وزیر خارجه اسرائیل خواستار مجازات نماینده اردنی متهم به قاچاق سلاح شد

عماد العدوان، نماینده پارلمان اردن روز یکشنبه ۲۳ آوریل، هنگامی که می‌خواست با اتومبیل خود اسرائیل را ترک کند، به اتهام تلاش برای قاچاق اسلحه دستگیر شد

گشتزنی مرزبانان اسرائیلی در مرز اسرائیل و اردن- JALAA MAREY / AFP

به دنبال کشف سلاح‌هایی که نماینده پارلمان اردن تلاش می‌کرد از اسرائیل خارج کند، وزیر خارجه اسرائیل خواستار محاکمه و مجازات عماد العدوان شد.

تل لو رام، مفسر نظامی معاریو، روز دوشنبه در مصاحبه با رادیوی اسرائیلی گفت که بازداشت عماد العدوان، در یک معبر مرزی خروجی از اسرائیل در روز یکشنبه، «واقعه‌ای غیرعادی» است که شرایط دیپلماتیک حساسی را میان اسرائیل و اردن ایجاد کرده است. 

عماد العدوان، نماینده پارلمان اردن روز یکشنبه ۲۳ آوریل، هنگامی که می‌خواست با اتومبیل خود اسرائیل را ترک کند، به اتهام تلاش برای قاچاق اسلحه دستگیر شد. 

پس از بازداشت او این سوال مطرح شد که مقصد سلاح‌های قاچاق کشف شده کجا بود و برخی این احتمال را مطرح کرده‌اند که العدوان قصد داشت آنها را به تشکیلات خودگردان فلسطینی برساند. 

لو رام، مفسر اسرائیلی گفت: «این واقعه با هر معیاری که بررسی شود غیرمعمول است، چه از نظر ایجاد حساسیت‌های دیپلماتیک و چه از نظر میزان و شمار سلاح‌ها.» او افزود، گزارش‌هایی مبنی بر این که العدوان به دنبال منافع مالی بود در دست است، اما همه می‌دانند که او اسرائیل را دوست ندارد. 

بنا بر گزارش‌ها حدود ۲۰۰ سلاح کمری و کلاشنیکف از اتومبیل عماد العدوان کشف و ضبط شده است. در سال‌های اخیر این بزرگترین محموله قاچاق سلاح است که هنگام خروج از اسرائیل کشف شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل روز دوشنبه خواستار تحقیقات قضایی درباره این نماینده پارلمان اردن شد. 

بازداشت عماد العدوان تازه‌ترین مشکل در روابط ۳۰ ساله اسرائیل و اردن است. این رابطه در دوره‌های مختلف به دلیل سیاست‌های اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها و همچنین بر سر مسجدالاقصی و «محوطه حرم شریف» دچار تلاطم شده است. 

وزارت خارجه اردن گفت که العدوان به تلاش برای قاچاق سلاح و طلا مظنون است. پلیس اسرائیل نیز گفته است که تحقیقات امنیتی در دست انجام است با این حال الی کوهن گفت: «این یک واقعه بسیار بزرگ و تلاش برای قاچاق نه فقط کالاهای تجاری، بلکه سلاح بوده است.»

کوهن گفت: «تقاضای اولیه این است که او محاکمه و مجازات شود. چنین کاری نمی‌تواند بدون حسابرسی بماند.»

برخی نمایندگان در پارلمان اردن خواستار استرداد العدوان شده‌اند و از اسرائیل خواسته‌اند که به شرط تضمین مجازات او در اردن، به او اجازه ترک اسرائیل را بدهد. اما کوهن گفته است که فقط دولت‌های دو کشور درباره مسئله مذاکره می‌کنند. 

کوهن گفت: «باور ندارم که پرونده العدوان به طور کلی به اردن ربط داشته باشد، بلکه بیشتر یک اقدام مجرمانه است. نمی‌خواهم تقصیر را بر گردن دولت یا پارلمان اردن بیاندازم.»

اسرائیل و اردن، دو همسایه دارای مرز طولانی، روابط امنیتی نزدیکی دارند اما مناسبات سیاسی‌شان در سال‌های اخیر با برخی تنش‌ها همراه بوده است. 

بیشتر از جهان