بایدن خطاب به ایران و روسیه: شهروندان ما را آزاد کنید

تحریم‌ها درحالی اعلام شد که خبر دسترسی جمهوری اسلامی به هفت میلیارد دلار اموال بلوکه شده در کره جنوبی تایید شده است

جو بایدن در حال سخنرانی در محوطه کاخ سفید-Jim WATSON / AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا ساعاتی پس از اعلام تحریم‌های جدید علیه کشورهایی که شهروندان آمریکا را به گروگان گرفته‌اند یا به‌‌اشتباه آنها را بازداشت کرده‌اند، از جمهوری اسلامی ایران و روسیه خواست گروگان‌های آمریکایی را فورا آزاد کنند.

بایدن گفت که پیام ما امروز و هر روز به جمهوری اسلامی ایران و روسیه و جهان این است که بازداشت اشتباه یا گروگانگیری آمریکایی‌ها غیرقابل پذیرش است و باید فورا آزاد شوند.

سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز شهروندان ایرانی آمریکایی‌اند که تا کنون نامشان در فهرست گروگان‌ها در ایران مطرح شده‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران معمولا اتباع خارجی یا دوتابعیتی را با اتهام‌های امنیتی و جاسوسی بازداشت می‌کند و پس از چندی در مقابل دریافت امتیاز از کشور محل اقامت این گروگان‌ها، آنها را آزاد می‌کند.

در بیانیه کاخ سفید به نقل از بایدن آمده است: «امروز مفتخرم که اعلام کنم دولت من برای نخستین‌بار ابزار جدیدی برای تحمیل فشار اقتصادی سنگین علیه دولت‌ها و گروه‌هایی که شهروندان آمریکایی را گروگان گرفته‌اند یا به اشتباه آنها را بازداشت کرده‌اند، به کار گرفته است.»

بایدن گفت که باوجود اینکه آمریکا توانسته ده‌ها گروگان آمریکایی را به خانه بازگرداند، هنوز شهروندان آمریکا در روسیه، ایران و برخی کشورهای دیگر زندانی‌اند. او به خانواده این شهروندان آمریکایی قول داد که هرچه در توان دارد برای بازگرداندن آنها به خانه انجام دهد.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه، هفتم اردیبهشت‌ماه گفت که امروز وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا نخستین تحریم‌ها علیه عاملان بازداشت اشتباه آمریکایی‌ها را اعمال کردند.

به گفته بایدن، این تحریم‌ها علیه چهار شخص و دو سرویس امنیتی در روسیه و ایران، همه اموال و دارایی‌های آنها را شامل می‌شود و آنها را از سیستم مالی مشروع و قانونی دور نگه‌می‌دارد. چهار مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست این تحریم‌ها قرار دارند. وزارت خزانه‌داری‌ آمریکا تحریم‌ها را علیه دو معاون رئیس اطلاعات سپاه به نام محمد مهدی سیاری و محمدحسن محقق؛ محمد کاظمی رئیس اطلاعات سپاه و روح‌الله بازقندی، معاون ضدجاسوسی اطلاعات سپاه اعمال کرده است.

آمریکا می‌گوید بازقندی در بازداشت شهروندان خارجی در ایران نقش داشته است.

محمد کاظمی که سال گذشته به جای حسین طائب، به ریاست سازمان اطلاعات سپاه منصوب شد هم متهم به سرکوب جامعه مدنی ایران و بازداشت و سرکوب است.

این تحریم‌ها درحالی اعلام شده است که به دنبال دیدار روسای جمهوری آمریکا و کره جنوبی در واشینگتن، خبر دسترسی جمهوری اسلامی به هفت میلیارد دلار اموال بلوکه شده در کره جنوبی تایید شد.

هرچند گفته شده که این پول صرف اهداف بشردوستانه می‌شود، بسیاری نگرانند که جمهوری اسلامی ایران منابع مالی را صرف سرکوب بیشتر مردم ایران و جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای کند.

بیشتر از جهان