خواهران روس به جرم قتل پدر متجاوز محاکمه می‌شوند

دولت روسیه علاقه‌ای به پرداختن به مشکل خشونت خانگی ندارد

کرستینا، یکی از خواهران روس در دادگاه در حال محاکمه/Yuri KADOBNOV / AFP

مقامات روس گفته‌اند، دو خواهری که از پدرشان انواع آزارهای جسمی، روانی و جنسی دیده و او را کشته‌‌اند، باید به جرم قتل محاکمه شوند.

کارگروه تحقیقات این پرونده، اعلام کرد که بررسی قتل پایان یافته است و این دو نفر را به قتل عمد متهم می‌کند.

در ژوئیه ۲۰۱۸، میخاییل خاچاطوریان، پدر پنجاه و هفت ساله این سه دختر نوجوان، در صندلی راحتی خود در خانه‌شان واقع در شمال مسکو خوابیده بود که این سه دختر او را با ضربه‌های چاقو مجروح کردند و در نهایت کشتند.

در جریان تحقیقات معلوم شد که در روز حمله، آقای خاچاطوریان دخترانش را در اتاق حبس کرده بوده و به صورتشان افشانه فلفل پاشیده بوده و بدین ترتیب آن‌ها را مورد آزار جسمی قرار داده بوده است.

افکار عمومی در مورد این پرونده دو دسته شده‌اند. گروهی له و گروهی نیز علیه این دختران، دست به تظاهرات زده‌اند. واکنش ناهمدلانه دولت نسبت به این واقعه، به فعالان مدنی نشان داد که دولت روسیه تمایلی به پرداختن به مشکل روزافزون آزار و خشونت خانگی ندارد.

فعالان اجتماعی خواسته‌اند که این سه دختر نه مجرم، بلکه قربانی قلمداد شوند و به جای آن که به زندان بروند، از آنان حمایت شود.

به گفته شاهدان، کرستینا، آنجلینا و ماریا خاچاطوریان سال‌ها از پدرشان کتک می‌خورده‌اند و مورد آزار جنسی قرار می‌گرفته‌اند.

اما پس از یک سال و اندی تحقیقات در مورد این پرونده، مسئولان پرونده به جای حمایت از آنان، صلاح دانسته‌اند که کرستینای ۲۱ ساله و آنجلینای ۱۹ ساله به قتل متهم شوند و کوچک‌ترین خواهرشان، ماریا، نیز تحت مراقبت‌های روان‌پزشکی قرار گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیش از ۳۵۰ هزار نفر طوماری امضا کرده‌اند و در آن خواستار آزادی این خواهران شده‌اند. اما احتمال تبرئه شدن آنان کم است و اگر گناهکار شناخته شوند، به حبس تا ۲۰ سال محکوم می‌شوند. در روسیه در بیش از ۹۹ درصد از کل پرونده‌هایی که به دادگاه می‌روند، متهم گناهکار شناخته می‌شود.

بر اساس تغییراتی که در فوریه ۲۰۱۷ در قانون اعمال شد،  بیشتر خشونت‌های خانگی دیگر جرم انگاشته نمی‌شوند و همین امر، اعتراضات و جنجال‌هایی را برانگیخت. فعالان مدنی می‌گویند که اِعمال این تغییرات، پس‌رفتی جدی در این زمینه بوده است و باعث شده است که قربانیان بالقوه، بیشتر در معرض خطر قرار گیرند.

بنا به گفته‌های یولیا گوربونووا، پژوهشگر دیده‌بان حقوق بشر، بی‌توجهی مقامات روسیه به این مشکل جدی، باعث وخیم‌تر شدن اوضاع شده است.

او گفت: «تحقیقات ما در زمینه خشونت خانگی در جوامع شهری و روستایی روسیه نشان می‌دهد که کم‌توجهی مسئولان امر، باعث می‌شود قربانیان بیش از پیش در معرض خطر قرار گیرند. کاهش میزان مجازات آزارگران، یعنی چراغ سبز نشان دادن به آنان.»

در لایحه جدیدی که هفته پیش تقدیم مجلس شد، بحث جلوگیری فوری از هرگونه حمایت از قربانیان مطرح شده است و انتقادات شدید فعالان مدنی را برانگیخته است.

برآوردهای خود وزارت کشور روسیه نشان می‌دهد که سالانه ۶۰۰ هزار نفر مورد خشونت خانگی قرار می‌گیرند، و روزانه ۴۰ زن در این کشور در نتیجه کتک‌های شوهرانشان می‌میرند.

احتمالاً این آمار نمایانگر کل مشکلات موجود نیست، چون پژوهش‌ها نشان می‌دهد که از هر ۱۰ زن، ۷ نفر خشونت خانگی را گزارش نمی‌کنند.

در ژوئیه ۲۰۱۸، میخاییل خاچاطوریان، پدر پنجاه و هفت ساله سه دختر نوجوان در صندلی راحتی خود در خانه‌شان واقع در شمال مسکو خوابیده بود که این سه دختر او را با ضربه‌های چاقو مجروح کردند و در نهایت کشتند.

© The Independent