد، احمد امیرآبادی فراهانی ادعا کرد نمایندگان مجلس ۲۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرند. این ادعا در حالی مطرح شد که فیش حقوقی که محمدرضا صباغیان، نماینده مهریز، منتشر کرد، نشان می‌داد دریافتی ماهانه یک نماینده مجلس در سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۳۷ میلیون تومان است.

حقوق و مزایای نمایندگان مجلس و ریخت‌وپاش‌های بی‌حساب و کتاب برخی از آنان حتی صدای دیگر دستگاه‌ها را نیز درآورده است؛ آذرماه ۱۴۰۰ محمدحسن آصفری به مبالغ نجومی فیش‌های نمایندگان مجلس اعتراض کرد و گفت که مبلغ فیش حقوقی برخی از آن‌ها ۸۰ میلیون تومان است.

سال گذشته برخی دیگر از نمایندگان تایید کردند که مجموع حقوق و مزایای آنان به ۴۰ میلیون تومان می‌رسد. حالا طبق مصوبه دولت و تصمیم «مجلس انقلابی»، حقوق نمایندگان قرار است تا ۲۰ درصد بیشتر هم بشود؛ آن‌ هم در شرایطی که حقوق کارگران کفاف حداقل‌های زندگی آنان را نمی‌دهد.

نمایندگان مجلس می‌گویند حقوق خود را طبق مصوبه دولت برای افزایش حقوق کارمندان افزایش داده‌اند؛ حال‌ آنکه حداقل حقوق کارمندان دولت در سال ۱۴۰۲ بین هفت تا هشت میلیون تومان است و با میزان دریافتی کسانی که عنوان «نماینده مردم» را یدک می‌کشند، فاصله زیادی دارد.

پیش‌تر برخی رسانه‌های داخلی افشا کرده بودند نمایندگان برای تردد در حوزه‌های انتخابی خود که بیشتر با هدف جمع‌آوری رای انجام می‌شود، از مجلس حق ماموریت دریافت می‌کنند.

افزایش حقوق نمایندگان مجلس و اعطای مزایای خاص به آن‌ها در حالی است که دولت با افزایش حقوق کارگران متناسب با نرخ تورم مخالفت کرد و تنها ۲۷ درصد به حقوق آنان افزود.

به‌رغم افزایش ۲۷ درصدی سال ۱۴۰۲، مجموع حقوق و مزایای یک کارگر حداقل‌بگیر در سال ۱۴۰۲ به اندازه یک‌سوم حقوق نماینده مجلس در سال ۱۳۹۹ هم نیست. کارگران می‌گویند با دستمزدهای فعلی برای تامین هزینه‌های زندگی مشکل دارند و حقوق آنان فقط کفاف ۱۰ روز هزینه‌های زندگی را می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، روز دوشنبه در مصاحبه‌ای تصویری، ادعا کرد کارگران اگر «قناعت» کنند، با همین سطح حقوق و درآمد هم می‌توانند زندگی آبرومندانه و خوبی داشته باشند.

هم‌زمان با ادعای این مقام دولتی، فرامرز توفیقی، فعال کارگری، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایلنا به مناسبت روز جهانی کارگر، گفت که خط فقر طی سه‌ماه اخیر، از ۱۸ میلیون تومان به ۲۱ میلیون تومان رسید. قیمت‌ها در مدت یک ماه تا ۵۰ درصد افزایش یافت، گوشت به طور کامل از سبد خانوارهای کارگری حذف شد و مصرف خوراکی‌های دیگری مانند لبنیات به‌طور قابل توجهی کاهش پیدا کرد.