جنگ رئال و بارسا؛ اتهام همکاری با دیکتاتور پیشین اسپانیا، از مستطیل سبز خارج شد

باشگاه رئال مادرید ویدیویی منتشر کرد که نشان می‌دهد بارسلونا برخلاف ادعای هوادارانش، با ژنرال فرانکو، دیکتاتور پیشین اسپانیا، ارتباط نزدیکی داشت

فرانکو که بین سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۷۵ بر اسپانیا حکومت می‌کرد، توانست هر دو باشگاه را به خدمت قدرت درآورد -- PAU BARRENA / AFP

باشگاه رئال مادرید روز دوشنبه، ۱۷ آوریل ۲۰۲۳، ویدیویی تاریخی منتشر کرد که همکاری شانه‌به‌شانه باشگاه رقیبش، بارسلونا، با ژنرال فرانکو، دیکتاتور فاشیست اسپانیا، را نشان می‌دهد. این ویدیو در پاسخ به صحبت‌های خوان لاپورتا، مدیرعامل بارسا، منتشر شد که در اولین ساعات روز دوشنبه، در یک کنفرانس خبری، باشگاه رئال مادرید را باشگاه «رژیم»‌ و نزدیک به «فرانکو» خوانده بود.

به این ترتیب جنگ دو باشگاه در مستطیل سبز با افشاگری‌ درباره تاریخ همکاری آن‌ها با ژنرال فرانکو، حالا به جنگی سیاسی هم تبدیل شده است؛ جنگی که به گفته تحلیلگران، دودش به چشم هر دو باشگاه می‌رود، چرا که هم بارسا و هم رئال در دوران تاریک حکمرانی ژنرال فرانکو، با این آخرین دیکتاتور اسپانیا همکاری کرده‌اند.

فرانکو که بین سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۷۵ بر اسپانیا حکومت می‌کرد، توانست هر دو باشگاه را به خدمت قدرت درآورد. هرچند بارسلونا در دوران جنگ داخلی اسپانیا، میزبان آنارشیست‌ها و جمهوری‌خواهان مخالف فرانکو بود، مقام‌های باشگاه بارسلونا هیچ‌گاه علیه فرانکو و اقدام‌های جنایتکارانه‌اش موضع روشنی اتخاذ نکردند.

البته در زمینه همکاری رئال مادرید با حکومت فرانکو تردید و شبهه‌ای وجود ندارد. این باشگاه که نمادش تاج پادشاهی است، همواره در اسپانیا به باشگاه حکومتی‌ها مشهور بوده است. البته مدیران این باشگاه چنین ادعایی را رد می‌کنند و رئال مادرید در توییت افشاگرانه‌اش علیه بارسلونا، حکومتی بودن خود را انکار کرد و باشگاه بارسلونا را که هوادارانش آن را نماد مبارزه با قدرت مرکزی و مستقل می‌دانند، به چالش کشید.

از همکاری با فرانکو تا رشوه به هیات داوران فدراسیون فوتبال

ماجرای اصلی ویدیوی منتشرشده علیه بارسلونا نه به دوران فرانکو، بلکه به قرن بیست‌ویکم و پرونده «نگریرا» باز می‌گردد؛ خوزه ماریا انریکه نگریرا زمانی مشهورترین داور اسپانیایی و سال‌ها عضو هیات فنی داوران فدراسیون فوتبال اسپانیا بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه‌های اسپانیایی می‌گویند پرونده مدیران پیشین باشگاه بارسلونا به‌ دلیل پرداخت رشوه به شرکت خصوصی این داور در دستگاه‌های قضایی در جریان است و خوزه ماریا بارتومئو که بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ و ساندرو روسل که از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ مدیران باشگاه بارسلونا بودند، تحت تعقیب قضایی قراردارند.

به گفته رسانه‌ها، باشگاه کاتالان‌ها بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۸، مبلغ ۷.۳ میلیون یورو به حساب نگریرا واریز کرده است. با وجود تمامی اتهام‌ها، خوان لاپورتا، مدیرعامل بارسلونا، دوشنبه ۱۷ آوریل در کنفرانس خبری خود، هرگونه پرداخت رشوه به نگریرا را تکذیب کرد. او در همین کنفرانس خبری گفت باشگاه رئال مادرید که «همواره حکومتی» بوده و با فرانکو همکاری کرده است، می‌خواهد اعتبار و شهرت باشگاه بارسلونا را خدشه‌دار کند.

اما ویدیوی چهار دقیقه‌ای باشگاه مادرید در توییتر نشان می‌دهد بارسا در تمام دوران فرانکو همواره به دیکتاتور وفادار بوده و هیچ‌گاه مستقل عمل نکرده است. یکی از موارد مربوط به افتتاح استادیوم مشهور نیوکمپ بارسلونا است.

خوزه سولیس روییز، وزیر کشور فرانکو، در سال ۱۹۵۷ روبان افتتاحیه نیوکمپ را می‌برد و پس از آن مدیران باشگاه با تمجید از فرانکو این استادیوم را به او تقدیم می‌کنند و دیکتاتور از سال ۱۹۶۵ عضو افتخاری باشگاه می‌شود. عضو افتخاری که دست‌کم سه بار از دست مدیران بارسا «مدال» دریافت کرده است.

بارسا و رئال دو قربانی حکومت پلیسی و دیکتاتوری نظامی

ژان باتیست گوئگان، استاد ژئوپلیتیک در ورزش، می‌گوید که نه مادرید و نه بارسلونا در زمان فرانکو «عمیقا حامی او نبوده‌اند بلکه تنها به دلیل سرکوب‌های گسترده و حکومت پلیسی، جرئت مخالفت با او را نداشته‌اند».

جالب اینجا است که در ویدیویی که کهکشانی‌ها در توییتر منتشر کرده‌اند  بارسلونا هیچ‌گاه مستقیم  به همکاری با فرانکو متهم نمی‌شود اما ترتیب‌ تصاویر به گونه‌ای است که چنین حسی را تداعی می‌کند. خصوصا اینکه بسیاری از اسپانیایی‌ها اولین بار است که این تصاویر را می‌بینند.

در این تصاویر مشخص است که باشگاه مادریدی قصد دارد نشان دهد در زمان فرانکو، بارسا نسبت به رئال مادرید جام‌های بیشتری کسب می‌کند. نکته‌ای که کاملا گمراه‌کننده است؛ زیرا اگرچه آبی‌اناری‌پوشان بین سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۷۵ هشت بار فاتح لالیگا و ۹ بار فاتح جام حذفی شدند، در حالی که رئال مادرید تنها پس از ۱۵ سال از آغاز دوران فرانکو، می‌تواند اولین جام را به‌دست بیاورد، در دوران دیکتاتور سابق، رئال ۱۴ بار فاتح لالیگا و شش بار قهرمان جام حذفی می‌شود؛ بخشی که در ویدیو حذف شده است.

مورخان اسپانیایی بارها با مدارک و اسناد نشان داده‌اند که باشگاه مادریدی بین سال‌های ۱۹۴۳ تا ۱۹۷۸ نه تنها با اطرافیان فرانکو، بلکه با عاملان و آمران نظامی سرکوب و کشتار و ناپدیدسازی‌های گسترده مخالفان، رابطه بسیار نزدیکی داشته‌اند.

در جریان بمباران و حمله به آنارشیست‌ها و جمهوری‌خواهان در بارسلونا بین سال‌های ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۹، باشگاه رئال مادرید در تبلیغات برای سرکوب مخالفان نقش موثری داشته است. آمارها نشان می‌دهند در طول بیش از سه سال و نیم جنگ که از ژوییه ۱۹۳۶ آغاز شد، بیش از یک میلیون اسپانیایی کشته شدند. حاصل این جنگ شکست سخت جمهوری‌خواهان و به قدرت رسیدن فرانکو در اسپانیا بود.

بیشتر از فوتبال