دانشمندان از محتويات تابوت‌های مهر و موم‌شده ۲۰۰۰ ساله مصر پرده برداشتند 

این جعبه‌ها تقریبا بین اواسط قرن هفتم تا سوم قبل از ميلاد ساخته‌ شده‌اند و محتویات داخل آن‌ها دانشمندان را شگفت‌‌زده کرده است

تابوت‌ها و جعبه‌های مورد مطالعه بخشی از گنجینه موزه بریتانیا هستند-The Trustees of the British Museum and O’Flynn et al

دانشمندان جعبه‌ها و تابوت‌های مهر و موم‌شده ناشناخته متعلق به دوران بطلمیوسی و متاخر مصر باستان را با استفاده از توموگرافی نوترونی بررسی کردند. 

این جعبه‌ها تقریبا بین اواسط قرن هفتم تا سوم قبل از ميلاد ساخته‌ شده‌اند و محتویات داخل آن‌ها دانشمندان را شگفت‌‌زده کرده است؛ آن‌ها از جمله حاوی بقایای حیواناتی‌اند که نقششان روی بدنه جعبه‌ها به تصویر کشیده شده است. 

مومیایی کردن حیوانات در مصر باستان رایج بود و در آن زمان بقایای حیوانات را در مجسمه‌ها، تابوت‌ها یا جعبه‌های مقدس یا نذری قرار می‌دادند و سپس مهر و موم می کردند. هرچند برخی از جعبه‌های اخیرا آزمایش‌شده برای در بر گرفتن جثه یک حیوان کوچک به نظر می‌رسند. 

هنگامی که باستان‌شناسان برای اولین بار جعبه‌ها را کشف کردند، تعداد کمی از آن‌ها هنوز مهرو و موم بودند و برخی از تابوت‌ها و جعبه‌های بسته اکنون در موزه‌ها نگهداری می‌شوند. 

در یک مطالعه‌ای که اخیرا در نشریه «ساینتیفیک ریپورتز» منتشر شد، گروهی از دانشمندان شش جعبه نذری مهر و موم‌شده از جنس آلیاژ مس را بررسی کردند که اکنون در موزه بریتانیا نگهداری می‌شوند. 

هدف از این تحقیق، جست‌وجوی بقایای جانوران و درک نحوه ساخت ظروف و تکمیل تحقیقات قبلی بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جعبه‌ها و تابوت‌ها در مطالعه قبلی با استفاده از توموگرافی کامپیوتری اشعه ایکس تجزیه و تحلیل شده بودند، اما نتایج قطعی نبود. به جای استفاده از روش مشابه مطالعه قبلی، تیمی که تحقیقات بعدی را انجام داد از روشی به نام توموگرافی نوترونی برای کشف محتویات جعبه‌ها استفاده کرد. 

وجود فلز، به‌ویژه سرب، برنز سرب‌دار یا سایر مواد متراکم، تصویربرداری با اشعه ایکس را محدود می‌کند. به همین دلیل، توموگرافی نوترونی به‌دلیل تاثیری که در شناسایی مواد آلی دارد، به‌عنوان روشی تکمیلی برای استفاده در کنار روش‌های اشعه ایکس ایجاد شده است. 

به نوشته اورشلیم‌ پست، پژوهشگران توانستند با این روش اطلاعات قطعی‌تری درباره جعبه‌های باستانی کشف کنند و یکی از جعبه‌ها حاوی استخوان‌هایی از جمله یک جمجمه کامل مارمولک بود. 

بدنه این جعبه منقش به مارمولک است و از نظر اندازه و سایر خصوصیات با گونه مارمولکی که معمولا در منطقه محل کشف جعبه یافته می‌شود، مطابقت دارد. 

پژوهشگران در دست‌کم سه جعبه دیگر نیز استخوان‌ها یا قطعات استخوانی و در دو جعبه دیگر بقایای استخوانی کشف کردند. در سه جعبه نیز قطعات پارچه پیدا شد که نشان می‌دهد استخوان‌ها احتمالا در این قطعات پیچیده شده‌ بودند. 

تصور می‌شود که این پارچه‌ها از جنس کتان باشد که معمولا در مومیایی‌های مصر باستان مورد استفاده قرار می‌گرفت. 

روی بدنه سه تا از جعبه‌ها حلقه‌هایی حاوی سرب تعبیه شده است که ممکن است کارکردشان کمک به توزیع وزن در سراسر ظرف بوده باشد. 

محققان می‌گویند انتخاب سرب ممکن است به‌دلیل جایگاه آن به‌عنوان یک ماده جادویی در مصر باستان باشد، چرا که تحقیقات قبلی نشان داده است که سرب در طلسم‌های عشق و نفرین مورد استفاده قرار می‌گرفت. 

این احتمال نیز مطرح شده که شاید حلقه‌ها برای آویزان کردن جعبه‌های فانوس از دیوار عبادتگاه‌ها و معابد یا از مجسمه‌ها و قایق‌ها در مراسم مذهبی روی جعبه‌ها قرار گرفته شده است. محققان گفته‌اند که تابوت‌های سنگین‌تر حاوی سرب و بدون حلقه احتمالا کارکرد متفاوتی داشته‌اند. 

بیشتر از علوم