تولید برق از انرژی اتمی پس از ۶۰ سال در آلمان به پایان می‌رسد

آلمان به‌رغم بحران انرژی آخرین نیروگاه‌های اتمی‌اش را تعطیل می‌کند

نیروگاه اتمی نکاروستهایم در جنوب آلمان-THOMAS KIENZLE / AFP

درحالی‌که انتظار می‌رفت آلمان به‌دلیل نگرانی‌های ناشی از بحران انرژی همچنان تعطیلی آخرین نیروگاه‌های اتمی‌اش را به تعویق بیندازد، اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه سه نیروگاه اتمی باقی‌مانده این کشور در روز‌های آتی برای همیشه تعطیل می‌شوند.

رابرت هاک، وزیر اقتصاد دولت آلمان، این خبر را اعلام کرد و گفت که بساط آخرین نیروگاه‌های اتمی باقی‌مانده در آلمان پس از تعطیلی در ۱۵ آوریل، دیر یا زود برچیده می‌شود. او همچنین تاکید کرد که بازگشت به نیروگاه‌های اتمی به‌رغم بحران انرژی، غیرممکن است.

وزیر سبز دولت آلمان ساخت نیروگاه‌های اتمی را به‌منزله شکست اقتصادی اعلام کرد و افزود که اکنون در فرانسه، بریتانیا و فنلاند هیچ علاقه‌ای به آن‌ها وجود ندارد.

تصمیم‌گیری برای تعطیلی نیروگاه‌های آلمان به قانونی بازمی‌گردد که در دولت آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین آلمان و در‌پی وقوع انفجار در نیروگاه‌های اتمی فوکوشیمای ژاپن در سال ۲۰۱۱، به تصویب پارلمان این کشور رسید.

آلمان طی دو دهه اخیر فعالیت‌هایش را برای حذف تدریجی انرژی اتمی و جایگزین کردن انرژی‌های سبز افزایش داد. در سال‌های اخیر نیز تعدادی از نیروگاه‌های اتمی این کشور حذف شدند و قرار بود نیروگاه‌های باقی‌مانده (ایسار، امسلند و نکاروستهایم) نیز تا پایان سال ۲۰۲۲ تعطیل شوند.

حمله نظامی روسیه به اوکراین و کاهش صادرات گاز این کشور به اروپا، گمانه‌ها را درباره احتمال تمدید فعالیت‌های این نیروگاه‌ها افزایش داد، اما اکنون دولت آلمان می‌گوید که این نیروگاه‌ها را تعطیل می‌کند. سه نیروگاه باقی‌مانده حدود ۶ درصد از برق آلمان را تامین می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتایج نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که بیشتر آلمانی‌ها با ادامه کار این نیروگاه‌ها موافق‌اند. برمبنای گزارش اشپیگل، دو هزار نفر از شهروندان آلمانی در نظرسنجی موسسه تحقیقاتی افکار، وابسته به خبرگزاری دولتی آلمان، شرکت کردند؛ ۳۳ درصد از پاسخ‌دهندگان بر این نظر بودند که نیروگاه‌های اتمی باید به شکل نامحدود فعالیت خود را ادامه دهند، ۲۲ درصد هم موافق ادامه فعالیت نیروگاه‌ها برای مدتی محدود بودند و ۵۶ درصد از حامیان سبز‌ها نیز خواهان پایان فوری انرژی اتمی در آلمان‌اند.

با این حال، نتایج متفاوتی از برخی نظرسنجی‌های دیگر به دست آمده است. برای مثال طبق نظرسنجی پروژه کوپرنیک، ۵۴ درصد پاسخ‌دهندگان موافق حذف تدریجی انرژی اتمی بودند و ۳۱ درصد مخالفت خود را ابراز کردند.

هم‌زمان با اخبار مربوط به تعطیلی سه نیروگاه اتمی باقی‌مانده، نگرانی‌ها درباره تامین سوخت در زمستان سال آینده افزایش یافته است، اما وزیر اقتصاد آلمان می‌گوید انرژی در آلمان در زمستان سخت گذشته تامین شد و همچنان نیز تامین می‌شود. او افزود: «ما به لطف سطوح بالای تاسیسات ذخیره‌سازی گاز و پایانه‌های جدید گاز مایع در سواحل شمال آلمان و انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتر، وضعیت را تحت کنترل داریم.»

پایان کار سه نیروگاه اتمی در آلمان به آن معنا است که تولید برق از انرژی اتمی در این کشور پس از ۶۰ سال به پایان می‌رسد. ممکن است برچیده شدن تاسیسات این سه نیروگاه بین ۱۰ تا ۱۵ سال طول بکشد و پس از آن هم احتمال دارد که ساختمان‌های آن‌ها تخریب شود.

آلمان به‌دنبال کاهش ۶۵ درصدی انتشار کربن تا سال ۲۰۳۰ میلادی در مقایسه با میزان کربن تولیدی در سال ۱۹۹۰ است.

بیشتر از جهان