مودی و بایدن، بدون حضور پکن، در نشست اقیانوسیه دیدار می‌کنند

رهبران هند و آمریکا ماه آینده در ژاپن، پاپوآ گینه نو و استرالیا با یکدیگر دیدار خواهند داشت

دیدار نارندرا مودی و جو بایدن در جریان اجلاس سران گروه ۲۰ در اندونزی (۱۵ نوامبر ۲۰۲۲) - AFP

جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا، و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، ماه آینده با یکدیگر دیدارهایی خواهند داشت.

جیمز ماراپ، نخست وزیر پاپوآ گینه نو، یکشنبه، ۳۰ آوریل (۱۰ اردیبهشت‌) اعلام کرد  رهبران هند و آمریکا  ۲۲ مه برای شرکت در نشست تاریخی سران کشورهای اقیانوسیه به پاپوآ گینه نو خواهند رفت. پاپوآ گینه نو کشوری کوچک و توسعه نیافته در شرق استرالیا و قلب اقیانوس ‌آرام است که با جمعیت ۹.۴ میلیونی و منابع بسیار غنی‌اش، از توجه چین، آمریکا و متحدانش برخوردار است و ماه آینده میزبان نشستی «با نگاه به آینده» خواهد بود. 

شی جین ‌پینگ، رئیس‌ جمهوری چین که سال ۲۰۱۸ از این کشور دیدار کرده است، در نشست ماه آینده حضور نخواهد داشت. در مقابل، نخست‌وزیر پاپوآ گینه نو که جویای تقویت سرمایه‌گذاری خارجی در کشور خود است، به پکن دعوت شده است. 

واشنگتن سال گذشته با جزایر سلیمان در شرق پاپوآ گینه نو پیمان امنیتی امضا کرد و در رقابت با پکن، همچنان جویای مهار نفوذ فزاینده چین در آن منطقه و دیگر نقاط جهان، حتی در این جزایر دورافتاده است. 

رخدادهای سال گذشته در منطقه حکایت از آن دارد که چین در دستیابی به توافق تجاری و امنیتی گسترده با ۱۰ کشور منطقه اقیانوسیه ناکام بوده و پاپوآ گینه نو در حال مذاکره با ایالات متحده و استرالیا برای امضای پیمان امنیتی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از نشست آتی در ماه مه، رهبران هند و آمریکا از ۱۹ تا ۲۱ مه در اجلاس گروه هفت در هیروشیمای ژاپن شرکت خواهند کرد. در ادامه این دیدارها، نخست‌وزیر هند و رئیس‌ جمهوری آمریکا و همتایانش از استرالیا و ژاپن در اجلاس چهارجانبه‌ای که ۲۴ مه در سیدنی استرالیا برگزار می‌شود، حضور می‌یابند. 

گفته می‌شود در این نشست احتمالا درباره پیامدهای درگیری اوکراین و وضعیت کلی در هند و اقیانوس آرام بحث و گفت‌وگو خواهد شد. افزون بر این، قرار است درباره تقویت همکاری هند و جزایر اقیانوس آرام در گرماگرم اقدامات فزاینده نظامی چین در منطقه گفت‌وگو شود.

نشست سیدنی یک ماه پس از تصمیم راهبردی دولت استرالیا در مقابله با تهدیدهای فزاینده چین برگزار خواهد شد. هفته گذشته استرالیا تصمیم گرفت با اختصاص بودجه‌ای ۱۲ میلیارد دلاری با هدف مقابله با تهدیدهای بالقوه چین، برنامه دفاعی و موشکی خود را به طرز چشمگیری توسعه دهد. استرالیا در بزرگ‌ترین برنامه نوسازی توان نظامی خود پس از جنگ جهانی دوم، قصد دارد بخشی از این بودجه را صرف خرید موشک‌های دوربرد کند. 

بیشتر از جهان