ترامپ پس از صدور کیفرخواست ۵ میلیون دلار کمک مردمی جمع کرد

بر اساس اطلاعات موجود ۲۵ درصد کمک‌ها را افرادی انجام داده‌اند که نخستین بار است به ترامپ کمک مالی می‌کنند

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری سابق آمریکا، در دو روزی که از اعلام اتهام رسمی دادستانی علیه او می‌گذرد، موفق به جمع‌آوری بیش از پنج میلیون دلار کمک مالی شده است. خبر اعلام اتهام علیه ترامپ، شامگاه پنجشنبه، ۳۰ مارس (۱۰ فروردین)، منتشر شد. یک مقام دفتر ترامپ شنبه‌شب به وبسایت آکسیوس گفت رئیس‌ جمهوری سابق موفق شده است در ۲۴ ساعت اول پس از اعلام این خبر بیش از چهار میلیون دلار، و در ۲۴ ساعت دوم بیش از یک میلیون دلار کمک مالی جمع‌آوری کند. 

بسیاری از چهره‌های ارشد حزب جمهوری‌خواه در روزهای پیش گفته بودند دادگاهی شدن ترامپ در کوتاه‌مدت به نفع او است و باعث می‌شود در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه از رقیبان خود پیشی گیرد. جمهوری‌خواهان به‌رغم اختلافات خود، عموما به الوین برگ، دادستان منهتن نیویورک که این پرونده را علیه ترامپ گشوده، حمله کرده‌اند. ران د سانتیس، فرماندار فلوریدا، که در صورت ورود به رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ می‌تواند رقیب اصلی ترامپ باشد، نیز به شدت به برگ حمله کرده است. 

کارزار انتخاباتی ترامپ هنگام اعلام دریافت چهار میلیون دلار اولیه، گفت بیش از ۲۵ درصد کمک‌ها از اشخاصی رسیده است که برای نخستین بار به ترامپ کمک مالی می‌کنند. درصد چنین افرادی برای مبالغ اهدایی روز دوم، مشخص نیست. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جیسون میلر، از مشاوران ارشد کارزار ترامپ، به آکسیوس گفت: «[اینان] گروه کاملا جدیدی‌اند از حامیان ترامپ که این حرکت را پیگرد سیاسی می‌دانند و از آن خشمگین‌اند.»

به گفته کارزار ترامپ، در عرض ۲۴ ساعت، بیش از ۱۶ هزار داوطلب خواهان کمک به این کارزار انتخاباتی شده‌اند. 

استیو چئونگ، سخنگوی کارزار ترامپ، به آکسیوس گفت: «نبردی که دادستانی منهتن علیه دونالد ترامپ راه انداخته است، چیزی نیست جز پیگردی سیاسی و مثل تمامی دروغ‌های دیگری که علیه رئیس‌ جمهوری ترامپ مطرح شده، اینجا هم هیچ جرم و خلافی در کار نیست، مگر دخالت دموکرات‌های رادیکال در انتخابات از طریق استفاده ابزاری از نظام دادگستری ما علیه رئیس‌ جمهوری ترامپ و حامیانش». 

اما فرای اظهارات سیاسی، باید دید راهبرد حقوقی تیم ترامپ برای دفاع در مقابل اتهاماتی که به او وارد شده است، چه خواهد بود. به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، تیم حقوقی ترامپ احتمالا درخواست می‌کند پرونده شکایت علیه او از منهتن به حوزه جزیره استاتن نیویورک منتقل شود. این جزیره محافظه‌کارتر است و تنها منطقه از پنج منطقه نیویورک است که ساکنان آن معمولا به جمهوری‌خواهان رای می‌دهند و در هر دو انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته نیز به ترامپ رای دادند. 

ترامپ قرار است روز دوشنبه، ۳ آوریل (۱۴ فروردین)، از مقر خود در مجتمع «مارا لاگو» در پالم بیچ فلوریدا به منهتن نیویورک برود و شب را در برج ترامپ در بزرگ‌ترین شهر آمریکا سپری کند. او سپس سه‌شنبه، ۴ آوریل (۱۵ فروردین)، خود را تسلیم دادگاه می‌کند و پس از جلسه اولیه، به مارا لاگو بازمی‌گردد. 

بیشتر از جهان