دفتر خاطرات جعلی هیتلر؛ پایان ماجرای کلاهبرداری میلیونی یک دزد خرده‌پا

کنراد کوجاو اواسط دهه ۱۹۷۰ وسایل نازی‌ها را به مجموعه‌داران یا گردشگران می‌فروخت

کنفرانس مطبوعاتی رونمایی مجله خبری آلمانی «استرن» از «خاطرات هیتلر»، ۱۹۸۳ - CHRIS POHLERT / GERMANY OUT

گروه رسانه‌ای برتلزمن روز دوشنبه اعلام کرد که دفترچه خاطرات‌ جعلی آدولف هیتلر که انتشارش در دهه ۱۹۸۰ یکی از بزرگ‌ترین فریب‌های جهان بود، به آرشیو ملی آلمان تحویل داده می‌شود.

بنا بر گزارش رویترز، برتلزمن گفت این خاطرات که مجله استرن برای نخستین بار به مبلغ ۹.۳ میلیون مارک آلمان منتشر کرد، قرار است سال جاری پس از یک انبارگردانی، به آرشیو ملی تحویل داده شوند.

استرن که ناشرش گرونا+یار (Gruner+Jahr) متعلق به برتلزمن است، در سال ۱۹۸۳، با وجود شک و تردید در مورد صحت‌وسقم این خاطرات، گزیده‌هایی از این مجموعه جعلی را منتشر کرد و حق پخش انتشار این سری را به روزنامه‌هایی از جمله ساندی تایمز بریتانیا فروخت.

تنها یک هفته پس از این اعلام استرن که خبرش مثل بمب صدا کرد، با بررسی محتوای دفترهای خاطرات و کاغذ و جوهر استفاده‌شده، جعلی بودن این یادداشت‌ها فاش شد.

مایکل هولمان، رئیس آرشیو که ۴۰ سال پیش فاش کرد این خاطرات جعلی‌اند، گفت: «دفترخاطرات‌های جعلی هیتلر در آرشیو فدرال به عنوان شاهدی عجیب از تاریخ معاصر آلمان در دستان خوبی قرار خواهند داشت.»

هولمان افزود: «آن‌ها نمایانگر تلاشی وقیحانه برای دادن چهره‌ای انسانی به جنایات وحشیانه ناسیونال سوسیالیسم‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جاعل خاطرات هیتلر چه کسی بود؟

کنراد کوجاو، متولد و بزرگ‌شده آلمان شرقی، یک دزد خرده‌پا بود که اواسط دهه ۱۹۷۰ وسایل نازی‌ها را به مجموعه‌داران یا گردشگران می‌فروخت.

او متوجه شد که می‌تواند با جعل داستان‌هایی درباره هویت صاحبان این اشیا و مرتبط کردن آن‌ها به افسران بلندمرتبه آلمان نازی پول بیشتری به دست بیاورد. کوجاو با همدستی یک خبرنگار آلمانی به نام گرد هیدمن، «خاطرات هیتلر» را که خودش تهیه‌ کرده بود، فروخت. هرچند هیدمن سر او را هم کلاه گذاشت و با پول‌ها فرار کرد.

دست‌خط کوجاو به دست‌خط هیتلر شباهت زیادی داشت، اما اشتباهات تاریخی در این خاطرات از جمله سرنخ‌هایی بودند که او را لو دادند. پس‌ از آنکه مشخص شد این خاطرات دروغین‌اند، او به «جعل سند» متهم شد.

کوجاو و هیدمن به جرم کلاهبرداری مدتی زندانی شدند و چند سردبیر روزنامه هم در این رسوایی مطبوعاتی شغلشان را از دست دادند. داستان این رسوایی سوژه ساخت چند فیلم و سریال هم شد.

بیشتر از جهان