«گنجینه بابل» در خطر تعطیلی به‌دلیل شکایت حوزه علمیه

نبرد سازمان اوقاف و میراث فرهنگی یر سر یکی از مهم‌ترین موزه‌های استان مازندران به جای حساس رسیده است

موزه بابل در ساختمان شهرداری سابق در خیابان مدرس قرار گرفته و تنها موزه مردم‌شناسی استان مازندران به حساب می‌آید- Wikipedia

موزه بابل که به «گنجینه بابل» معروف است در معرض خطر تعطیلی قرار گرفته است. خبرگزاری ایرنا روز شنبه ۱۹ فروردین خبر داد که این موزه «با حکم تخلیه و پلمب روبرو است و تصمیم‌گیری برای تعیین سرنوشت آن برای اینکه در محل بماند یا اینکه مجبور به کوچ اجباری شود به پایان این هفته موکول شده است».

علت تعطیلی احتمالی موزه این است که حوزه علمیه بابل می‌گوید ساختمان‌ آن قبلا وقف این حوزه شده بوده و اداره اوقاف و امور خیریه بابل هم از این موضع پشتیبانی می‌کنند. اداره میراث فرهنگی بابل سال‌ها است با اداره اوقاف و حوزه علمیه در این مورد جدال داشته است.

موزه بابل در ساختمان شهرداری سابق در خیابان مدرس قرار گرفته و تنها موزه مردم‌شناسی استان مازندران به حساب می‌آید. ساختمان موزه در سال ۱۳۰۷ به‌عنوان «بلدیه» (شهرداری) بابل ساخته شد و از نمونه‌های معماری دوران رضاشاه پهلوی است، اما خود موزه در سال ۱۳۷۵ در این ساختمان افتتاح شد. از بسیاری جهات می‌توان این موزه را مهم‌ترین موزه استان مازندران دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای گذشته، بسیاری از مردم مازندران در رسانه‌های اجتماعی از خطر تعطیلی گنجینه بابل ابراز نگرانی کرده‌اند. این پس از آن اتفاق افتاد که دادگستری مازندران حکمی صادر کرد مبنی بر اینکه اداره کل میراث فرهنگی مازندران تا پایان هفته فرصت دارد یا به حوزه علمیه و اوقاف اجاره پرداخت کند یا ساختمان شهرداری سابق را تخلیه کند. این در حالی است که ساختمان موزه در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی کشور هم ثبت شده است.

موزه بابل شامل بخش گسترده باستان‌شناسی است که در آن از سفال‌های منقوش هزاره چهارم و سوم پیش از میلاد از سراسر ایران تا اشیای دوره‌های بعدی یافت می‌شود. ایرنا در گزارش خود تاکید کرد: «بسیاری از اشیا موجود در این موزه، از مناطق باستانی مازندران مانند بهشهر، ساری، قائمشهر، نکا و نور به دست آمده و نمایانگر قدمت منطقه شمال کشور است.»

بخش مردم‌شناسی موزه که در طبقه دوم آن قرار دارد نیز به قومیت‌های مختلف شمال ایران و جنبه‌های مختلف زندگی آن‌ها از کشاورزی و پوشاک تا صنایع دستی و داروهای سنتی می‌پردازد.

ادعای حوزه علمیه در ارتباط با این ساختمان به این علت است که روزگاری مدرسه دینی «قادریه» در این منطقه دائر بود. اما در دوره رضا شاه با گسترش شهر بابل، مدرسه قادریه تخریب شد و چند سال بعد در بخشی از آن ساختمان شهرداری برپا شد.