هنر هند در نمایش بمبئی دیور

این مجموعه حاصل همکاری مشترک دیور و کاریشما سوالی، طراح ارشد و مدیر عامل آتلیه‌های چاناکیا و مدرسه صنایع دستی چاناکیا در بمبئی است

 ۲۳ مدل هندی، ۳۳ مدل هندی با سابقه کار بین‌المللی و ۴۳ مدل بین‌المللی این نمایش را اجرا کردند- Indranil MUKHERJEE/AFP

ماریا گرازیا کیوری، طراح ارشد مجموعه‌های زنانه کریستین دیور، در نمایش مجموعه پیش از پاییز ۲۰۲۳ خود که در دروازه هند در بمبئی (مومبای) اجرا کرد، مبحثی تازه گشود. این مجموعه که حاصل همکاری دیور و کاریشما سوالی، طراح ارشد و مدیر عامل آتلیه‌های چاناکیا و مدرسه صنایع دستی چاناکیا در بمبئی است، عشق کیوری به گلدوزی و صنایع دستی هند را نمایان کرد.

حاصل این همکاری ۹۹ سبک لباس بود که این دو طراح طیف رنگ، نقوش، آینه‌کاری، پولک‌دوزی و کار دست روی اغلب آن‌ها را با یکدیگر انتخاب کرده بودند. ۲۳ مدل هندی، ۳۳ مدل هندی با سابقه کار بین‌المللی و ۴۳ مدل بین‌المللی این نمایش را اجرا کردند.


انتخاب کشور هند برای این نمایش، پس از تصاحب نمای هارودز لندن در فصل تعطیلات گذشته و نمایش مجموعه پاییزی مردان در اهرام جیزه، جدیدترین اقدام متفاوت دیور بود.

نشریه دبلیودبلیودی (WWD) به نقل از دلفین آرنو، رئیس و مدیر اجرایی کریستین دیور، نوشت: انتخاب این مقصد با تاریخچه و علائق مشترک ما عمیقا مرتبط است. رابطه تزلزل‌ناپذیر ما با هند، از همان اوایل شروع به کار این خانه در سال ۱۹۴۷ آغاز شد و از طریق مجموعه‌های جانشینان دیور‌ــ از مارک بوهان تا ماریا گرازیا کیوری‌ــ دائما در مباحث خلاقانه متعددی که نوآوری و میراث اجدادی را ترکیب می‌کردند، ادامه یافت.

انتخاب دروازه هند به عنوان مکانی نمادین یکی دیگر از وجوه این گفت‌وگوی فرهنگی است. دروازه هند که مشرف به دریای مکران (عرب) است و هتل تاریخی تاج محل با نورپردازی زیبا در مقابل آن قرار دارد، یکی از محبوب‌ترین مکان‌های دیدنی بمبئی است.

در این نمایش دیور، مدل‌ها از یک «توران» ۱۴ متری با طراحی خلاقانه‌ای که حاصل همکاری مشترک آتلیه چاناکیا و مدرسه صنایع دستی چاناکیا بود، عبور می‌کردند.

توران دروازه‌ای معمولا از چوب و گاهی سنگ است که روی ستون‌های عمودی آن اغلب مجسمه‌های نمادین تراشیده شده‌اند و به عنوان رویکری تاریخی به یک معبد بودایی در هند شناخته می‌شود.

برای قرن‌ها، زنان هندی پارچه‌های محلی را با گلدوزی و تکه‌دوزی تزئین می‌کردند تا توران‌ها را که برای پذیرایی از مهمانان در خانه‌هایشان کاربرد دارد، بسازند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کیوری درباره توران و استفاده آن در نمایش خود به دبلیودبلیودی، گفت از زمانی که توران را در خانه نهال (نهال شاه، مدیر چاناکیا و برادر کاریشما) در بمبئی دیدم، رویای ساخت آن برای نصب در نمایش را داشتم. او در ادامه توضیح داد که زنان صنعتگر مدرسه صنایع دستی چاناکیا و استادکاران آتلیه چاناکیا در یک فعالیت گروهی این توران را ساختند و هر کدام تصمیم گرفتند کدام نماد خوشبختی را در آن بگنجانند. آن‌ها برای تکمیل این قطعه طی چندین ماه کار و ۳۵ هزار ساعت کار دستی، از ۲۵ تکنیک صنایع دستی از جمله فولکاری (نوعی گلدوزی با نخ روی انواع پارچه)،‌ آینه‌کاری، بافت فرانسوی و کانتا (نوعی گلدوزی با بخیه‌های ساده) استفاده کردند.

کارهای دستی و گلدوزی‌ها سایه‌های ساده و آرامی را که کیوری در این مجموعه دوست داشت، در حالی غنی می‌کردند که این نمایش شهر بمبئی و بازار هند را که مدت‌ها است در عرصه مد حضور دارد، به رسمیت شناخت.

از آخرین سفر دیور به بمبئی بیش از ۶۰ سال می‌گذرد. این خانه مد در سال ۱۹۶۲ به سرپرستی مارک بوهان برای نمایش مجموعه بهار و تابستان خود که همکاری مشترکی با ایرایندیا (Air-India) بود به این شهر سفر کرده بود.


کیوری ضمن الهام از آن مجموعه، عناصر مختلفی از سبک شخصی خود از جمله پپلوم (تکه چین‌داری که پایین بلوز یا کت کار می‌شود) و پارچه‌های پیچیده‌شده و گره‌خورده دور بدن را در طراحی‌ها گنجاند. پارچه جنس مدراس و چاپ‌های دستی و نقوش حیواناتی چون ببر، فیل و طاووس نیز جزئیات دیگر این نمایش بودند.

کیوری در گفت‌وگو با دبلیودبلیودی، بر لزوم شناخت و قدردانی از مجموعه‌های فاخر باکیفیت نه فقط در پاریس یا میلان، بلکه خانه‌های مد در کشورهای دیگر چون چاناکایا در هند، تاکید کرد.

او در همکاری با کاریشما سوالی، مجموعه‌ای ایجاد کرد که رنگ‌های سنتی هند و سبک‌های الهام‌گرفته‌شده از جشنواره هولی (جشنواره رنگ هندوها) را در کنار تکنیک‌های پیچیده گلدوزی چون جالی‌دوزی، مهره‌بافی و آری‌دوزی به نمایش گذاشت.


جدیدترین نمایش دیور که در بمبئی اجرا شد، فقط برای ارائه خدمات به بازار روبه‌رشد محصولات لوکس در هند نبود، بلکه جشنی از هنر مد و مشارکت بین کیوری و سوالی بود.

این مجموعه همچنین با اشاره به علاقه کریستین دیور به گل‌ها، به میراث این خانه مد ادای احترام کرد.


در این مراسم افراد مشهوری از سرتاسر جهان حضور داشتند. برخی ستاره‌های هالیوود چون یارا شهیدی، کارا دلوین، فریدا پینتو، سیمون اشلی و میسی ویلیامز در کنار ستاره‌های بالیوود از جمله سونام آهوجا کاپور، آنوشکا شارما و همسرش ویرات کولی، ستاره کریکت، و آنوشکا شانکار، نوازنده سی‌تار از جمله تماشاچیان این نمایش بودند.

کیوری ضمن ابراز خرسندی از همکاری موفق خانه مد دیور و سوالی، معتقد است که ارج نهادن به فرهنگ و خلاقیت موجود در این کشور و استفاده از آن به عنوان راهنمایی برای حرکت روبه‌جلو ضروری است.

بیشتر از مُد و زیبایی