تحریم‌های جدید آمریکا علیه مقام‌های ارشد سپاه پاسداران و نیروی انتظامی

نام چهار تن از مقام‌های ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی و نیز دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده اعلام کرده است که در نتیجه تحریم‌های امروز، کلیه دارایی‌ها و منافع مرتبط با دارایی‌های این افراد در ایالات متحده مسدود خواهد شد- Canva

اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا دوشنبه، ۲۴ آوریل (۴اردیبهشت)، چهار تن از مقام‌های ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی را در حکم نیروهایی که مسئولیت اصلی سرکوب وحشیانه معترضان را برعهده دارند، تحریم کرد.

سه مقام ارشد سپاه پاسداران که نام‌‌های آنان در فهرست تحریم‌های جدید ایالات متحده دیده می‌شود، از این قرارند:

پرویز آبسالان، جانشین فرمانده سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان که در سرکوب خشونت‌آمیز معترضان در استان سیستان و بلوچستان نقش داشته است. این استان پس از شروع اعتراضات در سپتامبر ۲۰۲۲، بیشترین تلقات را در سراسر ایران داشته‌ است.

امان‌الله گشتاسبی، معاون بازرسی نیروی زمینی سپاه پاسداران است که پیش از این فرمانده سپاه سلمان بود و گفته‌ می‌شود که نیروهای تحت امر او چندین بار به سوی شهروندان بلوچ تیراندازی کرده‌اند که به کشته شدن چندین نفر منجر شده است.

احمد خادم سیدالشهدا، سرتیپ نیروی زمینی سپاه پاسداران، که از ۲۰۲۰ فرمانده قرارگاه عملیاتی منطقه‌ای سپاه کربلا بوده است. در جریان تظاهرات  ۲۰۲۲، نیروهای سپاه تحت فرماندهی او در خرم‌آباد، مرکز استان لرستان و ایذه، از شهرهای استان خوزستان، از گلوله‌های جنگی علیه معترضان استفاده کرده‌اند.

این وزارتخانه همچنین سلمان آدینه‌وند، فرمانده کنونی یگان امداد نیروی انتظامی تهران بزرگ (سازمان امنیتی کنترل جمعیت و سرکوب اعتراضات)، و سید‌ محمد‌امین آقامیری، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی را نیز در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده نوشته است که واحد تحت فرماندهی سلمان آدینه‌وند، مستقیما مسئول سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات در تهران در سپتامبر و اکتبر ۲۰۲۲ بود که در جریان آن ده‌ها معترض به دست نیروهای امنیتی و با استفاده از گلوله‌های جنگی کشته شدند.

این وزارتخانه همچنین نوشته است که آقا‌میری ریاست مرکزی را بر عهده دارد که مرجع متمرکز سیاستگذاری در حوزه فضای مجازی است. وزارت خزانه‌داری آمریکا او را «مسئول مسدود کردن پتلفرم‌های خبری محبوب و ارتباطات آنلاین در ایران» دانسته است. این مرکز همچنین از فناوری دیجیتال برای جاسوسی و آزار‌ و تعرض به خبرنگاران و مخالفان رژیم استفاده کرده است.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده اعلام کرده است که در نتیجه تحریم‌های امروز، کلیه دارایی‌ها و منافع مرتبط با دارایی‌های این افراد در ایالات متحده مسدود خواهد شد. افزون بر این، هر نهادی که این افراد، مستقیم یا غیرمستقیم، دارای ۵۰ درصد سهام آن باشند، مسدود خواهد شد. این افراد همچنین قادر به معامله در ایالات متحده نخواهند بود.

کسانی نیز که با  افراد تحریم‌شده معامله کنند، ممکن است خود در معرض تحریم یا اقدامات اجرایی قرار گیرند.

ایالات متحده اعلام کرده است که این تحریم‌ها در هماهنگی با بریتانیا اعمال می‌شود که تحریم‌های مشابهی علیه مقام‌های ارشد امنیتی ایران اعمال کرده است. بریانان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری ایالات متحده در امور تروریسم و اطلاعات مالی، درباره این تحریم‌ها گفت:‌ «مردم ایران شایسته آزادی بیان بدون تهدید انتقام‌جویانه خشونت‌آمیز و سانسور صاحبان قدرت‌اند.»

از زمان آغاز جنبش «زن، زندگی، آزادی» و سرکوب‌های متعاقب آن، ایالات متحده، کانادا، استرالیا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دلیل سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات سراسری مردم ایران، چندین دور تحریم علیه مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران، به‌ویژه فرماندهان سپاه پاسداران و نیروی انتظامی، اعمال کرده‌اند.