حکم فرزندخواندگی کودک افغان برای زوج آمریکایی باطل شد

پرونده فرزندخواندگی این دختر افغان به ایجاد اختلافات در بالاترین سطوح حکومتی، از  کاخ سفید تا امارت اسلامی طالبان، انجامیده بود

تفنگدار دریایی آمریکا با همسرش پس از جلسه دادرسی روز پنجشنبه به سرعت محل را ترک کردند-SAUL LOEB / AFP

قاضی دادگاهی در ایالت ویرجینیای آمریکا در روز پنجشنبه، ۳۰ مارس ۲۰۲۳ (۱۰ فروردین)، در یک حکم بسیار نادر، حکم فرزندخواندگی یک دختربچه افغان را برای یک زوج آمریکایی، به سرپرستی موقت آنان تغییر داد. 

به گزارش اسوشیتدپرس، این کودک اینک با جاشوا ماست، تفنگدار دریایی آمریکا، و استفانی، همسر او، زندگی می‌کند و این زوج باید در دادگاه ثابت کنند که دختربچه مزبور هیچ خویشاوند زنده‌ای ندارد تا به آن‌ها فرزندخواندگی دایمی داده شود. این کودک بیش از یک سال تحت سرپرستی این زوج بود، اما تکلیف سرپرستی آینده‌اش هنوز نامشخص است. یک زوج افغان که پیش از آن‌ها مدتی در افغانستان سرپرست این کودک بوده‌اند، زوج آمریکایی را به ربودن او متهم کرده‌اند. 

به‌رغم قطعیت نداشتن حکم دادگاه، زوج افغان که ۱۸ ماه این کودک را سرپرستی کرده بودند، از تصمیم دادگاه خوشحال شدند. تفنگدار دریایی آمریکا با روسری همسرش اشک‌های خود را پاک کرد. 

اما این مرد جوان و همسرش پس از پایان جلسه دادرسی پنجشنبه، به سرعت از دادگاه خارج شدند و از اظهارنظر درباره تصمیم دادگاه خودداری کردند. 

پرونده فرزندخواندگی این دختر افغان به ایجاد اختلافات در بالاترین سطوح حکومتی، از  کاخ سفید تا امارت اسلامی طالبان، انجامیده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دختر تابستان امسال چهارساله می‌شود. او در جریان عملیات نیروهای آمریکایی و افغان در سپتامبر ۲۰۱۹ در یک روستا زخمی شده بود و بیش از پنج ماه در بیمارستان نظامی ایالات متحده آمریکا بستری بود، اما پیش از اینکه حکومت افغانستان و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تشخیص دهند که این کودک خویشاوندان زنده دارد یا خیر، او را به این زوج آمریکایی سپرده‌ بودند. 

زمانی که این کودک در بیمارستان بستری بود، جاشوا ماست تصمیم گرفت سرپرستی او را بر عهده گیرد. او و همسرش به ریچارد مور، قاضی دادگاه ویرجینا، گفته بودند این دختر، فرزند تروریست‌هایی است که در جریان جنگ در افغانستان جان باختند و بنابراین، یک کودکِ یتیمِ بی‌تابعیت است. دادگاه پس از استماع اظهارات این تفنگدار نیروی دریایی آمریکا، درخواست فرزندخواندگی او را پذیرفت.

هنگام خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در اوت ۲۰۲۱، این زوج آمریکایی به یک زوج افغان که پیش از آن‌ها سرپرستی این کودک را بر عهده داشتند، پیشنهاد کمک برای خروج از افغانستان داده بودند، اما زمانی‌ که زوج افغان به آمریکا رسیدند، جاشوا ماست و همسرش با تکیه بر حق فرزندخواندگی خود طبق حکم دادگاه، به آن‌ها اجازه ندادند با این کودک دیدار کنند. 

جاشوا ماست و همسرش ادعا می‌کنند طبق روال قانونی این کودک را به فرزندخواندگی پذیرفته‌اند و اتهام زوج افغان را مبنی بر ربودن این کودک، «ظالمانه» و «بی‌‌اساس» می‌دانند، اما از اظهارنظر در این مورد با اسوشیتدپرس خوداری کردند. 

استانتون فیلیپس، وکیل مستقر در ویرجینیا، گفت: «هنگامی که حکم فرزندخواندگی نهایی شود، لغو آن بسیار دشوار و نادر است.»

باربارا جونز، وکیل فرزندخواندگی، گفت: «واقعا غیرعادی است. فقط به چنین موردی مربوط نیست.»

یکی از سخنگویان وزارت دفاع آمریکا پنجشنبه، ۳۰ مارس، گفت از این حکم دادگاه باخبر است، اما از اظهارنظر خوداری کرد. 

قرار است دادگاه ژوئن آینده جلسه دیگری برای بررسی این پرونده برگزار کند.

بیشتر از جهان