ایران و یونان نفتکش‌های توقیف‌شده را آزاد کردند

وزارت کشتی‌رانی یونان هم آزادی دو تانکر خود را تایید کرد

حالا پس از شش ماه تانکرها رفع توقیف شده‌اند-Angelos Tzortzinis / AFP

حکومت ایران اعلام کرد دو تانکر نفتی یونانی که در ماه مه در خلیج فارس توقیف شده بودند آزاد کرده است. 

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت در عین حال یک تانکر با پرچم جمهوری اسلامی ایران که در یونان توقیف شده بود آب‌های یونان را ترک کرده است. وزارت کشتی‌رانی یونان هم آزادی دو تانکر خود را تایید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دعوای کنونی از چند ماه پیش آغاز شد. وقتی که آمریکا یک تانکر با پرچم جمهوری اسلامی ایران را در سواحل یونان به جرم حمل نفت غیرقانونی توقیف کرد. ایران سپس دو تانکر یونانی را توقیف کرد. حالا پس از شش ماه، این تانکرها رفع توقیف شده‌اند.

وزارت کشتیرانی یونان روز چهارشنبه گفت: «توافق نهایی امروز در تهران به دست آمد.» پایگاه‌های رصد کشتی‌ها نشان می‌دهند که دو کشتی «دلتا پوسیدون» و «پرودنت واریور» آ‌ب‌های ایران را ترک کرده‌اند. مقصد این دو کشتی به ترتیب دو بندر فجیره و خور فکان در امارات متحده عربی ذکر شده است.

غائله ایران با غرب، اسرائیل و کشورهای عربی باعث شده  استکشتی‌رانی تجاری در خلیج فارس در سال‌های اخیر با تهیده‌های بسیاری همراه باشد.

روز سه‌شنبه به یک تانکر در سواحل عمان حمله شد. شرکت «ایسترین پاسیفیک شیپینگ» که در کنترل اسرائیل است این خبر را رو روز چهارشنبه اعلام کرد. یک مقام اسرائیل گفت این حمله کار جمهوری اسلامی ایران بوده است. سه منبع دریایی به خبرگزاری رویترز گفتند که حمله را یک پهپاد انجام داده است. به گفته مقام اسرائیلی، این یک پهپاد شاهد ۱۳۶ ایرانی بوده است؛ همان نوع پهپادهایی که ایران به روسیه هم داده تا با‌ آن‌ها به اوکراین حمله کند.

بیشتر از جهان