حوثی‌ها با تمدید آتش‌بس موافقت کردند

محدودیت‌ها در فرودگاه صنعا و بندر حدیده کاهش پیدا خواهد کرد

جنگجویان وفادار به حوثی‌های یمن در صنعاـ Mohammed HUWAIS/AFP

مقام‌های دولتی و رسانه‌های محلی يمن، روز پنجشنبه، ششم آوریل (۱۷ فروردین)، اعلام کردند شبه‌نظامیان حوثی با تمدید آتش‌بسی که با ميانجيگری سازمان ملل متحد در يمن به دست آمده بود، موافقت کرده‌اند، آتش‌بسی که به‌مدت شش‌ماه ترک مخاصمه در یمن برقرار کرده است. حوثی‌ها همچنین موافقت کرده‌اند که درمورد مبادله زندانيان بحث کنند و با دولت يمن که ازسوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است، مذاکرات مستقيم داشته باشند.

در مقابل، کارمندان دولتی که در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها‌ کار می‌کنند، حقوق و دستمزد می‌گیرند. علاوه‌براین، محدودیت‌ها در فرودگاه صنعا و بندر حدیده نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

دو مقام دولتی یمن به عرب‌نیوز گفتند مقام‌های عربستان سعودی به شورای رهبری ریاست جمهوری یمن در ریاض اطلاع دادند که علاوه‌بر آتش‌بس و مبادله زندانیان، حوثی‌ها موافقت کرده‌اند با دولت یمن مذاکرات مستقیم داشته باشند، مذاکراتی که احتمال می‌رود شش ماه طول بکشد و زیر نظر سازمان ملل متحد باشد.

اعضای اين شورا، به ریاست رشاد العلیمی، در رياض تشکيل جلسه داده بودند تا درباره چگونگی پاسخ به آخرين پيشنهادهای صلح بحث کنند و روز چهارشنبه با شاهزاده خالد بن‌سلمان، وزير دفاع عربستان سعودی، ملاقات کردند.

اين دو مقام یمنی به عرب‌نیوز گفتند اعضای شورای رهبری ریاست جمهوری یمن آماده‌اند درصورتی‌که این مذاکرات بتواند به برقراری صلح جامع منجر شود و به درگيری پايان دهد، با شورشيان مذاکرات مستقيم داشته باشند. این شورا همچنین از حوثی‌ها خواست تضمین‌ دهند که به توافقات پایبند بمانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در یک اقدام بی‌سابقه و شگفت‌آور، حوثی‌هایی که مدت‌ها صلح را رد می‌کردند، موافقت کرده‌اند که حملات به زیرساخت‌های نفتی مناطق تحت کنترل دولت یمن را متوقف کنند، تمام بزرگراه‌ها در استان‌های این کشور را باز کنند و به محاصره تعز پایان دهند.

مقام‌های عربستان سعودی از مذاکرات خود با نمایندگان حوثی‌ها درجهت دستیابی به مصالحه‌ای بین طرف‌های متخاصم که منجربه برقراری صلح در یمن شود، استفاده کرده‌اند. یک مقام دولت یمن، به شرط ناشناس‌ماندن، به عرب‌نیوز گفت: «این‌ها ایده‌های عربستان سعودی برای یک ابتکار صلح به رهبری سازمان ملل متحد است.» او افزود: «این یک طرح طولانی صلح است که محور آن اعلام ترک مخاصمه و تمام فعالیت‌های نظامی، سپس ایجاد اعتماد و تشکیل کمیته‌های فنی و بازکردن تمام بنادر، مذاکره مستقیم منجر به تشکیل دولت و یک دوره انتقالی است.»

این مقام ادامه داد: «سعودی‌ها پاسخ شورای رهبری ریاست جمهوری یمن را به حوثی‌ها منتقل خواهند کرد. توافق آتش‌بس قبلی در ماه اکتبر، هنگامی که دو طرف نتوانستند درمورد تمديد آن به توافق برسند، ازهم پاشيد.»

المصدر آنلاين، يک وب‌سايت خبری يمنی، گزارش داد شورشيان حوثی خواستار آن شده‌اند که ائتلاف عربی ظرف يک سال پس از اجرای این توافق، يمن را ترک کند و قول داده‌اند که با اعزام سريع تيم‌های نجات سازمان ملل متحد به آن کشورموافقت کند. از زمان آغاز درگیری در یمن، یک نفتکش حامل مقادیر زیادی سوخت در دریای سرخ و در مجاورت سواحل یمن رها شده است و نگرانی شدیدی از نشت محموله آن به دریا وجود دارد.

علی الفکیه، سردبیر روزنامه المصدر آنلاین، به عرب‌نیوز گفت: «حوثی‌ها می‌ترسند کمک‌های ایران به آن‌ها قطع شود. یکی از تعهدهای ایران در توافقش با عربستان سعودی، متوقف‌کردن طرح‌های خود در این منطقه است. حوثی‌ها یکی از بازوهای قدرت ایران در منطقه به شمار می‌آیند.»

بیشتر از جهان