وزیر کشور بریتانیا: رواندا برای پناهجویان امن است

دادگاه عالی لندن طرح انتقال پناهچویان به رواندا را قانونی اعلام کرده اما گروه‌های مدافع حقوق پناهجویان، بارها بر مخالفت با این طرح تاکید کرده‌اند

دولت محافظه کار بریتانیا مقابله با مهاجرت غیرقانونی و پناهجویان را یکی از اولویت‌های خود اعلام کرده و به دنبال آن است تا طرح اخراج و انتقال پناهجویان به رواندا را هرچه سریعتر اجرا کند- Ben Stansall / AFP

با وجود مخالفت سازمان‌های مدافع حقوق پناهجویان و همچنین هشدار کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نسبت به انتقال مهاجران غیرقانونی و پناهجویان از بریتانیا به کشور آفریقایی رواندا، وزیر کشور بریتانیا بار دیگر بر لزوم اجرای این طرح تاکید کرد و گفت: «متقاعد شده رواندا برای اسکان پناهجویان، امن است.»

سوئلا براورمن، وزیر کشور بریتانیا، روز یک‌شنبه، ۲ آوریل ۲۰۲۳، گفت او متقاعد شده که «رواندا، کشوری امن برای اسکان مهاجران و پناهجویانی است که به طور غیرقانونی وارد بریتانیا می‌شوند»، با این حال او از تعیین زمان دقیق برای اخراج و انتقال اولین گروه پناهجویان به رواندا خودداری کرد.

دولت بریتانیا در صدد است با اجرای این طرح هزاران پناهجو و مهاجر بدون مدارک شناسایی را در بیش از ۴ هزار مایل دورتر منتقل کرده و در کشور رواندا، واقع در شرق آفریقا، اسکان دهد.

این طرح بخشی از یک توافق ۱۲۰ میلیون پوندی (۱۴۸ میلیون دلاری) به‌حساب می‌آید که هدفش جلوگیری از عبور پناهجویان با قایق‌های کوچک از کانال مانش و ورود آنها از فرانسه به خاک بریتانیا است.

طرح انتقال مهاجران غیرقانونی و پناهجویان از بریتانیا به رواندا اولین بار در آوریل ۲۰۲۲ اعلام شد، اما پس از آن نخستین پرواز برای اخراج و انتقال این پناهجویان از بریتانیا به رواندا با حکم دادگاه حقوق بشر اروپا متوقف شد.

دادگاه عالی لندن نیز در ماه دسامبر سال ۲۰۲۲ این طرح را قانونی اعلام کرد، اما گروه‌های مدافع حقوق بشر و حقوق پناهجویان که مخالف این برنامه دولت بریتانیا هستند، به حکم دادگاه عالی لندن معترض‌اند.

بریتانیا ماه گذشته میلادی نیز جزئیات قانون جدیدی را اعلام کرد که ورود پناهجویان با قایق‌های کوچک از طریق کانال مانش را ممنوع کرده و مانع از پذیرش درخواست پناهندگی آنها می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مقام‌های بریتانیا هدف این طرح جلوگیری از ورود موج پناهجویان، به‌ویژه پناهجویانی است که با عبور از کانال مانش وارد خاک بریتانیا می‌شوند. حالا براساس این طرح، دولت بریتانیا می‌تواند آنها را به کشورهای خود بازگرداند یا به کشورهای ثالث امن منتقل کند.

طرح انتقال پناهجویانی که از راه‌های غیرقانونی وارد بریتانیا شده‌اند به رواندا، در یک سال گذشته مناقشات حقوقی و حقوق بشری فراوانی را ایجاد کرده است، با این حال دولت محافظه‌کار ریشی سوناک که یکی از اولویت‌های خود را مقابله با پدیده مهاجرت غیرقانونی اعلام کرده، درصدد است هرچه زودتر این طرح را اجرا کند.

سوئلا براورمن، وزیر کشور دولت سوناک که در زمره چهره‌های محافظه‌کار با گرایش‌های شدید راست‌گرایانه قرار دارد، پیش از این نیز بارها بر اجرای طرح انتقال پناهجویان به رواندا «در سریع‌ترین زمان ممکن‌»‌ تاکید کرده است. 

وزیر کشور بریتانیا همچنین گفت یکی از رویاهایش این است که شاهد اخراج پناهجویان به رواندا باشد و در این مورد چنین گفت: «آماده‌ایم تا در مقابل هرگونه اقدام قضایی از خود دفاع کنیم.»

تاکید دوباره وزیر کشور بریتانیا بر«امن بودن رواندا برای اسکان پناهجویان» در حالی است که کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد پیش از این اعلام کرده بود کشور آفریقایی رواندا فاقد زیرساخت‌های حداقلی لازم برای رسیدگی عادلانه به وضعیت پناهجویان است.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنین هشدار داد که سیاست بریتانیا در اخراج و انتقال پناهجویان به رواندا، می‌تواند این پناهجویان را در معرض خشونت و خطر قرار دهد.

بیشتر از جهان