تجمع پرستاران و کارگران در کردستان و ایلام

فراخوان بازنشستگان برای تجمع سراسری در روز یکشنبه؛ کارگران هفت‌تپه از این تجمع حمایت کردند

جمعی از پرستاران و کادر درمانی استان کردستان مقابل استانداری این استان تجمع اعتراضی برگزار کردند - ایلنا

با شروع سال جدید، تقریبا هر روزه تجمع‌های صنفی در ایران برگزار می‌شود. از صبح روز شنبه گروهی از کارگران پروژه‌ای واحد ‌جی‌ال شاغل در پتروپالایش تجمع اعتراضی برگزار کردند. به گزارش شورای سازماندهی اعتراض‌های کارگران پیمانی نفت، گروهی از کارگران پروژه‌ای واحد ‌جی‌ال شاغل در پتروپالایش (دشت عباس) در استان ایلام، روز شنبه ۲۶ فروردین‌ماه ۱۴۰۲، تجمع اعتراضی برگزار کرده و اعلام کردند که حقوق بهمن و اسفندماه سال گذشته و عیدی پایان سال خود را دریافت نکرده‌اند.

این کارگران همچنین خواستار افزایش ۵۲ درصدی حقوق‌ها و مطالبه نوبت کاری ۲۰ روز کار ۱۰ روز استراحت شدند. کارگران این مجموعه با اعتصاب خود دست از کار کشیدند و در محیط کارخانه تجمع اعتراضی برگزار کردند.

کارگران پتروپالایش کماکان در طول یک ماه ۲۴ روز مشغول کار و تنها شش روز استراحت دارند. کارگران پیمانی نفت که طی دو سال گذشته با اعتصاب فراگیر توانستند بخشی از مطالبات خود را به دست بیاورند، در بهار سال گذشته نیز به صورت محدود در چند پالایشگاه و پروژه نفتی اعتصاب کردند.

در ادامه اعتراض‌های صنفی، جمعی از پرستاران و کادر درمانی استان کردستان نیز مقابل استانداری این استان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

پرستاران کردستان، مهم‌ترین خواسته خود را اصلاح آیین‌نامه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری عنوان کردند. به گفته این پرستاران، آیین‌نامه تعرفه‌گذاری پشت درهای بسته تنظیم شده و منافع پرستاران را نادیده گرفته است. ایلنا با انتشار خبر این تجمع اعتراضی از قول تجمع‌کنندگان نوشت که آن‌ها «خواستار برقراری عدالت‌اند». به گفته معترضان، ۲۵۰ خدمت از پرستاران سرقت شده و به نام دیگران ثبت شده و این کمال بی‌عدالتی‌ است.

پرستاران معتقدند مبالغ تعرفه‌گذاری به شدت ناچیز است و به همین علت، به این پرداختی‌های ناعادلانه اعتراض دارند. آن‌ها می‌گویند: «ما خواستار این هستیم که حاصل زحمات پرستاران باید به جیب خودشان برود نه دیگران؛ می‌خواهیم بدانیم چه کسانی مخالف اجرای قانون است و نمی‌گذارد پرستاران به حقشان برسند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازنشستگان صندوق فولاد نیز با صدور فراخوانی اعلام کردند که روز یکشنبه ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۲، از ساعت ۱۰ تا ۱۲ تجمع اعتراضی برگزار خواهند کرد. این تجمع‌های اعتراضی به صورت هم‌زمان و مقابل دفاتر امور بازنشستگی در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

تسریع در پرداخت کامل معوقات سال ۱۴۰۰، حفظ ماهیت فولادی با تغییر مفاد پیش‌نویس اساسنامه صندوق، تکمیل همسان‌سازی بر مبنای ویژگی‌های شاغل فولادی، رفع مغایرت‌های قانونی در صندوق فولاد، قبل از تعیین هر چشم‌اندازی برای صندوق فولاد و بازگشت جایگاه واقعی صندوق فولاد در برنامه هفتم توسعه از جمله مطالبات بازنشسگان صندوق فولاد است.

کانال اتحاد بازنشستگان با انتشار این فراخوان اعلام کرد که با توجه به پیگیری‎‌های مکرر مشکلات اساسی بازنشستگان صندوق فولاد و پاسخگو نبودن مسئولان مربوطه و ضرورت حفظ ماهیت فولادی با تغییر مفاد پیش‌نویس اساسنامه صندوق از قوانین عام تامین اجتماعی به قوانین و مقررات خاص فولادی این تجمع برگزار خواهد شد. معترضان همچنین مذاکرات و جلسات بسیار مهم تدوین اساسنامه صندوق و لزوم حمایت همه‌جانبه بدنه بازنشستگان از کارشناسان در جلسه را از نکات مهم برگزاری این تجمع‌ها عنوان کرده‌اند.

هم‌زمان با بازنشستگان، کارگران هفت‌تپه نیز با صدور اطلاعیه‌ای از این تجمع‌ها حمایت کردند. سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه از تمام کارگران هفت‌تپه دعوت کردند تا به منظور همسویی و همصدایی با بازنشستگان در صحنه «مبارزه علیه ظلم و استبداد طبقه سرمایه دار حاکم» و «اعتراض به مصوبه مزدی شورای ضد کارگری عالی کار» حضور به هم رسانند.

کارگران هفت‌تپه در این اطلاعیه اعلام کردند که همپا و همدوش بازنشستگان در روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۲/۱/۲۷ ساعت ۱۰ صبح مقابل اداره کار شهرستان شوش تجمع اعتراضی بر پا خواهند کرد. آن‌ها همچنین اعلام کردند که صدای مظلومیت و حق‌طلبی کارگران را فریاد خواهند زد.