اتحادیه اروپا سهم انرژی‌های تجدید‌پذیر در انرژی مصرفی خود را افزایش داد

رئیس کمیسیون اروپا: این به ما کمک خواهد کرد تا به سمت به صفر رساندن تولید دی‌اکسید کربن برویم و امنیت انرژی و رقابت پذیری خود را به یکباره تقویت کنیم

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا ـ Valeria Mongelli / AFP

کشورهای عضو اتحاديه اروپا و مذاکره‌کنندگان پارلمان اتحاديه اروپا، روز پنجشنبه ۳۰ مارس (دهم فروردین)‌، به یک توافق رسیدند که طبق آن، سهم انرژی‌های پاک در انرژی‌ مصرفی کشورهای این اتحادیه افزایش پیدا می‌کند. 

به گزارش آسوشیتدپرس، شورای اروپا که نماينده ۲۷ کشور عضو است، می‌گوید توافقی که پس از مذاکرات طولانی در شب گذشته به دست آمد، سهم انرژی‌های تجديدپذير را تا سال ۲۰۳۰ به ۴۲.۵ درصد کل مصرف  انرژی  در این اتحادیه خواهد رساند. هدف کنونی تعیین‌شده ۳۲ درصد است.

کمیسیون اجرایی اتحادیه اروپا برای دسترسی به هدف اتحادیه اروپا در‌مورد به صفر رساندن تولید دی‌اکسید کربن تا سال ۲۰۵۰، خواستار تعیین سهم ۴۵ درصدی انرژی‌های تجدید‌پذیر در انرژی مصرفی این اتحادیه شده بود. این شورا و پارلمان اروپا برای چنین افزایشی و رسیدن به سهم ۴۵ درصدی انرژی‌های پاک و تجدید‌‌پذیر در را باز گذاشتند.

جنگ روسیه در اوکراین روند سبز شدن اروپا و استفاده از انرژی‌های پاک و تجدید‌پذیر را تسریع کرده است. این اتحادیه وابستگی خود را به سوخت‌های فسیلی روسیه کاهش داد و مصرف انرژی تجدیدپذیر را در طول یک‌ سال گذشته افزایش داد.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، این طرح را ستود و گفت این توافق که روز پنجشنبه اعلام شد، اجازه می‌دهد «سریع‌تر به سهم بیشتر انرژی‌های تجدید‌پذیر برسیم.»

فون در لاین می‌گوید: «این به ما کمک خواهد کرد تا به سمت به صفر رساندن تولید دی‌اکسید کربن پیشرفت کنیم و امنیت انرژی و رقابت‌پذیری خود را به‌یکباره تقویت کنیم.» 

بر اساس داده‌های اتحادیه اروپا، مصرف گاز این اتحادیه در طول ماه اوت ۲۰۲۲ تا ژانویه ۲۰۲۳، در مقایسه با میانگین ماه‌های مشابه بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲، ۱۹.۳ درصد کاهش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بررسی اتاق فکر انرژی جهانی نشان داد که انرژی‌های حاصل از باد و خورشید، سال گذشته در تولید برق رکورد ۲۲ درصدی زدند و برای اولین بار بالاتر از زغال‌سنگ که سهم آن در تولید برق در این اتحادیه  ۱۶ درصد بود، قرار گرفتند.

مذاکرات پارلمان اروپا و شورای اروپا به‌دلیل شکاف بین دو گروه از کشورها بر سر نقش انرژی هسته‌ای، به شب کشیده شد.

در پایان مذاکرات تصمیم گرفته شد به کشورها امکان استفاده از فناوری هسته‌ای داده شود.

بر اساس این معامله، ۴۲ درصد هیدروژن مورداستفاده در صنعت باید تا سال ۲۰۳۰  از سوخت‌های تجدیدپذیر با منشا غیر‌بیولوژیکی باشد و این سطح تا سال ۲۰۳۵ به ۶۰ درصد برسد.

کشورهای اتحادیه اروپا که هیدروژن را از قدرت هسته‌ای تولید می‌کنند، در صورتی که سهم هیدروژن از سوخت‌های فسیلی را کاهش دهند، قادر خواهند بود هدف کلی تولید هیدروژن تجدیدپذیر خود را ۲۰ درصد کاهش دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، داده‌های رسمی روز پنجشنبه نشان داد روند تورم در ماه مارس با کاهش قیمت انرژی در آلمان و اسپانیا کند شد. این موضوع به امیدواری‌ها افزوده است.

این توافق هنوز هم به تایید رسمی نیاز دارد تا به اجرا در‌آید.

بیشتر از جهان