وزیر دفاع آمریکا: سوئد تا تابستان به ناتو ملحق می‌شود

وزیر دفاع سوئد امیدوار است کشورش با برگزاری رزمایش‌های مشترک با آمریکا و مشارکت در ناتو امنیت بیشتری به‌دست آورد

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در کنار مایکل بیدن، فرمانده کل نیروهای مسلح سوئد، ۱۹ آوریل ۲۰۲۳ _ Fredrik SANDBERG / TT NEWS AGENCY / AFP

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، روز چهارشنبه، ۱۹ آوریل (۳۰ فروردین)، گفت مهم است ترکیه در مورد درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو، تصمیم خود را «هر چه زودتر» بگیرد، و در عین‌حال «با اطمینان» ابراز امیدواری کرد که پیش از نشست ناتو در ژوئیه سال جاری میلادی (تیر ماه ۱۴۰۲)، این امر به‌وقوع بپیوندد.

وزارت دفاع ایالات متحده روز ۱۸ آوریل، موافقت کرد که تجهیزات جنگنده‌های اف-۱۶ را به ترکیه ارسال کند.

با این حال، لوید آستین از اظهارنظر در این‌باره که آیا توافق اخیر ایالات متحده با ترکیه، انگیزه کافی برای آنکارا فراهم می‌کند تا عضویت سوئد را در ناتو بپذیرد، خودداری کرد.

سرنوشت قرارداد بسیار بزرگ‌تر میان آنکارا و واشنگتن برای خرید جنگند‌ه‌های پیشرفته اف-۱۶ به ارزش ۲۰ میلیارد دلار، نیز هنوز روشن نیست.

به گزارش اسوشیتدپرس، پال جانسون، وزیر دفاع سوئد، گفت امیدوار است عضویت سوئد در ناتو تا تابستان پذیرفته شود، و افزود کشورش با برگزاری رزمایش‌های مشترک با آمریکا و مشارکتش در ناتو، امنیت بیشتری احساس می‌کند.

لوید آستین گفت: «مشتاقانه از پذیرش سریع شما در ناتو حمایت می‌کنیم و خواهیم کوشید این اقدام تا پیش از نشست ژوئیه انجام شود.» نشست آتی ناتو در اوایل ژوئیه در لیتوانی برگزار خواهد شد.

درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو، با مخالفت ترکیه و مجارستان روبرو شده و تاکنون ناکام مانده است. این دو کشور چند هفته پیش درخواست عضویت فنلاند را تایید کردند. سوئد و فنلاند، دو همسایه اسکاندیناوی، در پی حمله روسیه به اوکراین، دهه‌ها سیاست بی‌طرفی خود را رها کردند و در ماه مه ۲۰۲۲ برای عضویت در ناتو درخواست دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لوید آستین و پال جانسون در نزدیکی اسکله پایگاه نیروی دریایی ماسکو با خبرنگاران صحبت کردند و وزیر دفاع ایالات متحده تمرین‌ تفنگداران دریایی سوئد  در قایق‌های جنگی کوچک را در این منطقه نظاره کرد.

وزیر دفاع آمریکا گفت سفر او در زمانی حیاتی برای امنیت اروپا انجام می‌شود، و از ترکیه و ناتو خواست هر چه زودتر برای تایید عضویت سوئد در ناتو اقدام کنند. او در ادامه این اقدام را «به معنای اتحادی قوی‌تر و اروپایی امن‌تر» دانست، و از نیروهای سوئد و توانایی‌های آن‌ها، به ویژه در منطقه دریای بالتیک، ستایش کرد.

آمریکا دوشنبه، ۱۶ آوریل، با فروش ۲۵۹ میلیون دلار نرم‌افزار نظامی به ترکیه موافقت کرد. ترکیه مدت‌ها جویای ارتقای ناوگان خود با جنگنده‌های اف-۱۶ ساخت آمریکا بوده است، ولی آنکارا همچنان خواستار خرید ۴۰ جنگنده اف-۱۶ جدید از آمریکا است. برخی قانونگذاران آمریکا در کنگره با این معامله مخالف‌اند و می‌خواهند صبر کنند تا ترکیه عضویت سوئد را در ناتو تایید کند.

به ‌گزارش شبکه خبری آی‌۲۴ اسرائيل، قانونگذاران ایالات متحده با تایید احتمالی این قرارداد نظامی، خواهان تضمین‌های مشخص‌تری در قبال ترکیه‌اند؛ از جمله اینکه دولت ترکیه از مخالفت‌های خود با گسترش ناتو در شمال اروپا دست بکشد، به تنش‌های خود با یونان، عضو قدیمی دیگر ناتو، پایان دهد و در راستای اجرای تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه گام بردارد.

ترکیه از اعضای قدیمی پیمان ناتو است و از ۱۹۵۲ عضو این پیمان نظامی بوده است. با این حال، بر خلاف بسیاری دیگر از متحدان آمریکا در ناتو، تاکنون از ارسال سلاح به اوکراین برای ایستادگی کی‌یف در برابر تهاجم نظامی روسیه، خودداری کرده است.

بیشتر از جهان