میلیاردرهای روس در بحبوحه جنگ ۱۵۲ میلیارد دلار به ثروت خود افزوده‌اند

 بر اساس تازه‌ترین مقاله مجله فوربس، در یک سال گذشته ۲۲ نفر به باشگاه میلیاردرهای روسیه پیوسته‌اند

روسیه میزبان الیگارش‌هایی است که به دلیل حضور در صنعت نفت و گاز و فولاد به ثروت‌های کلانی دست یافتند - AFP

نسخه چاپ روسیه مجله فوربس در تازه‌ترین مقاله خود، اعلام کرد سرمایه‌داران و الیگارش‌های روس در سال گذشته ۱۵۲ میلیارد دلار به ثروت خود اضافه کرده‌اند.

دلیل اصلی این امر افزایش قیمت نفت و گاز، فولاد و کودهای شیمیایی پس از جنگ اوکراین عنوان شده است. 

بر اساس این مقاله، روسیه ۱۱۰ میلیاردر رسمی دارد که ۲۲ نفرشان از سال گذشته به این فهرست اضافه شده‌اند.

این در حالی است که روسیه در یکی از پرهزینه‌ترین جنگ‌های دو دهه اخیر درگیر است و بسیاری از ثروتمندان روس تحت شدیدترین تحریم‌های اقتصادی نهادهای اروپایی و آمریکایی قرار دارند.

به نوشته فوربس، مجموع ثروت ۱۱۰ سرمایه‌دار روس از ۳۵۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به ۵۰۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر اعلام فوربس، اگر پنج میلیاردر شامل یوری میلنر، بنیان‌گذار دی‌اس‌تی گلوبال، نیکلای استورونسکی، مالک بانک دیجیتال روولوت، تیمور تورلوف، موسس فریدم فاینانس و سرگئی دیمیتریف و والنتین کیپیاتکوف، بنیان‌گذاران جت برینز، سال ۲۰۲۲ از تابعیت روس خود انصراف نمی‌دادند، این فهرست طولانی‌تر هم می‌بود.

در مقاله فوربس می‌خوانیم که کل ثروت میلیاردرهای روسیه در سال ۲۰۲۱ و تا قبل از شروع جنگ در اوکراین، ۶۰۶ میلیارد دلار بود. پس از اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ دستور اعزام نیرو به اوکراین را صادر کرد، غرب در تلاش برای تنبیه پوتین به دلیل جنگ، تحریم‌هایی را که آن‌ها را سخت و شدیدترین تحریم‌ها در تاریخ معاصر می‌دانند، علیه اقتصاد روسیه اعمال کرد.

پوتین در یک سال گذشته مرتبا گفته که غرب در «تلاش برای نابودی اقتصاد روسیه است» و البته بارها تکرار کرده که «پروژه تحریم‌های غرب برای نابودی اقتصاد روسیه شکست خورده است». با این حال آمارها نشان می‌دهند که اقتصاد روسیه از سال ۲۰۲۲ و در پی فشار تحریم‌های غرب با افتی ۲.۱ درصدی مواجه شده است.

از سوی دیگر، پهناورترین کشور جهان در صادرات نفت و گاز و فلزات به‌ویژه به هند و چین و کشورهای خاورمیانه هم موفق بوده است. صندوق بین‌المللی پول می‌گوید نرخ رشد اقتصادی روسیه در آوریل ۲۰۲۳، از ۰.۳ درصد به ۰.۷ درصد رسیده است. با این حال طبق پیش‌بینی این موسسه مالی، اقتصاد روسیه در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال ۲۰۲۳ با افت ۰.۸ درصدی مواجه می‌شود.

در فهرست فوربس، آندری ملنیچنکو که از طریق کودهای شیمیایی ثروت زیادی اندوخته است، با ثروتی به ارزش تخمینی ۲۵.۲ میلیارد دلار عنوان ثروتمندترین مرد روسیه را در اختیار دارد. ثروت او در طول یک سال دو برابر شده است.

ولادیمیر پوتانین، رئیس و بزرگ‌ترین سهامدار نورنیکل، بزرگ‌ترین تولیدکننده پالادیوم و نیکل تصفیه‌شده در جهان، با دارایی ۲۳.۷ میلیارد دلاری در رتبه دوم ثروتمندترین مرد روسیه قرار می‌گیرد.

ولادیمیر لیسین که مالک کارخانه‌های متعدد فولادسازی است، با ۲۲.۱ میلیارد دلار در جای سوم فهرست فوربس ایستاده است.

بسیاری از میلیاردرهای روس ماه‌های گذشته در سخنان خود «تحریم‌های غرب را ابزاری ناشیانه و حتی نژادپرستانه» علیه خود عنوان کرده‌اند.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی روسیه میزبان گروهی از الیگارش‌هایی شد که به دلیل حضور در صنعت نفت و گاز و فولاد به ثروت‌های کلانی دست یافتند و در عرصه سیاسی روسیه نفوذ و قدرت زیادی پیدا کردند اما در دوران پوتین، دارایی برخی از آن‌ها از جمله میخائیل خودورکوفسکی و بوریس برزوفسکی به نفع دولت مصادره شد.

در میان سرمایه‌داران جدید روسیه بیشتر نام سهامداران شرکت‌های ساختمان‌سازی، دارویی و تولیدکنندگان مواد شیمیایی دیده می‌شود.

بیشتر از جهان