آمریکا: نسبت به تغییر رفتار تهران تردید داریم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت از احیای روابط دیپلماتیک میان تهران و ریاض استقبال می‌کند، اما نسبت به تغییر رفتار حکومت ایران تردید دارد

به‌گفته پاتل دولت فدرال ایالات متحده از پیشرفت مذاکرات دیپلماتیک میان تهران و ریاض استقبال می‌کند -- Public Media 

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا، بخشی از اظهارات خود در نشست خبری روز پنجشنبه، ۶ آوریل ۲۰۲۳، را به موضوع حملات موشکی به اسرائیل، تازه‌ترین مرحله مربوط به احیای روابط دیپلماتیک تهران و ریاض و همچنین تنش‌های موجود میان پکن و واشینگتن اختصاص داد. 

پاتل در فرازی از سخنان خود تاکید کرد دولت اسرائیل حق دارد تا در مقابل حمله‌های موشکی به سرزمین‌هایش از خود دفاع کند. او این بخش از سخنانش را با این عبارت ادامه داد:«ما پرتاب موشک از لبنان و غزه [به اسرائیل] را محکوم می‌کنیم. تعهد ما به امنیت اسرائیل، تعهدی سفت‌وسخت است و حق دفاع اسرائیل در برابر هرگونه تجاوزی را به‌رسمیت می‌شناسیم.»

بعد از ظهرِ روز پنجشنبه، به‌وقت محلی، حمله‌ موشکی گسترده‌ای به مناطق شمالی اسرائیل رخ داد که، به‌گفته ناظران بین‌المللی، از زمان پایان درگیری‌های میان حزب‌الله لبنان و ارتش اسرائیل در سال ۲۰۰۶ به این‌سو بی‌سابقه به‌حساب می‌آید. 

برخی دیگر از ناظران بر این باورند که حملات موشکی روز پنجشنبه به اسرائیل، که مبداشان مناطق جنوب لبنان بود، نمی‌تواند بدون هماهنگی تهران، حزب‌الله لبنان و سایر گروه‌های مسلح فلسطینی که هدف‌شان نابودی کشور اسرائیل است، انجام شده باشد؛ خاصه آنکه اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، روز چهارشنبه به بیروت سفر کرد و گزارش‌های منتشر شده در این زمینه از دیدار او با حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، حکایت دارد. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین در فراز دیگری از سخنان روز پنجشنبه خود به فرایند احیای روابط دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی اشاره کرد و در این زمینه گفت دولت فدرال ایالات متحده از پیشرفت مذاکرات دیپلماتیک میان تهران و ریاض استقبال می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پاتل در این اظهارات تاکید کرد عربستان سعودی متحد ایالات متحده محسوب می‌شود، هرچند در حال حاضر روابط پیچیده‌ای با این کشور دارد. سخنگوی وزارت خارجه دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، اما در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران گفت ایالات متحده تهران را یک تهدید به‌حساب می‌آورد و تغییر رفتار حکومت ایران را به دیده تردید می‌نگرد. 

به‌گفته ودانت پاتل، اگر گفتگوهای میان مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی به اقداماتی از جانب تهران منجر شود که در نهایت رفتارهای بی‌ثبات‌کننده حکومت اسلامگرای ایران، از جمله تکثیر سلاح‌های خطرناک، را محدود کند، ایالات متحده نیز از فرایند و نتیجه این مذاکرات استقبال خواهد کرد. 

بر پایه گزارش‌های منتشر شده وزرای خارجه عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران پس از دیداری که روز پنجشنبه در پکن، پایتخت چین، با یکدیگر داشتند با صدور بیانیه‌ای مشترک از گسترش روابط میان دو کشور خبر دادند؛ توافقی که گرچه پیش از این نیز وقوع آن قطعی بود اما حالا در سطح وزرای خارجه دو کشور، که به‌لحاظ عرف سیاسی اهمیت بیشتری دارد، تایید می‌شود. 

تنش‌های جدید میان جمهوری خلق چین و ایالات متحده آمریکا نیز یکی دیگر از مواردی بود که پاتل نسبت به آن واکنش نشان داد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این مورد گفت:«ما همچنان از پکن می‌خواهیم فشار دیپلماتیک و نظامی خود علیه تایوان را متوقف کرده و نوعی دیپلماسی معنادار را جایگزین آن کند. ما همچنان به باز نگه داشتن کانال‌های ارتباطی متعهدیم تا از خطر ناشی از هرگونه اشتباه محاسباتی جلوگیری به‌عمل آوریم.»

او در ادامه این بخش از اظهاراتش تاکید کرد دولت‌های چین و ایالات متحده قریب به ۴۰ سال است که، در مورد مساله تایوان، اختلاف نظر دارند اما در تمام این سال‌ها وضعیت را به‌صورت موفقیت‌آمیزی مدیریت کرده‌اند. 

موج جدید تنش‌های میان جمهوری خلق چین و ایالات متحده آمریکا بر سر تایوان پس از آن به‌وجود آمد که کوین مک‌کارتی، سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا، در روز چهارشنبه میزبانِ «تسای اینگ ون»، رئیس جمهوری تایوان، بود و از او در کتابخانه رونالد ریگان، واقع در ایالت کالیفرنیا، پذیرایی کرد.

در پی این دیدار ارتش چین نیز بار دیگر به برگزاری یک رزمایش نظامی در آب‌های پیرامون تایوان دست زد.