آموزش‌ و پرورش دانش‌آموزان مخالف حجاب اجباری را به اخراج تهدید کرد

وزارتخانه‌های علوم و بهداشت می‌گویند از ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان بی‌حجاب معذوریم

با پایان تعطیلات نوروز و بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس، وزارتخانه‌های علوم و آموزش‌ و پرورش جمهوری اسلامی با صدور بیانیه‌هایی جداگانه‌، دانشجویان و دانش‌آموزان را تهدید کردند که در صورت رعایت نکردن حجاب اجباری از دریافت خدمات آموزشی محروم خواهند شد.

وزارت آموزش‌ و پرورش صبح دوشنبه ۱۴ فروردین در بیانیه‌ خود، «حجاب و عفاف» را مهم‌ترین «چالش‌ نظام فرهنگی» دانست و از تمام دستگاه‌های اجرایی خواست به این وزارتخانه در «تغییر راهبردی» نگاه‌ خانواده‌ها به این موضوع کمک کنند.

بیانیه آموزش‌ و پرورش دربرگیرنده یک دستورالعمل ۱۶ ماده‌ای است که به‌ موجب آن، مدارس و معلمان موظف‌اند درباره اعتقادات اسلامی بین دانش‌آموزان «گفتمان مثبت» ایجاد کنند. همچنین مربیان و مبلغان حوزه‌های علمیه که در مدارس مستقر شده‌اند، باید به منظور اقناع دانش‌آموزان در موضوع حجاب برای آنان جلسه پرسش و پاسخ برگزار و در آنان نگرش «درست، مثبت و زیبا» به مسئله حجاب ایجاد کنند. همچنین باید احکام شرعی را به آنان آموزش دهند.

بر مبنای بیانیه آموزش‌ و پرورش از «ظرفیت کتاب‌های درسی» نیز در نهادینه کردن موضوع «حجاب و عفاف» استفاده می‌شود و برای تغییر نگاه خانواده‌ها و معلمان برنامه‌هایی با موضوع حجاب برگزار خواهد شد. بر اساس دستورالعمل جدید آموزش‌ و پرورش، از این پس معیار انتخاب دانش‌آموزان نمونه رعایت حجاب است.

به این ترتیب، وزارت آموزش‌ و پرورش با هدف شست‌وشوی مغزی کودکان مدارس را موظف کرده دانش‌آموزان را با آنچه «برنامه‌های مخرب و توطئه‌ غرب» نامیده است، آشنا کنند. در حالی‌ که حتی بر اساس اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت‌ها وظیفه دارند به تمام دانش‌آموزان به‌ صورت یکسان و بدون تبعیض خدمات آموزشی رایگان ارائه کنند، وزارتخانه آموزش‌ و پرورش دولت رئیسی به‌صراحت کودکان را تهدید و اعلام کرده است که به آن دسته از دانش‌آموزان که حجاب را رعایت نمی‌کنند، خدمات آموزشی ارائه نمی‌شود. این تهدید می‌تواند به‌منزله اخراج کودکان زیر ۱۸ سال از مدارس تلقی شود؛ اقدامی که بر مبنای کنوانسیون‌ها و معاهدات حقوق بشری، نقض آشکار حقوق کودکان است.

تهدیدهای دولت رئیسی در موضوع حجاب تنها به دانش‌آموزان محدود نبود، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که از ارائه خدمات آموزشی به دانشجویانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند، معذور است.

هم‌زمان عباس شیراوژن، معاون وزیر بهداشت، دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران را تهدید کرد و گفت مراکز آموزشی وزارت بهداشت از «ارائه خدمات» به دانشجویان «فاقد حجاب اسلامی» امتناع می‌کنند. معاون وزیر بهداشت حجاب اجباری را «گوهر عفاف» نامید و از دانشجویان دختر خواست «حیای ذاتی و کرامت» خود را حفظ کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند روز پیش هم وزارت کشور دولت رئیسی در بیانیه‌ای با تهدید مخالفان حجاب اجباری، در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که درباره این موضوع «عقب‌نشینی» نمی‌کند؛ بنابراین در کمتر از یک هفته، چهار وزارتخانه دولت رئیسی مخالفان حجاب اجباری را تهدید کردند. تمرکز نهادهای دولتی بر موضوع حجاب اجباری در حالی است که دامنه بحران اقتصادی هر روز وسیع‌تر می‌شود و دولت از کنترل نرخ ارز حتی در تعطیلات نوروز هم ناتوان بود.

پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی تهران، زنان ایرانی به‌شکل گسترده‌ای به نافرمانی مدنی روی آوردند و حجاب اجباری را کنار گذاشتند. این موضوع خشم حکومتی‌ها را برانگیخته است؛ به‌ طوری‌ که از مرز تهدید هم عبور کردند و زبان به ناسزاگویی گشودند.

محمدباقر قالیباف پیش‌تر در سخنانی ریاکارانه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، ادعا کرده بود که کسی حق ندارد از ارائه خدمات به یک زن به دلیل حجاب امتناع کند اما حالا مرتضی آقاتهرانی، از اعضای جبهه پایداری و رئیس کمیسیون مجلس، می‌گوید که قالیباف به او قول داده است اگر دولت یا قوه قضاییه لایحه‌‌ای درباره مقابله با آزادی پوشش به مجلس ارائه داد، «در ۷۰ ساعت کار آن را تمام می‌کند».

نمایندگان مجلس، امام‌جمعه‌ها، مبلغان مذهبی و افراد نزدیک به حکومت در هفته‌های اخیر به شکلی هماهنگ خواستار برخورد با مخالفان حجاب اجباری شدند و به روش‌های گوناگون زنان را تهدید کردند؛ با این حال ویدیوها و تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی و گزارش‌های میدانی از ایران نشان می‌دهد که زنان همچنان بنای عقب‌ کشیدن ندارند و مخالفت با حجاب اجباری هر روز ابعاد وسیع‌تری پیدا می‌کند.