شورای مقاومت ملی از برگزارکنندگان نشست دوحه خواست تا توافق‌نامه دوحه را لغو کنند

این شورا از برگزارکنندگان نشست دوحه قطر خواست که توافق‌نامه دوحه را که میان طالبان و آمریکا امضا شده بود، لغو و برای تعیین هیئت نمایندگی صلح اقدام کنند

 نشست مجازی شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان - Twitter/@nrcafghanistan

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان که متشکل از چهره‌های سیاسی و رهبران احزاب سیاسی افغانستان در تبعید است، از برگزارکنندگان نشست دوحه قطر خواست که توافق‌نامه دوحه را که میان طالبان و آمریکا امضا شده بود، لغو و برای تعیین هیئت نمایندگی صلح اقدام کنند. 

در اعلامیه این شورا که روز شنبه (۲۹ آوریل) منتشر شد، ضمن استقبال از اعلامیه‌ ۲۶۸۱ سازمان ملل متحد، آمده است: «شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان از سازمان ملل و برگزارکنندگان نشست دوحه درخواست می‌کند که ضمن ابطال توافق‌نامه دوحه که یک مسیر نامطلوب برای حل مسئله‌ سیاسی افغانستان و در واقعیت امر، سند تحویل‌ کشور به طالبان بود، به منطور حل مسئله افغانستان برای تعیین هیئت نمایندگی صلح اقدام کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شورا ابراز امیدواری کرد که نشست دوحه‌ قطر مسیر دستیابی به صلح افغانستان را بدون جست‌وجوی مسیر به‌رسمیت شناختن طالبان طی کند و در این راستا، جانب منافع مردم افغانستان و احزاب و جریان‌های سیاسی مخالف طالبان را بگیرد. به گفته‌ این شورا، سازمان ملل نباید اجازه بدهد که «در موجودیت و تقویت گروه هراس‌افکن طالبان حتی با مطرح کردن مسئله به‌رسمیت شناختن آنان، یک بار دیگر افغانستان به خطری جدی علیه امنیت جهانی تبدیل شود». 

از سویی دیگر هم، اعضای این شورا در نشست مجازی که روز شنبه (۲۹ آوریل) به مناسبت «پیروزی مجاهدین افغانستان» برگزار شده بود، تاکید کردند که «پروژه‌ طالبان و نظام امارت» به هیچ صورتی نمی‌تواند راه‌ حل افغانستان باشد.

سرور دانش، یکی از اعضای شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان و معاون دوم رئیس‌جمهوری پیشین این کشور، در جلسه‌ هیئت رهبری این شورا که به‌مناسبت سالروز «پیروزی مجاهدین» برگزار شد، گفت که طالبان طی دو دوره حاکمیتشان ثابت کرده‌اند که شایستگی رهبری کشور را ندارند.

دانش تاکید کرد که طالبان با «یک توطئه و دسیسه در پوشش مذاکره و صلح بر سرنوشت کشور مسلط شدند».

او افزود که طالبان در ۲۰ ماه گذشته، فقط با اعمال زور و سرکوب، قدرت را حفظ کرده‌اند و این گروه در دو بعد داخلی و بین‌المللی موفقیتی به‌دست نیاورده و در میان مردم افغانستان نیز هیچ‌گونه مشروعیت یا مقبولیتی کسب نکرده است.

به‌ گفته‌ او، اکنون بسیاری از مردم تنها به کمک‌های بشردوستانه‌ خارجی متکی‌‌اند و پروژه‌های توسعه‌ای به‌طور کلی متوقف شده‌اند.

این اظهارات اعضای «شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» در آستانه‌ برگزاری نشست دوحه صورت می‌گیرد که پیش از این، گمانه‌زنی‌هایی در مورد احتمال به‌رسمیت‌ شناختن طالبان در این نشست وجود داشت. سازمان ملل در مورد این نشست که قرار است روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (اول و دوم ماه مه) در دوحه، پایتخت قطر، برگزار شود گفت که هیچ بحثی در مورد به‌رسمیت‌ شناختن طالبان در آن مطرح نخواهد شد. 

بیشتر از جهان