انفجار مرگبار در خیبر پختونخوا پاکستان؛ پاسگاه پلیس تخریب شد

نخست‌وزیر پاکستان بر مبارزه با تروریسم تاکید کرد

مهاجمان مسلح به پاسگاه پلیس در سوات در ایالت خیبر پختونخوا حمله کردند-Mahbub UL HAQ / AFP

رسانه‌های پاکستانی شامگاه دوشنبه، ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت)، گزارش دادند که در نتیجه دو انفجار در پاسگاه پلیس مبارزه با تروریسم منطقه سوات در ایالات خیبرپختونخوا، دست‌کم ۱۲ تن کشته و ۵۳ تن دیگر زخمی شدند. 

به گزارش اکسپرس تریبون، مهاجمان ناشناس شروع به تیراندازی به سوی پاسگاه پلیس کردند و نخست یک مهاجم انتحاری خودش را منفجر کرد و پس از چند ثانیه، دومین انفجار مهیب نیز رخ داد.

در نتیجه این دو انفجار، خانه‌های مسکونی در مساحتی به طول دو کیلومتر آسیب دیدند.

پلیس پاکستان گفته است که ساختمان پاسگاه پلیس در منطقه سوات کاملا تخریب شده و در بیمارستان «سعیدو شریف» وضعیت اضطراری اعلام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه‌های امدادرسان می‌کوشند افرادی را نجات دهند که زیر آوار ساختمان‌ها مانده‌اند.

محمد اعظم خان، وزیر موقت  ایالت خیبر پختونخوا، این انفجارها را محکوم کرده و به خانواده‌های جان‌باختگان تسلیت گفت.

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، نیز با انتشار بیانیه‌‌ای این انفجارها را محکوم کرد. او اطمینان داده است که نیروهای امنیتی پاکستان تروریسم را ریشه‌کن خواهند کرد.

هنوز فرد یا گروهی مسئولیت این انفجارها را بر عهده نگرفته است، اما از نوامبر گذشته به این‌ سو، با پایان آتش‌بس حکومت پاکستان با تحریک طالبان پاکستانی، (تی‌تی‌پی)، حمله‌های این گروه افزایش یافته است.

پیش‌تر، یک مقام پاکستانی گفته بود که عملیات نظامی در بخش‌های در معرض خطر در وزیرستان شمالی و جنوبی، پس از عید فطر راه‌اندازی می‌شود و پاسگاه‌های بیشتری در این مناطق ایجاد خواهد شد تا از تهدیدهای امنیتی جلوگیری شود.

در پی تسلط طالبان بر افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، گروه طالبان پاکستانی موسوم به «تی‌تی‌پی» عملیات خود را در ایالت خیبر پختونخوا افزایش داده است و رهبران و جنگجویان‌ این گروه به پاکستان برگشته‌اند. رسانه‌های پاکستانی ادعا می‌کنند که با خروج واشنگتن از افغانستان، روابط نزدیک‌تری میان طالبان افغان و تی‌تی‌پی شکل گرفته است و برخی از جنگجویان طالبان افغان با تی‌تی‌پی برای انجام عملیات تروریستی همکاری می‌کنند.

پیش‌تر، گزارش‌هایی مبنی بر دست‌یافتن تی‌تی‌پی به سلاح‌های پیشرفته و دوربین‌های دید در شب ساخت آمریکا منتشر شده است. با خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان، تسلیحات آمریکایی به ارزش بیش از هفت میلیارد دلار در افغانستان باقی ماند و به دست طالبان افتاد، و کشورهای منطقه از دستیابی نیروهای جهادی به این تسلیحات نگران‌اند.

روز به روز تهدیدهای گروه‌های تروریستی در پاکستان افزایش می‌یابد و مقام‌های نظامی و اطلاعاتی پاکستان تاکنون نتوانسته‌اند تهدیدهای فزاینده امنیتی را کاهش دهند. با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، انگیزه گروه‌های جهادی مستقر در پاکستان نیز برای مقابله با دولت این کشور تقویت شده است.

بیشتر از جهان