بریتانیا تحریم‌های سپاه پاسداران را افزایش داد

بیانیه شدید‌الحن وزارت خارجه بریتانیا حکومت جمهوری اسلامی را «مسئول سرکوب وحشیانه» مردم ایران و صدور «خون و خونریزی» به سراسر جهان خوانده است

رژه نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سالگرد شروع جنگ ایران و عراق ‌(۲۲ سپتامبر ۲۰۱۸) - AFP

وزارت خارجه بریتانیا روز دوشنبه، چهارم اردیبهشت (۲۴ آوریل) از صدور تحریم‌های تازه‌ای علیه مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خبر داد. تحریم‌های اخیر عمدتا چهار تن از فرماندهان ارشد و «کلیت»سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هدف قرار داده است.

در بیانیه‌ای که وزارت خارجه بریتانیا در این زمینه صادر کرده،‌ نام‌های محمد نظر عظیمی، فرمانده قرارگاه منطقه‌ای نجف اشرف سپاه پاسداران، حبیب شهسواری، فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی، محسن کریمی، فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی و احمد خادم، فرمانده قرارگاه منطقه‌ای کربلای نیروی زمینی سپاه دیده می‌شود.

بیانیه شدید‌الحن وزارت خارجه بریتانیا به نقل از جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه این کشور حکومت جمهوری اسلامی را «مسئول سرکوب وحشیانه» مردم ایران و صدور «کشتار» به سراسر جهان خوانده است. این بیانیه همچنین بر تعهد «بریتانیا و شرکای بین‌المللی» بر نادیده نگرفتن «ظلم وحشیانه رژیم» جمهوری اسلامی و انجام «اقدامات گسترده» برای پاسخگو کردن آن تاکید کرده است.

بیانیه وزرات خارجه بریتانیا محمد نظر عظیمی را مسئول سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات در استان کرمانشاه شناخته است. بر این اساس در تیراندازی نیروهای تحت امر او  به سوی معترضان غیرمسلح، چند تن کشته شدند.

در این بیانیه، حبیب شهسواری مسئول سرکوب معترضان در مهاباد و پیرانشهر شناخته شده است. گفته شده که سپاه در سرکوب معترضان از سلاح‌های سنگین استفاده کرده است. در جریان این سرکوب‌ها چند تن کشته شدند. نیروهای سپاه همچنین به قتل معترضان در اثر شکنجه در بازداشتگاه متهم هستند.

بیانیه وزرات خارجه بریتانیا محسن کریمی را مسئول سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات استان مرکزی شناخته است. از جمله قربانیان این اعتراضات، مهرشاد شهیدی معترض ۱۹ ساله‌ای است که در بازداشتگاه سپاه تا حد مرگ مورد ضرب و شتم قرار گرفت. محسن کریمی همچنین مسئول بازداشت زنان به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری اعلام شده است.

این بیانیه احمد خادم را مسئول سرکوب اعتراضات در شهر ایذه استان خوزستان معرفی کرده است. در جریان سرکوب این اعتراضات یک کودک ۱۰ ساله هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد. علاوه بر این، نیروهای سپاه مسئول ربوده شدن یک کنش‌گر در حوزه کودکان کار هستند که بر اثر شکنجه جان باخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس تحریم‌های بریتانیا، افرادی که نامشان در فهرست آمده از ورود به این کشور منع شده‌اند و دارایی‌های آنها در بریتانیا توقیف می‌شود.

از شروع خیزش انقلابی و اعتراضات گسترده ایرانیان در تابستان گذشته، بریتانیا بیش از بیش از ۷۰ مقام و نهاد جمهوری اسلامی از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دادستان کل جمهوری اسلامی و نیروی انتظامی را به دلیل نقض حقوق بشر مشمول تحریم کرده است.

بریتانیا تاکنون بیش از ۳۰۰ تحریم علیه مقام‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی ایران صادر کرده است.

دو روز پیش از تحریم اخیر بریتانیا، اوکراین ۴۰ شخصیت حقیقی و ۳۸۲ شخصیت حقوقی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد که در میان آنها دست‌کم نام دو شهروند ایرانی دیده می‌شود.

پیش‌تر، وزارت خزانه‌داری آمریکا رشته تحریم‌های تازه‌ای را علیه صنایع هوایی ساخت پهپادهای نظامی حکومت ایران و چند شرکت‌ و نهاد وابسته در کشورهای مختلف وضع کرد؛ مهدی خوش‌قدم مدیر عامل شركت «پردازان سيستم نماد آرمان» در صدر این فهرست قرار دارد.

بیشتر از جهان