دیدار هیئت فنی سعودی از سرکنسولگری عربستان در مشهد

در پی از سرگیری روابط بین تهران و ریاض و تصمیم به بازگشایی سفارتخانه ها، یک هیئت فنی سعودی از سرکنسولگری عربستان در مشهد بازدید کرد

پس از حمله به کنسولگری عربستان در مشهد، ساختمان کنسولگری حصاربندی شد- 598.ir

هیئت فنی عربستان سعودی از سرکنسولگری عربستان در شهر مشهد بازدید کرد.

این هیئت،  در بدو ورود به مشهد مورد استقبال مقامات وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی قرارگرفت. بهشتی منفرد، رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در مشهد از هیئت سعودی استقبال کرد.

در این دیدار ناصر بن عوض آل غنوم، رئیس هیات سعودی، از استقبال گرم مقامات جمهوری اسلامی تقدیر و تشکر کرد.

هیئتی از عربستان سعودی هفته گذشته نیز از سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد بازدید کرده و متقابلا هیئتی از جمهوری اسلامی در ریاض و جده مقدمات بازگشایی سفارت و کنسولگری در این کشور را آماده کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی پس از میانجی‌گری چین در اسفندماه گذشته از سر گرفته شد.

پیش از دیدار علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی و نماینده علی خامنه ای در این شورا و همتای سعودی او در پکن، مقامات ایرانی و سعودی هفت بار در جلسات مختلف درباره از سرگیری روابط گفتگو کرده بودند.

روابط دو کشور از سال ۲۰۱۶ به‌طور کامل قطع شده بود. مهم ترین دلیل آن، حمله برخی از حامیان تندرو جمهوری اسلامی به سفارتخانه عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد بود. این حمله در اعتراض به اعدام باقر نمر یک روحانی شیعه در عربستان سعودی صورت گرفت. یکی از دلایل بازدید دقیق مقامات سعودی از کنسولگری و سفارتخانه عربستان در ایران، حمله به این دو ساختمان و آسیب‌های جدی است که به آنها در سال ۲۰۱۶ وارد شده است. در حالی که در این سال‌ها به سفارتخانه و کنسولگری جمهوری اسلامی در ریاض و جده حمله‌ای صورت نگرفت.

بیشتر از