واژگونی قایق پناهجویان در دریای مدیترانه؛ دو مهاجر جان باختند و ۲۰ نفر مفقود شدند

۲۲ نفر از پناهجویان شامل مردان، زنان و کودکان اهل کامرون، ساحل عاج و مالی از این حادثه نجات یافتند

قایق مهاجران در آب‌های فرانسه به انتظار نیروهای امداد و نجات، نهم مه ۲۰۲۲ ـ AFP

یک گروه امدادرسانی آلمانی به نام «رسکیوشیپ» یکشنبه، ۹ آوریل (۲۰ فروردین)، به خبرگزاری فرانسه گفت که در پی غرق شدن قایق حامل پناهجویان در دریای مدیترانه بین تونس و ایتالیا، دست‌کم دو مهاجر کشته و حدود ۲۰ نفر دیگر ناپدید شده‌اند.

استفن سیفرت، از اعضای این گروه، اعلام کرد که موفق شده‌اند ۲۲ نفر از سرنشینان این قایق را نجات دهند و آن‌ها را به جزیره لامپدوزای ایتالیا برسانند.

به گفته این گروه امدادرسانی، نجات‌یافتگان شامل مردان، زنان و کودکان اهل کامرون، ساحل عاج و مالی بودند. یک زن باردار نیز در میان نجات‌یافتگان بود.

در مجموع حدود ۴۰ مهاجر در قایقی بودند که از تونس به مقصد ایتالیا راه افتاده بود، اما شب‌هنگام در دریا غرق شد.

خبرگزاری ایتالیایی آنسا نیز با تشریح جزئیاتی درباره این حادثه، اعلام کرد که ۹ زن در میان نجات‌یافتگان بودند. این خبرگزاری تعداد مفقودشدگان را ۱۸ نفر اعلام کرد.

گمان می‌رود که هر یک از مهاجران برای عبور از این مسیر و رسیدن به ایتالیا، سه هزار دینار تونس (حدود ۹۸۰ دلار) پرداخته‌‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه امدادرسانی رسکیوشیپ اعلام کرد که تا هنگام رسیدن افراد این گروه به محل حادثه، مهاجران حدود دو ساعت در آب سرگردان بودند. این گروه افزود: «این فاجعه‌ای وصف‌ناپذیر است که می‌توانست با رویکردی بشردوستانه به مسئله مهاجرت به جای سیم‌کشی در مرزهای اروپا، پیشگیری شود.»

در چند روز گذشته، هزاران مهاجر خود را به لامپدوزا رسانده‌اند که فقط حدود ۱۵۰ کیلومتر از ساحل تونس فاصله دارد.

این حادثه، تازه‌ترین مورد از فجایع مشابهی است که در دریای مدیترانه رخ می‌دهد و مهاجرانی را به کام مرگ می‌کشاند که در تلاش برای یافتن زندگی بهتر در اروپا، جان خود را به خطر می‌اندازند.

ایتالیا به‌تازگی در قبال پناهجویانی که به سواحل این کشور می‌رسند، رویکرد سختگیرانه‌تری اتخاذ کرده است. بر اساس آمارهای وزارت کشور ایتالیا، بیش از ۱۴ هزار مهاجر از ابتدای سال جاری میلادی وارد این کشور شده‌اند که به طرز چشمگیری بیشتر از پنج هزار و ۳۰۰ مهاجر در مدت مشابه در ۲۰۲۲، و چهار هزار و ۳۰۰ مهاجر در ۲۰۲۱ است.

بنا به اعلام آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، آمار کلی مهاجران غیرقانونی سال ۲۰۲۲ که جان خود را در میان راه از دست داده یا ناپدید شده‌اند، ۵۳۳ تن گزارش شده که تقریبا با آمار سال پیش از آن در مدت مشابه، برابر است. برخی از پناهجویان پیاده از صحرای خشک می‌گذرند و بعضی با قایق‌های کوچک لاستیکی به آب‌های خروشان می‌زنند. فقط در ۲۰۲۱، بیش از سه هزار مهاجر و پناهجو که قصد داشتند خود را از طریق دریا به اروپا برسانند، جانشان را در میان راه از دست دادند.

بیشتر از جهان