رویترز: نمایندگانی از عربستان سعودی برای دستیابی به توافق دائمی صلح در یمن به صنعا می‌روند

ممکن است تا روز عید فطر یک توافق آتش‌بس دائمی میان شورشیان حوثی و دولت قانونی یمن امضا شود

در سال ۲۰۱۴، شیعیان حوثی کنترل شهر صنعا را در دست گرفتند و دولت قانونی و رسمی یمن سرنگون شد - Mohammed HUWAIS / AFP

تقریبا یک ماه پس از شروع دور تازه‌ای از گفت‌وگوها میان نمایندگان شورشیان شیعی حوثی‌ و دولت قانونی یمن، حالا گزارش‌هایی منتشر شده است که نشان می‌دهد عربستان سعودی و عمان تلاش دارند به‌طور مشخص‌تری، با اعزام هیئت‌های نمایندگی خود به یمن، زمینه عینی دستیابی به یک توافق دائمی آتش‌بس میان دو طرف را فراهم کنند. اگر این توافق امضا شود، در نهایت پس از هشت سال، جنگ داخلی یمن پایان می‌یابد.

خبرگزاری رویترز روز جمعه هفتم آوریل (۱۸ فروردین)، در یک گزارش اختصاصی به‌ نقل از منابع آگاه خود نوشت: «اگر توافق به‌خوبی و طبق برنامه پیش برود، دستیابی به یک آتش‌بس دائمی میان طرف‌ها تا پایان ماه رمضان و عید فطر مسلمانان، ۲۰ آوریل، ممکن است.»

سفر مقام‌ها و نمایندگان عربستان سعودی به صنعا می‌تواند نشانگر پیشرفت قابل‌ ملاحظه‌ای در مذاکرات دولت قانونی یمن با شورشیان حوثی وابسته به‌ حکومت ایران باشد.

دور تازه گفت‌وگو میان دو طرف در سوئيس، درست یک روز بعد از اعلام توافق سیاسی میان دولت‌های عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران، برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک شروع شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گفت‌وگو با میانجیگری سازمان ملل در سوئیس انجام شد و محور اصلی آن هم آزادی زندانیان و اسرای دو طرف اعلام شد.

هرچند به‌نوشته رویترز، موضوع‌های دیگری از جمله «بازگشایی کامل بنادر و فرودگاه‌های یمن»، «شروع روند بازسازی» و «پرداخت حقوق و دستمزدهای کارکنان دولت» نیز در دستور کار بوده است.

 به‌ باور بسیار از کارشناسان، دستیابی به یک توافق صلح پایدار و آتش‌بس دائمی در یمن می‌تواند مهم‌ترین دستاورد کوتاه‌مدت توافق دیپلماتیک میان ریاض و تهران و دیدار وزرای خارجه دو طرف در پکن باشد.

در اواخر سال ۲۰۱۴، نیروهای شیعی حوثی کنترل شهر صنعا، پایتخت یمن، را در دست گرفتند و دولت قانونی و رسمی یمن که مورد حمایت سازمان‌های بین‌المللی بود، ساقط شد. پس از آن، جنگ داخلی یمن میان نیروهای دولتی و شورشیان شیعی تحت حمایت حکومت ایران آغاز شد.

جنگ داخلی یمن تاکنون به‌کشته شدن ده‌ها هزار نفر و آوارگی میلیون‌ها تن از شهروند این کشور انجامیده است و شرایط زندگی را برای مردم عادی و غیرنظامیان دشوارتر کرده است. به‌ گونه‌ای که در حال حاضر، بیش از ۸۰ درصد از جمعیت تقریبا ۳۳ میلیون نفری یمن به کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی نیاز دارند.

بیشتر از جهان