هرج‌ومرج در شبکه‌های خبری آمریکا پس از اخراج سه چهره تاثیرگذار

برکناری مدیرعامل ان‌بی‌سی‌یو و اخراج مجری‌های شناخته‌شده فاکس‌نیوز و سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که شبکه‌های خبری آمریکا با چه بحران عمیقی مواجه‌اند

جف شل، دن لمون و تاکر کارلسون با فاصله کوتاهی از جایگاه‌های خود در شبکه‌های خبری آمریکا برکنار شدند‌ ــ AFP

مجموعه اتفاق‌هایی که طی کمتر از ۲۴ ساعت در سه شبکه خبری تلویزیونی مهم ایالات متحده آمریکا رخ داد، گمانه‌زنی‌ها درباره وضعیت بحرانی این صنعت را شدت بخشید.

آکسیوس در گزارشی، با اشاره به سه تغییر مهم در شبکه‌های تلویزیونی فاکس نیوز، سی‌ان‌ان و ان‌بی‌سی‌یونیورسال نوشت: «شبکه‌های خبری در حال حاضر برای ادامه حیات تحت فشار شدیدی قرار دارند. در همین حال، آنچه برای برخی از چهره‌های برتر شبکه‌ها رخ داد، بیش از پیش نشان می‌دهد که این صنعت تا چه حد آشفته شده است.»

گزارش آکسیوس به این موضوع اشاره دارد که پس از کنار گذاشته شدن مدیر ان‌بی‌سی‌یو و مجریان تاثیرگذار فاکس نیوز و سی‌ان‌ان، این شرکت‌ها نتوانستند بلافاصله جایگزینی برای آن‌ها پیدا کنند که نشان می‌دهد برای تغییر در این جایگاه‌های مهم آماده نبوده‌اند.

کدام چهره‌ها برکنار شدند؟

شبکه فاکس‌نیوز روز دوشنبه اعلام کرد که پس از بیش از یک دهه، دیگر با تاکر کارلسون همکاری نخواهد داشت. آخرین برنامه کارلسون روز جمعه ۲۱ آوریل پخش شد و او حتی برای خداحافظی با بینندگانش هم فرصتی نداشت.

تصمیم فاکس‌نیوز برای جدایی از یکی از مجریان محبوبش تنها چند روز پس از آن رخ داد که این شبکه با پرداخت ۷۸۷ میلیون دلار برای حل‌و‌فصل دعوای حقوقی با شرکت دومینیون وتینگ سیستمز به دلیل پخش ادعاهای دروغین پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری ۲۰۲۰، به توافق رسید.

کارلسون که محبوبیت بالایی دارد، در برنامه‌های خود به مسائلی چون مهاجران غیرقانونی و مسائل نژادی و جنسیتی می‌پرداخت و اظهارنظرهایی صریح و بی‌پروا مطرح می‌کرد.

هم‌زمان، سی‌ان‌ان از اخراج مجری شناخته‌شده این شبکه به نام دن لمون خبر داد. لمون در توییتر با اشاره به اینکه از شنیدن این خبر «متحیر» شده است، نوشت که از طریق نماینده‌اش مطلع شد که قراردادش فسخ شده است و انتظار داشت که پس از ۱۷ سال همکاری، با او بهتر برخورد می‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصمیم سی‌ان‌ان برای جدایی از لمون در پی یک سری اشتباهات او روی آنتن رخ داد؛ از جمله اظهارنظرش درباره نیکی هیلی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴. لمون که گفته بود هیلی در اوج نیست چون اوج یک زن در دهه ۲۰، ۳۰ یا ۴۰ زندگی‌اش است، بابت اظهارتش عذرخواهی کرد. با این حال پیش از آن نیز گزارش‌هایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه لمون در پخش زنده، سخنان توهین‌آمیز دیگری هم در مورد زنان بیان کرده و با همکاران زن خود در سی‌ان‌ان رفتار نامناسبی داشته است.

این اخبار با فاصله کوتاهی از این اعلام شد که جف شل، مدیرعامل شبکه ان‌بی‌سی‌یونیورسال، به دلیل رابطه نامناسب در محل کار، اخراج شد. جف شل با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه، اخبار مطرح‌شده را تایید کرد و گفت: «متاسفم که همکارانم را ناامید کردم. رابطه نامناسبی با یک زن در شرکت داشتم که عمیقا از آن متاسفم.»

اخراج جف شل بسیار غیرمنتظره‌تر از پایان کار دو مجری سرشناس بود که عملکردهایی جنجالی داشتند. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد با توجه به جایگاه جف شل، اخراج او هم پیامدهایی جدی برای ان‌بی‌سی‌یونیورسال داشته باشد.

چنین جابجایی‌های مهمی در شرایطی رخ می‌دهند که نظرسنجی‌ها نشان داده‌اند شبکه‌های تلویزیونی با روند نزولی تعداد بینندگان مواجه‌اند و استقبال از گزارش‌های زنده اینترنتی بیشتر شده است. بر اساس گزارش‌ها، مخاطبان سه شبکه اصلی خبری تلویزیونی آمریکا یعنی فاکس‌نیوز، سی‌ان‌ان و ام‌اس‌ان‌بی‌سی در ساعات پربیننده سال ۲۰۲۲، درمجموع حدود ۱۴ درصد کاهش یافتند.

تلاش برای جذب مخاطبان فشار زیادی به مدیران و مجریان شبکه‌های خبری وارد آورده و در برخی موارد، روسای این شبکه‌ها را ناچار کرده است که با نیروهای کمتر کارهای بیشتری انجام دهند. در همین حال، جنجال‌هایی که برخی از بزرگ‌ترین ستاره‌های اخبار تلویزیونی را احاطه کرده، به فشار عظیمی که مدیران شبکه‌های خبری با آن مواجه‌اند، افزوده است.

بیشتر از جهان