موجودی جدید از ترکیب خوک و میمون ساخته شد

هدف از این تحقیقات آزمایشگاهی کمک به تولید اعضا و جوارح برای پیوند زدن به انسان‌ها است

نخستین خوک-میمون ساخته شده در آزمایشگاه چین که یک هفته پس از تولد، ‌مرد
 (Picture: State Key Laboratory of Stem Cell and Reproductive Biology)

دانشمندان چینی در راستای تحقیقاتی در زمینه رشد اعضا و جوارح انسان در حیوانات برای پیوند زدن، موفق شدند موجودی دورگه متشکل از خوک و میمون بسازند.

گرچه هر دو توله خوک آمیژه‌ یک هفته پس از تولد مردند، هر دو دی‌ان‌ای میمون ماکاک را در قلب، جگر، طحال، ریه و پوست خود داشتند. (آمیژه در کیمیاگری باستان و علم ژنتیک امروز به موجودی گفته می‌شود که از دو موجود دیگر خلق شده باشد؛ مانند ترکیبی از انسان و حیوان)

به گزارش مجله نیو ساینتیست (New Scientist) این آمیژه‌ها از بیش از ۴ هزار رویان که از طریق لقاح مصنوعی در رحم خوک تعبیه شده بود، خلق شدند.

تیمی از متخصصان آزمایشگاه اصلی دولت برای سلول‌های بنیادی و زیست‌‌باروری در پکن، سلول‌های میمون را از جنبه ژنتیکی دستکاری کردند تا پروتئین فلورسنتی تولید کند که محققان بتوانند از طریق آن، سلول‌ها و زادگان و نوادگان آن‌ها را دنبال کنند.

این سلول‌های دستکاری‌شده ۵ روز بعد از باروری، در رویان‌های خوک تزریق شدند، و سپس ده توله خوک متولد شدند که دو تا از آن‌ها آمیژه بودند.

سلول‌های موجود میمون در توله‌ خوک‌ها چیزی در حدود ۱ از هزار یا ۱ از هر ۱۰ هزار سلول خوک بود.

دانشمندان در تلاشند تا این آزمایش را دوباره تکرار کنند و حیواناتی سالم‌تر و با تجمیع بیشتری از دی‌ان‌ای میمون بسازند تا نهایتا موفق به خلق حیوانی شوند که یکی از اندام‌ یا جوارح میمون را به طور کامل به ارث برده باشد.

بر مبنای نتیجه‌گیری این تحقیق که در نشریه «پروتئین و سلول» (Protein and Cell)، اکنون این تیم پژوهشی «یک قدم به خلق اندام و سلول‌هایی سالم برای بافت‌هایی خاص در حیواناتی بزرگ» نزدیک‌تر شده است.

این اولین حیوان دورگه‌ای نیست که تا کنون خلق شده است. در سال ۲۰۱۰ تیمی از دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا یک موش صحرایی خلق کردند که لوزالمعده موش خانگی را داشت. 

در سال ۲۰۱۷ نیز محققان موسسه سالک (Salk Institute) در کالیفرنیا آمیژه‌هایی از خوک و انسان تولید کردند که حدود ۱۰۰ هزار سلول از انسان داشت. این رویان‌ها ظرف یک ماه بعد از خلق، نابود شدند.

به گزارش سازمان خون و پیوند سرویس سلامت همگانی، بیش از ۶ هزار نفر در حال حاضر در بریتانیا منتظر پیوند اعضا هستند.

© The Independent

بیشتر از جهان