فصل گل خشخاش؛ برخلاف ادعای طالبان مردم در بسیاری از روستاها خشخاش کاشته‌اند

طالبان تا پیش از سلطه بر افغانستان، سالانه حدود ۴۰۰ میلیون دلار از تولید و قاچاق مواد مخدر درآمد داشتند

برخلاف ادعای طالبان، افغانستان هنوز تولیدکننده بزرگ مواد مخدر در جهان است-ایندیپندنت فارسی

ساکنان شماری از روستاها در شمال افغانستان می‌گویند تا حدود دو هفته دیگر مزارع خشخاش در این منطقه محصول می‌دهند و فصل «نشتر زدن» خشخاش‌ها فرا می‌رسد. یکی از ساکنان روستای ترولی در شهرستان آقچه استان جوزجان، با شرط محفوظ ماندن نامش، عکس‌ها و ویدیوهایی از مزارع خشخاش در این شهرستان را با ایندیپندنت فارسی به اشتراک گذاشت و گفت طالبان تا‌کنون با کاشت و برداشت محصول از این مزارع مخالفتی نکرده‌اند.

این ساکن شهرستان آقچه افزود: «مجاهدین [طالبان] در این مناطق همه روزه تردد می‌کنند و کاری با این کشتزار‌‌ها ندارند. کشاورزان هم به همین دلیل نگران نیستند و تا دو هفته دیگر فصل حاصل‌دهی می‌رسد و مردم خشخاش‌ها را نشتر می‌زنند.»

چندین منبع محلی در استان‌های فاریاب، سرپل، تخار و سمنگان نیز تایید کردند که در شهرستان‌ها و روستاهای این استان نیز خشخاش کاشته‌اند و طالبان برای نابودی آن اقدامی نکرده‌اند. به‌دلیل محدودیت‌های شدید وضع شده در دولت طالبان برای جلوگیری از درز اطلاعات به رسانه‌ها، ساکنان محل به‌ندرت در‌این‌باره صحبت می‌کنند.

رسانه‌های تحت کنترل طالبان در یک ماه گذشته، با انتشار خبرهایی ادعا می‌کنند که نیروهای پلیس طالبان در شهرهای مختلف، مزارغ خشخاش را ویران و هزاران هکتار زمین را از بوته‌های خشخاش پاک‌سازی کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آخرین مورد خبرگزاری باختر، رسانه رسمی طالبان، روز پنج‎شنبه خبری درباره مبارزه طالبان با کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر منتشر و گزارش کرد که نیروهای اداره اطلاعات طالبان، یک کارخانه تولید هروئین را در شهرستان کجران استان دایکندی ویران کرده‌اند. طالبان در این زمینه اسناد و شواهدی که این ادعا را ثابت کند منتشر نکرده‌اند.

شماری از رسانه‌ها در روزهای گذشته ویدیوهایی از عملیات نابودی یک مزرعه خشخاش به دست نیروهای طالبان در قندهار منتشر کردند. در این ویدیو فرماندهان طالبان ادعا می‌کنند که پس از صدور دستور ملا هبت‌الله در مورد ممنوعیت کشت، تولید، قاچاق و استفاده از مواد مخدر در افغانستان، مردم از این دستور پیروی کردند و به‌ندرت در برخی شهرها خشخاش کاشته شده است که آن‌هم از بین می‌رود.

ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، در آوریل ۲۰۲۲ فرمانی صادر کرد که بر اساس آن، تولید، کشت و استفاده از مواد مخدر در سراسر افغانستان ممنوع اعلام شد. پس از آن، قیمت تریاک در افغانستان و برخی از کشورهای منطقه افزایش یافت و قاچاقچی‌ها تلاش کردند که تریاک را از بازارهای محلی خریداری کنند. 

در آن زمان، منابع آگاه در جنوب افغانستان گفتند فرماندهان طالبان که از سال‌ها پیش بازار قاچاق تریاک در افغانستان را در کنترل خود دارند، از صدور فرمان ملا هبت‌الله سود زیادی به دست آورده‌اند، چون صدور این فرمان، قیمت تریاک را تا ۵۰ درصد افزایش داد و فرماندهان طالبان ذخایر تریاک را که از سال‌های قبل در اختیار داشتند، وارد بازار کردند و فروختند.

تا پیش از سلطه طالبان بر افغانستان، این گروه سالانه میلیون‌ها دلار از طریق قاچاق مواد مخدر کسب درآمد می‌کرد. براساس یک گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد، طالبان در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، حدود ۴۰۰ میلیون دلار و در سال مالی ۲۰۲۰، حدود ۴۶۰ میلیون دلار از قاچاق مواد مخدر به دست آورده‌اند.

اداره بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان نیز در سال ۲۰۲۰ گزارش داد که حدود ۶۰ درصد از مخارج طالبان در میدان جنگ از درآمد این گروه از قاچاق مواد مخدر به دست می‌آید. ملا یعقوب، پسر ملا عمر، بنیانگذار گروه طالبان که اکنون در مسند وزارت دفاع کار می‌کند، تا پیش از فروپاشی دولت جمهوری در افغانستان، مسئولیت امور مالی این گروه را برعهده داشت و در افزایش درآمدهای طالبان نقش مهمی داشت.

طالبان که تا قبل از اوت ۲۰۲۱ بر بیشتر روستاهای افغانستان حکمرانی می‌کردند، به کشاورزان اجازه می‌دادند که خشخاش بکارند. این گروه همچنین با کنترل بخش‌های غیر‌رسمی مرزهای افغانستان با کشورهای همسایه، کانال‌های درآمد پول از طریق قاچاق مواد مخدر ایجاد کرده بودند و از این طریق نیازهایشان در میدان جنگ را تامین می‌کردند.

در سال جدید که طالبان ادعا می‌کنند توانسته‌اند مانع کشت و تولید مواد مخدر شوند، نهادهای ناظر ازجمله سازمان ملل متحد هنوز هیچ آمار و گزارشی منتشر نکرده‌اند. شورای امنیت سازمان ملل، دفتر مقابله با مواد مخدر و جرائم سازمان ملل، اداره نظارت بر مصرف مواد مخدر و اعتیاد در اتحادیه اروپا و همچنین چندین سازمان ناظر دیگر سالانه گزارش‌هایی از وضعیت تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان منتشر می‌کنند.