نماینده مجلس: کجای اسلام گفته با یک خشونت اندک می‌توانید درخواست طلاق کنید؟

کلیات لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار در مجلس تصویب شد

لایحه «پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار» پس از گذشت دو سال در مجلس مطرح شد و صبح شنبه کلیات این لایحه به تصویب رسید. این لایحه در دولت حسن روحانی به مجلس ارائه شد و از ابتدای ارائه آن به مجلس با انتقادهایی همراه بود. روز یکشنبه نیز این لایحه پس از طرح در صحن علنی مجلس، بار دیگر با ایرادهای برخی نمایندگان مواجه شد که آن را مغایر اسلام می‌دانستند.

حسن نوروزی، نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، اعلام کرد این لایحه بنیان خانواده را سست می‌کند. او همچنین گفت که بررسی‌هایش نشان می‌دهد این لایحه تحت عنوان قوانین حقوق بشر و بین‌المللی سازمان ملل به ویژه سند ۲۰۳۰ است و بین مردان و زنان درگیری ایجاد می‌کند.

نوروزی همچنین به اجازه درخواست طلاق پس از خشونت شوهر انتقاد کرد و گفت: «در این لایحه آمده است اگر مردی برای دو بار به همسر خود جراحتی وارد کند، زن می‌تواند در خواست طلاق کند. این مخالف ماده ۳۸ قانون مدنی است. در کجای فقه اسلام چنین نظری آمده است که با یک خشونت اندک می‌توانید درخواست طلاق کنید؟»

نوروزی در ادامه به بخش دیگری از این لایحه اشاره کرد که به گفته او در آن عنوان شده است اگر مرد مانع اشتغال یا خروج همسرش از کشور شود، زن می‌تواند به دادگاه مراجعه و مجوز اشتغال یا خروج از کشور دریافت کند. او این بخش را هم مخالف حقوق اسلامی دانست و گفت: «چرا نوشته‌اید که زن می‌تواند به دادگاه مراجعه کند و به جای توافق با همسر خود، جداگانه از کشور خارج شود؟ این باعث سست شدن پایه‌های زندگی می‌شود. در مورد نابرابری دیه زن و مرد در این لایحه هم پیشنهاد داده شده صندوقی به حمایت از زن تشکیل شود تا تفاضل دیه را این صندوق بپردازد. مگر اسلام خود این موضوع‌ها را تشخیص نداده که امروز به کمک قوانین بین‌الملل این قانون را تصویب می‌کنید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد نبویان، دیگر نماینده مجلس، نیز در مخالفت با کلیات لایحه یک‌فوریتی پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار، به بخش‌های مربوط به تجاوز در آن انتقاد کرد و گفت: «در نوشتن پایان‌نامه خود متنی از غربی‌ها مشاهده کردم که در آن آمده بود در مجلس انگلستان در حال بازنگری‌اند که آیا مرد می‌تواند به همسر قانونی خود تجاوز کند یا خیر؟ تجاوز در اسلام به معنای رابطه جنسی یک زن با مرد بدون رابطه زوجیت است. اما در تعریف غربی‌ها، این موضوع وجود ندارد و رابطه زن و مرد برای آن‌ها دو گونه است. یا زن و مرد راضی‌اند که اگر راضی باشند، تجاوز صدق نمی‌کند. این موضوع ۱۰۰ درصد با اسلام تضاد دارد.»

نبویان در ادامه گفت: «بر اساس ماده ۳۰ لایحه مذکور، هرکس بدون رضایت و برخلاف تمایل زنی، به وسیله سامانه‌های یارانه‌ای یا مخابراتی یا هر وسیله دیگری، پیام، تصویر یا نماد مستهجن یا مبتذلی ارسال کند، مجازات می‌شود، اما اگر طرف رضایت داشته باشد، ارسال این موارد اشکالی ندارد که ۱۰۰ درصد خلاف شرع است. کلیات این لایحه در دایره اسلامی نوشته نشده است. واژه اسلام آمده، اما به آن توجه نشده است.»

این روحانی در ادامه با انتقاد از بخش‌های دیگر لایحه عنوان کرد که این لایحه این‌گونه القا می‌کند که در ایران معضل جدی وجود دارد و زنان جامعه ما در حال آسیب‌دیدن‌اند. او به قرار نگرفتن مسئله حجاب در این لایحه نیز انتقاد کرد و گفت: «یکی از موارد که آسیب محسوب می‌شود، در قرآن آمده است که حجاب حفظ شود تا آسیب نبیند، اما در این لایحه خبری از این آسیب‌ها نیست.»

در بخش‌های دیگری از صحبت‌‎های نمایندگان مجلس در دفاع یا رد این لایحه، نمایندگان به تمجید از جمهوری اسلامی پرداختند و سیاست‌های آن در مورد زنان را در جهان بی‌نظیر دانستند. حاجی‌پور، نماینده آمل، با انتقاد از سیاست دیگر کشورهای جهان و علی‌الخصوص کشورهای غربی گفت که این جوامع مدعی حمایت از حقوق زنان، «مدعیان دروغین‌اند که در جامعه آن‌ها، زن قاچاق می‌شود، به بردگی می‌رود و مورد تعرض قرار می‌گیرد.»