نامه به دبیرکل سازمان ملل: زنان افغان باید در نشست دوحه حضور داشته باشند

آمنه محمد گفته بود موضوع به رسمیت شناختن طالبان در نشست سازمان ملل در دوحه مطرح می‌شود

گروهی از زنان معترض افغان در کابل‌‌ــ AFP

شماری از سازمان‌های مدافع حقوق زنان در کشورهای مختلف جهان، روز چهارشنبه ۶ اردیبهشت (۲۶ آوریل) با ارسال نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار حضور نمایندگانی از میان زنان افغان در نشست دوروزه این سازمان در دوحه شدند. این نشست قرار است اول و دوم ماه مه به میزبانی سازمان ملل متحد و با شرکت نمایندگان کشورهای منطقه به منظور بحث درباره افغانستان و به‌ویژه محدودیت‌هایی که طالبان وضع‌ کرده‌اند، برگزار شود.

هرچند آمنه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، دو هفته قبل در اظهاراتی گفت که موضوع به رسمیت شناختن طالبان نیز قرار است در این نشست مطرح شود، استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد در تاریخ ۳۱ فروردین، این مسئله را رد کرد و گفت که بحث درباره به رسمیت شناختن طالبان در دستور کار نشست دوروزه دوحه نیست. به دنبال آن، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز تصریح کرد که هرگونه بحث درباره به رسمیت شناختن طالبان غیرقابل قبول است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اظهارات آمنه محمد با واکنش‌های گسترده‌ای در داخل و خارج افغانستان مواجه شد. بیشتر احزاب سیاسی و تشکل‌های مخالف طالبان در واکنش به اظهارات او تاکید کردند که سازمان ملل نباید برای حمایت از طالبان مقدمه‌چینی کند.

در نامه سازمان‌های مدافع حقوق زنان به دبیرکل سازمان ملل متحد هم که در ادامه این واکنش‌ها منتشر شد، آمده است: «رهبران زن، مدافعان حقوق بشر، برپادارندگان صلح و نمایندگان جامعه مدنی باید در نشست نمایندگان ویژه در مورد افغانستان که قرار است در تاریخ ۱ و ۲ مه در دوحه قطر تشکیل شود، بر سر میز باشند. زنان افغان به‌صراحت گفته‌اند که فقدان اطمینان از مشارکت معنادار آن‌ها هرگونه بحث، نتیجه یا تصمیمی را که بدون آن‌ها گرفته شود، نامشروع می‌کند.»

در این نامه با اشاره به محدودیت‌های شدید طالبان برای زنان افغان از جمله بستن درهای مدارس و دانشگاه‌ها به روی آنان، محرومیت زنان از حق کار و فعالیت آزادانه، آمده است: «آخرین بیانیه آمنه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، مبنی بر اینکه در نشست دوحه فرستادگان ویژه در مسیر به رسمیت شناختن گام‌های کوچکی بردارند، با هشدارهایی از سوی مدافعان حقوق بشر و فعالان زن افغان مواجه شد.»

در این نامه تاکید شد که حقوق زنان افغان قابل‌مذاکره نیست و برای اطمینان از اینکه حقوق اساسی آنان حفظ می‌شود، نمایندگان زنان افغان باید در تمامی نشست‌هایی که سازمان ملل متحد در مورد افغانستان برگزار می‌کند، حضور داشته باشند.

در این نامه خطاب به گوترش آمده است: «هرچه در توان دارید انجام دهید تا مطمئن شوید زنان در تمام تصمیم‌گیری‌ها در سازمان ملل متحد از جمله در فرایندهای صلح نماینده‌ای داشته باشند.»

دستورکار و شرکت‌کنندگان در نشست دبیرکل سازمان ملل متحد با نمایندگان کشورهای منطقه تاکنون مشخص نیست و در این مورد نه شرکت‌کنندگان و نه میزبان، جزئیاتی منتشر نکرده‌اند.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که طالبان اخیرا کار زنان افغان در دفاتر سازمان ملل متحد را نیز ممنوع کردند. با وجود محکومیت گسترده این فرمان و تقاضای مکرر لغو آن از سوی سازمان ملل و نهادهای فعال در امور کمک‌رسانی در افغانستان، طالبان همچنان بر اجرای آن تاکید کردند.