فشار طالبان و فتوای علمای پنجشیر

طالبان به شدت نگران پیوستن ساکنان پنجشیر و استان‌های هم‌جوار آن به جبهه‌های مسلحانه مخالفانشان‌اند

مقام‌های محلی طالبان در استان پنجشیر روز دوشنبه ۲۸ فروردین، شماری از علمای دینی را برای صدور فتوا در ارتباط با محکومیت فعالیت‌های مسلحانه علیه این گروه احضار کردند. 

علمای دینی پنجشیر مجبور بودند که در این همایش حضور پیدا کنند تا جزو مخالفان طالبان به شمار نروند.  

در بیانیه این علما آمده است: «فتوای خود را صادر می‌کنیم که مبارزه مسلحانه که به قتل، خونریزی و ناامنی منجر شود، بر اساس اجماع مسلمانان حرام است و جائز نیست.» 

در این بیانیه، علمای دینی بار دیگر بیعتشان را با «امارت اسلامی» طالبان و ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه، اعلام کردند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه هشدار داده شده است: «هر نوع آشوب علیه نظام ناب اسلامی، بغاوت و ناروا است.» 

مولوی یحیی عنابه، یکی از علمای دینی پنجشیر، صلاحیت صدور فتوا را در این همایش زیر سوال برده است. او در جریان سخنرانی از مقام‌های محلی طالبان و علمای دینی پنجشیر پرسید که چگونه می‌توانند فتوا صادر کنند در حالی که چند بار از طرف نیروهای طالبان مورد بازرسی بدنی قرار گرفته است. 

او گفت: «من چه قسم معزز هستم که یک عسکر امارت اسلامی دو مرتبه من را بازرسی می‌کند که کدام بمب با من نباشد. این قسم آدم قابل فتوا دادن است؟ از شما می‌پرسم و قضاوت را به شما محول می‌کنم.» 

طالبان ادعا می‌کنند که حکومتی مبتنی بر شریعت اسلامی را در افغانستان برپا کرده‌اند و با صدور فتواهای گوناگون از طرف مرجع رهبری‌شان یا علمای دینی تلاش می‌کنند مخالفانشان را سرکوب کنند. 

ساکنان پنجشیر از فشار و تبعیض طالبان شکایت دارند و می‌گویند که شمار زیادی از افراد به اتهام همکاری با جبهه‌ مقاومت ملی و جبهه آزادی در زندان طالبان به سر می‌برند. 

طالبان به شدت نگران پیوستن ساکنان پنجشیر و استان‌های هم‌جوار آن به جبهه‌های مسلحانه مخالفانشان‌اند. هفته گذشته، طالبان هفت تن از نیروهای جبهه آزادی از جمله فرمانده اکمل امیر را در سالنگ جنوبی استان پروان کشتند. این اقدام طالبان با واکنش تند شهروندان افغانستان مواجه شد.  

پس از این حادثه، طالبان شماری از ساکنان شهرستان سالنگ را فراخواندند و به آن‌ها هشدار دادند که اجازه فعالیت‌های مسلحانه علیه این گروه را ندهند. طالبان تاکید کرده بودند که جرم قیام علیه طالبان بالاتر از کفرگویی است. 

بیشتر از جهان