ویلاهای ۱۰ میلیون‌دلاری در تهران

افزایش نرخ اجاره‌بها در پایتخت ایران سبب شده است، خرید خانه و آپارتمان به قصد حفظ ارزش سرمایه و کسب درآمد رونق داشته باشد

انتشار آگهی‌های فروش خانه‌های ویلایی نشان می‌دهد به‌دلیل متراژ بالای این خانه‌ها با نظر گرفتن قیمت برخی از آن‌ها که به اعداد ۳۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است- رکنا

رشد قیمت مسکن در تهران موجب عرضه خانه‌های ویلایی چند میلیون‌ دلاری در برخی از مناطق شمال شده است.

افزایش ۳ هزار برابری قیمت مسکن طی بازه ۴۵ ساله گذشته در تهران سبب شده است قیمت برخی از خانه‌های ویلایی مناطق شمالی این شهر با درنظرگرفتن قیمت دلار ۵۵ هزارتومانی به رقم چند میلیون دلار برسد.

به‌ این‌ ترتیب، خانه‌هایی که در شهر متراکم تهران با برج‌های بلند، هر روز ساخته می‌شوند بدل به جواهراتی برای جمعیتی معدود از ایرانیان شده‌اند.

در حالی‌ که بر اساس گزارش آماری اتحادیه املاک تهران طی سه ماه پایانی سال ۱۴۰۱ روند معاملات مسکن به وضعیت رکود نزدیک به مطلق رسیده، اما تداوم افزایش قیمت‌ها در مناطق مختلف سبب شده است در میان خانه‌های ویلایی مناطق شمالی این شهر شاهد خانه‌هایی با قیمت پایه متری ۱۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان باشیم.

انتشار آگهی‌های فروش خانه‌های ویلایی نشان می‌دهد به‌دلیل متراژ بالای این خانه‌ها با در نظر گرفتن قیمت برخی از آن‌ها که به اعداد ۳۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است، نرخ دلاری آن‌ها با احتساب نرخ روز به چند میلیون دلار می‌رسند.

این در حالی ا‌ست که بر اساس میانگین قیمت رشد نرخ مسکن در تهران، به نظر می‌رسد تورم نرخ مسکن میان خانه‌های ویلایی رشد بیشتری داشته است که می‌تواند به سبب کم‌ بودن این خانه‌ها باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بازه زمانی دهه ۹۰، بسیاری از خانه‌های ویلایی تهران تخریب و جای خود را به مجتمع‌های مسکونی بلندمرتبه دادند و این موضوع سبب شده است برای افرادی که خواهان زندگی در خانه‌های مستقل ویلایی‌اند، موارد ارائه‌شده هر روز کمتر از پیش شده و همین موضوع افزایش قیمت چشمگیر این موارد را سبب شده است.

در میان آگهی‌هایی که این روزها منتشر شده‌اند، می‌توان به مواردی همچون ویلای ۶۵۰ متری در نیاوران با قیمت پایه متری ۳۴۰ میلیون تومان اشاره کرد.

منطقه سعدآباد نیز خانه ویلایی با متراژ ۱۰۰۰ متر و قیمت پایه متری ۵۵۰ میلیون تومان دارد که با عدد ۵۵۰ میلیارد تومان بر اساس نرخ روز دلار، ۱۰ میلیون دلار قیمت داشته که با نرخ خانه‌های منطقه بورلی هیلز کالیفرنیا برابری می‌کند.

بر اساس رصد بازار خانه‌های ویلایی، کاخ‌هایی به سبک قلعه‌های دوره باروک و عمارت‌های چندهزارمتری که نماد خانه‌های رویایی‌اند، نه در مناطق شمالی تهران که در لواسانات قرار گرفته‌اند، خانه‌هایی که اجاره آن‌ها بر اساس گزارش برخی رسانه‌ها، با دلار پرداخت می‌شود.

اگرچه قیمت این خانه‌های ویلایی چند صد میلیارد تومانی شاید موجب تعجب شود، اما باید در نظر گرفت در آخرین جهش نرخ مسکن در تهران خانه‌های مسکن مهر در مناطقی همچون شهرک اندیشه، پردیس، فردیس و پرند نیز به مبالغی همچون متری ۲۵ تا ۴۵ میلیون تومان رسیده‌اند که تا سه سال پیش قیمت خانه‌هایی در مناطق مرکز به بالای تهران بود.

افزایش نرخ اجاره‌بها در پایتخت ایران سبب شده است، خرید خانه و آپارتمان به قصد حفظ ارزش سرمایه و کسب درآمد رونق داشته باشد.

بر اساس آگهی‌های موجود در سامانه‌های خرید و فروش املاک، افزایش قیمت خانه‌های ویلایی تنها منوط به شمال شهر تهران نبوده و حتی در مناطق مرکزی نیز میزان رشد قیمت خانه‌های ویلایی به مراتب بیش از آپارتمان‌ها بوده است.

از جمله گران‌ترین خانه‌های ویلایی بر اساس قیمت پایه می‌توان به موردی در منطقه فرمانیه اشاره کرد که خانه‌ای ویلایی با متراژ ۱۲۰۰ متر، قیمت پایه متری ۶۰۰ میلیون تومان را دارد.

خانه‌هایی که به نظر می‌رسد به همان میزان که برچسب نرخ‌های نجومی بر خود دارند، خریداران کمتری نیز داشته و بر اساس زمان ثبت آگهی‌ها می‌توان متوجه شد برخی از آن‌ها در بازه‌ای بیش از دو سال در فهرست فروش قرار داشته و با وجود نبود خریدار، رشد قیمتشان ادامه دارد.