در روند انتقال افغان‌ها به آمریکا کلاهبرداری شده است

دست‌کم یک نهاد خصوصی به سوء‌استفاده از روند تخلیه افغان‌ها متهم شده است

گروهی از پناهجویان افغان که در جریان تخلیه نظامی کابل از آن شهر خارج شدند-ALAIN JOCARD / AFP

گزارش تحقیقی تازه شبکه خبری ای‌بی‌سی (ABC) آمریکا نشان میدهد که در روند تخلیه افغان‌ها از اوت ۲۰۲۱  به بعد، سوء‌استفاده و کلاهبرداری شده است. این گزارش نشان می‌دهد که دست‌کم یک موسسه خصوصی که همکار روند انتقال افغان‌ها از افغانستان به کشور‌های سوم و از آنجا به آمریکا بوده، از این روند سوء‌استفاده کرده است.

موسسه غیرانتفاعی «ائتلاف انسان اول» (HUMAN FIRST COALITION) که یک شهروند افغان آن را تاسیس کرده، متهم است که در روند انتقال افغان‌ها کلاهبرداری کرده است. این نهاد خصوصی احتمال رخ دادن اشتباهاتی را در روند انتقال پذیرفته است، اما هر نوع کلاهبرداری و سوء‌استفاده را تکذیب می‌کند.

صفی رئوف ۲۸ ساله، شهروند افغان‌تبار آمریکا، با همکاری در روند تخلیه و اسکان مجدد افغان‌ها، نام خود و موسسه‌اش را خیلی سریع سر زبان‌ها انداخت. نوامبر ۲۰۲۱ نیز نام او جزو ۳۰ جوان زیر ۳۰ سال معرفی‌شده در مجله فوربس بود و شهرتش افزایش یافت. صفی رئوف که در زمان سقوط افغانستان به دست طالبان در کابل بود، همراه تیم موسسه‌اش، نقشی اساسی در آشفته‌بازار تخلیه افغان‌ها از کابل داشت. موسسه او می‌گوید که حدود هفت هزار افغان را انتقال داده است. 

اما اینک، ۱۹ ماه پس از برنامه تخلیه، اتهام‌های متعددی علیه صفی رئوف و نهادش مطرح شده است. یک موسسه آمریکایی ادعا کرده است که تیم صفی رئوف و همکارانش در موسسه «ائتلاف انسان اول»، حدود نیم میلیون دلار از آنان گرفته است تا کارمندان این موسسه را به آمریکا انتقال دهد، اما موفق به این کار نشده است. 

یکی از پناهجویان افغان که شبکه ای‌بی‌سی نامش را محفوظ نگه داشته است، می‌گوید که موسسه «ائتلاف انسان اول» به او و افراد دیگری وعده داد که انتقال آنان به کشور‌های غربی جزو برنامه این نهاد است، اما آن‌ها پس از انتقال به خانه امنی در پاکستان، به حال خود رها شده‌اند.

به گفته او، تامین امکانات رفاهی برای آنان به همینجا ختم شده است و نمی‌دانند چه سرنوشتی خواهند داشت. یک وکیل دادگستری نیز که زمانی با موسسه «ائتلاف انسان اول» همکاری می‌کرده است، می‌گوید که این نهاد در یک مورد چندین تن از افرادی را که باید انتقال می‌داد، از یک خانه امن در شهر کابل بیرون رانده است. صفی رئوف احتمال برخی اشتباهات را در موسسه خود می‌پذیرد، اما می‌گوید که کار آنان بسیار بزرگ و ارزشمند بوده و او این مسیر را همچنان ادامه خواهد داد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صفی رئوف دسامبر ۲۰۲۱ به دست طالبان دستگیر شد و حدود ۱۰۰ روز در بازداشت آنان بود. او می‌گوید که شاید در نبود او اشتباهاتی صورت گرفته باشد. او همچنین تاکید دارد که نهادش فعالیت‌های خود را همچنان پیش می‌برد.

یکی از نهاد‌هایی که به موسسه «ائتلاف انسان اول» کمک کرده است، بنیاد خیریه شاهزاده‌ هری و مگان مارکل است. این بنیاد در دسامبر ۲۰۲۱ حدود ۱.۵ میلیون دلار به موسسه «ائتلاف انسان اول» کمک کرد تا در عرصه انتقال افغان‌ها همکاری کند.

اما اینک یکی از سخنگویان آن می‌گوید که پس از مطرح شدن اتهام‌های فساد و کلاهبرداری، همکاری خود را با این موسسه قطع کرده است. موسسه تحقیقاتی صلح آمریکا نیز صفی رئوف و تیمش را متهم می‌کند که ۶۰۰ هزار دلار از آنان گرفته است تا اعضای این موسسه را از افغانستان به آمریکا انتقال دهد، اما هیچ‌یک از آنان را انتقال نداده است.

از سوی دیگر، افغان‌هایی نیز که از طریق موسسه «ائتلاف انسان اول» به پاکستان انتقال یافته‌اند، همه از وضعیت خود شکایت دارند. آنان می‌گویند که این موسسه آن‌ها را به پاکستان انتقال داد، اما پس از یک هفته دستور داد که باید از خانه امن خارج شوند، زیرا این خانه تعطیل می‌شود. تعدادی از افغان‌هایی نیز که در خانه امن این موسسه در کابل ساکن شده بودند، شبانه از آنجا بیرون رانده شدند. 

این موسسه به سوء‌استفاده از منابع مالی که در اختیار آن قرار می‌گرفت نیز متهم است. سارا تسکه که چند ماه در جایگاه مدیر استراتژیک این نهاد کار می‌کرد، می‌گوید که مسیر نقل‌و‌انتقال مالی در آن هیچ‌گاه مشخص نبود و معلوم نمی‌شد که این پول‌ها کجا می‌رود. او می‌گوید که مشکلات مالی، پیش از زندانی شدن صفی رئوف هم مطرح بود. با این حال، رئوف این اتهام‌ها را رد می‌کند. یک موسسه خارجی که برای بررسی فعالیت‌های مالی «ائتلاف انسان اول» استخدام شده است، می‌گوید که شواهدی از فعالیت‌های مالی مشکوک در این نهاد دیده می‌شود، و احتمال کلاهبرداری و پولشویی را نیز رد نمی‌کند.

در حال حاضر پرونده اتهامات موسسه «ائتلاف انسان اول» در دادگاهی در آمریکا در دست بررسی است. این نهاد و رئیس آن که اینک به چهره‌ مشهوری در رسانه‌‌های در آمریکا و جهان بدل شده است، به اعمالی که می‌توان «کلاهبرداری و سوء‌استفاده» نامید، متهم شده‌اند. با این حال، این موسسه همچنان درگیر برنامه‌های انتقال و اسکان مجدد افغان‌ها است و با رد اتهام‌ها، می‌گوید که تمرکز خود را کم‌کم به مسئله آموزش دختران در افغانستان معطوف خواهد کرد.