ادعای همکاری طالبان افغان با تی‌تی‌پی؛ عملیات نظامی در وزیرستان

فرمانده ارتش پاکستان گفت که مذاکرات با تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) اشتباه بود

ارتش پاکستان عملیات علیه تی‌تی‌پی در وزیرستان شمالی و جنوبی راه‌اندازی می‌کند-YOUSUF NAGORI / AFP

 

یک مقام نظامی ارشد پاکستانی مدعی شد که شماری از اعضای طالبان افغانستان با «تحریک طالبان پاکستان» (تی‌تی‌پی) برای هدف قرار دادن نهادهای امنیتی و غیرنظامی این کشور همکاری می‌کنند. 

به گزارش اکسپرس‌‌تریبون، این مقام پاکستانی گفت: «بررسی‌های ما نشان می دهد که در هر عملیات اگر ۱۰ نفر از اعضای تحریک طالبان پاکستان اعزام شوند، پنج یا چهار نفر شهروند افغانستان نیز در کنارشان خواهد بود». 

این مقام پاکستانی گفت که در سه ماه گذشته در عملیات‌های هدفمند مبتنی بر اطلاعات ارتش، پلیس و اداره مبارزه با تروریسم پاکستان، ۵۱ شبه‌نظامی افغان کشته شده‌اند و در حمله به مقر فرماندهی پلیس در کراچی نیز دو نفر از افراد مهاجم، شهروند افغانستان بودند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام پاکستانی گفت که به حکومت طالبان در مورد افزایش فعالیت تی‌تی‌پی و مشارکت طالبان افغان در حمله‌ها، اطلاع داده‌اند و از کابل خواسته‌اند که در راستای تضمین صلح و ثبات همکاری کند. 

این مقام افزود که پس از عید فطر، عملیات نظامی در بخش‌هایی از وزیرستان شمالی و جنوبی راه‌اندازی می‌شود و برای حمایت از عملیات نظامی، پاسگاه‌های بیشتری ایجاد خواهد شد. 

شورای امنیت پاکستان تصمیم گرفته است که برای سرکوب تحریک طالبان پاکستان و گروه‌های شبه‌نظامی دیگر، عملیات نظامی راه‌اندازی کند.  

ژنرال سید عاصم منیر، فرمانده ارتش پاکستان، جمعه، ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین)، گفت که مذاکرات با گروه تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) اشتباه بود و عملیات نظامی علیه گروه‌های تروریستی راه‌اندازی می‌شود. 

با تسلط طالبان بر افغانستان، تی‌تی‌پی عملیات خود را در ایالت خیبر پختونخوا افزایش داده است و رهبران و جنگجویان‌ این گروه به پاکستان برگشته‌اند. رسانه‌های پاکستانی ادعا می‌کنند که با خروج واشنگتن از افغانستان، روابط نزدیک‌تری میان طالبان افغان و تی‌تی‌پی شکل گرفته است. 

شماری از جنگجویان تحریک طالبان پاکستان سالیان متمادی در کنار طالبان افغان با حکومت این کشور و متحدان غربی آن جنگیده‌اند و به همین دلیل، روابط نزدیکی بین آن‌ها برقرار است.

طالبان افغان و تحریک طالبان پاکستان به تجهیزات پیشرفته آمریکایی، از جمله دوربین‌های دید در شب، تفنگ‌های تک‌تیرانداز دوربرد و نارنجک‌انداز دست یافته‌اند و از این تسلیحات در جنگ با نظامیان پاکستانی استفاده می‌شود. 

با پایان حضور نظامی واشنگتن در افغانستان، به ارزش بیش از هفت میلیارد دلار تسلیحات نظامی در اختیار طالبان قرار گرفت. گزارش‌های موثقی در دست است که بخشی از این تسلیحات به کشورهای منطقه، از جمله پاکستان، قاچاق شده است.  

بیشتر از جهان